۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۸۸۸۶۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

رنج، لازمه لقاءالله است

استاد حوزه علمیه گفت: انسان برای اینکه به خدا برسد باید با خدا تناسب پیدا کند و مهمترین ویژگی خداوند بزرگی اوست بنابراین انسان برای رسیدن به خدا باید بزرگ شود.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی در کلاس درس نظام اخلاق اسلامی که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: با وجود گرایش‌های گوناگونی که در میان آحاد بشر وجود دارد اما نسبت آنها با موضوع رنج یک نسبت مساوی است.

وی افزود: خداگراها برای اینکه به خدا برسند باید سعه وجودی پیدا کنند و لازمه رسیدن به سعه وجودی، رنج است؛ روح انسان نیز مانند جسم او وقتی در معرض کشش و تغییر قرار می‌گیرد احساس درد و رنج می کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: انسان تا وقتی از تعلق به پیرامون خود جدا نشود و دلبستگی خود را با آنها قطع نکند، نمی‌تواند روح و علایق خود را در دایره گسترده‌تری قرار دهد و در دایره تنگ منیّت باقی خواهد ماند.

وی اظهار داشت: انسان زمانی می‌تواند لذت‌‌های بیشتری را تجربه کند که از دایره محبت بزرگتری برخوردار شود؛ آدمی برای رسیدن به خدا باید رنجِ راه را تحمل کند در غیر این صورت سعی بدون زحمت اصلاً معنا ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: اساساً خلقت انسان به گونه‌ای است که رنج برای او امری طبیعی است؛ انسان برای اینکه به خدا برسد باید با خدا تناسب پیدا کند و مهمترین ویژگی خداوند بزرگی اوست بنابراین انسان برای رسیدن به خدا باید بزرگ شود؛ انسان موجودی مختار است و لازمه قطعیِ چنین موجودی رنج است.

وی در ادامه بیان داشت: مهمترین اقدام خداوند برای کاستن رنج انسان این است که ما را از رسیدن به برخی تمایلات‌مان محروم می‌کند؛ یکی از الطاف خداوند این است که رنجِ پشت انتخاب را به واسطه تکلیف و یا محدودیت کم می‌کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: خداوند رنج انسان را با محدود کردن دایره انتخاب‌ها، تکویناً و تشریعاً کم می‌کند؛ کوچک بودن دایره انتخاب ما یکی از الطاف الهی است؛ با این اوصاف برخی افراد به خاطر اینکه دین را محدودیت می‌دانند از آن فراری و گریزان(دین‌گریز) می‌شوند و محدودیت را که به نوعی لطف الهی است درک نمی‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که لطف محدودیت را درک نمی‌کنند قطعاً تعریف درستی از دین و خود هم ندارند البته شاید تقصیری هم نداشته باشند و به علت خوب تفهیم نشدنِ این موضوع، آن را به اندازه کافی درک نمی‌کنند بنابراین لازمه لقاءالله رنج است./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات