۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۸۹۰۷۲
استاد حوزه علميه:

معرفت، نخستین نیاز انسان در زندگی است

استاد حوزه علميه قم با بیان این که شناخت و معرفت به عنوان نخستين نياز انسان است، گفت: انسان براي انجام هركاري و رسيدن به موفقيت در زندگي خود نياز به شناخت دارد.
حجت الاسلام سيد مجتبي خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد مجتبي خاتمي در سلسله نشست هاي بصيرتي شنبه شب ها که در مسجد سلمان فارسي کاشان برگزار مي شود با اشاره به برخي از وظايف شيعه نسبت به اهل بيت(ع)، گفت: يكي از وظايف ما نسبت به پيامبراكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) داشتن شناخت و معرفت به اين بزرگواران است.

وي از شناخت و معرفت به عنوان نخستين نياز انسان نام برد و افزود: انسان براي انجام هركاري و رسيدن به موفقيت در زندگي خود نياز به شناخت دارد.

حجت الاسلام خاتمي همچنين انسان را نيازمند چهار نوع معرفت و شناخت براي زندگي دانست و اظهار داشت: امام صادق(ع) مي فرمايد نخستين معرفت خدا شناسي است و هركس به اندازه خودش بايد شناخت و معرفت به خدا داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه دومين معرفت به خدا، خودشناسي است گفت: انسان اگر خود را بشناسد خالق خود را هم خواهد شناخت، حر در كربلا خودش را شناخت و به صراط مستقيم هدايت شد.

استاد حوزه علميه قم گفت: سومين معرفت به خدا، شناخت وظيفه خود در مقابل خدا، امام معصوم، كتاب خدا، پدر و مادر، ولي فقيه، مراجع تقليد و نظام و انقلاب است تا به وظيفه اي كه در قبال آنها داريم عمل كنيم.

حجت الاسلام خاتمي همچنين از آسيب شناسي دين به عنوان چهارمين معرفت به خدا نام برد و افزود: ابزارهايي كه سبب مي شود انسان از دين خدا فاصله بگيرد و از دين خارج شود را بايد شناخت.

وي افزود: تلفن هاي همراه براي برخي حتي از بيماري ايدز نيز بدتر است، چرا كه بيماري ايدز جسم و جان انسان را نابود مي كند، اما گوشي هاي همراه، فضاي مجازي، شبكه هاي ماهواره، سايت ها و شبكه هاي اجتماعي روح انسان را بيمار مي كند و سبب مي شود تا انسان از مسجد و منبر، علما و بزرگان دين، نماز و عبادت و اهل بيت(ع) فاصله بگيرد.

استاد حوزه علميه قم بر آسيب شناسي گوشي هاي همراه تأكيد و عنوان كرد: يك پيامك و يا يك ارتباط نامشروع از طريق تلفن همراه سبب مي شود تا انسان از دين و خدا فاصله بگيرد.

حجت الاسلام خاتمي در ادامه به خطبه 190 اميرمومنان(ع) در نهج البلاغه اشاره كرد و گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد كسي كه هرسه ضلع مثلت معرفت به خدا، معرفت به پيامبر و معرفت به امام معصوم را داشته باشد اگر در بستر هم از دنيا برود مرگ او شهادت گونه است.

وي با اشاره به دو نوع مرگ شهادت گونه و مرگ شرك گونه، افزود: يك نوع مرگ با سه معرفت مرگ شهادت گونه است، اما كسي كه بميرد و امام زمان خود را نشناسد مرگ او جاهلي و كفر و شرك است.

حجت الاسلام خاتمي تحقير پدر و مادر را تحقير اهل بيت(ع) دانست و افزود: افراط و تفريط نسبت به اهل بيت(ع)، تحقير انسان مومن و تحقير پدر و مادر در واقع تحقير اهل بيت(ع) است.

لازم به ذکر است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميرکبير يکي از مساجد فعال شهرستان کاشان در امور فرهنگي بوده و امسال براي پنجمين سال متوالي است که سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود./1307/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات