۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۵۹۰۰۵۰

یادداشت | "تلاش و تخریب" برای دیده شدن

یادداشت |
برای دیده شدن بیشتر و تخریب نگاه سیاسی و فرهنگی طیف مقابل، نیاز نیست دست به هر تخریب و بهتان و دروغ و تهمتی زد که اثرات سوء آن روزی دامان خود شما سیاستمداران را می‌گیرد.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در عالم سیاست افراد زیادی در طیف‌های سیاسی مشغول فعالیت هستند که تلاش دارند برای آینده روشن‌تر بیشتر دیده شوند و در رسانه‌ها نام آن‌ها بیشتر ذکر شود و نفس بیان نام آن‌ها در رسانه‌ها و تکرار نامشان برای آن‌ها یک هدف کوتاه مدت است که آینده روشن تری را در حزب و گروهی که دارند را برایشان رقم میزند.

این تلاش‌ها زمانی بیشتر مورد ذم و انتقاد قرار می‌گیرد و تبعات فرهنگی سنگینی را برای جامعه در پی دارد که افراد برای دیده شدن دست به هر تخریب و دروغ و مغالطه‌ای میزنند تا مورد تشویق عده‌ای و مورد نقد عده‌ای دیگر قرار بگیرند؛ که ابتدا در این یاداشت به چند نمونه از این تخریب‌ها اشاره میکنیم.

نمونه اول: آستان قدس رضوی و نقاشی‌های شاهنامه

پس از روی کار آمدن تولیت آستان قدس رضوی در دوره‌ی جدید یک اقدام در دوره‌ی سابق اتفاق افتاده بود به این شرح که شهرداری بدون هماهنگی روی دیوار‌های اراضی آستان قدس اقدام به نقاشی شاهنامه کرده بود و آستان قدس این نقاشی‌ها را پاک کرده بود، با این وجود که تمام مردم مشهد از انتصاب این مطلب به دوره تولیت سابق آستان قدس آگاهی دارند و رسانه‌های معارض هم قطعا از این موضوع اطلاع دارند، اما میبینیم با وجود تکذیب آستان قدس این اتهام به تولیت فعلی مکرر و توسط سیاستمداران مختلف و در قالب‌های مختلف بیان میشود.

نمونه دوم: داستان پر ماجرای کنسرت و مشهد

مثال دوم را در مورد همین محدوده‌ی جغرافیایی اگر بخواهیم ذکر کنیم موضوع کنسرت است که حضرت آیت الله علم الهدی بار‌ها به چند نکته اشاره کردند؛ یک: من با موسیقی مخالف نیستم و نگاهم نسبت به موسیقی در مقایسه با دیگر مجتهدین بسیار آسان‌تر و باز‌تر است فقط میگویم حواشی کنسرت باید کنترل شود. کنسرت و حواشی آن موضوعی غیر از موسیقی است.

دو: تصمیم گیری در مورد برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت در مشهد برعهده‌ی شورای فرهنگ عمومی استان و شورای تامین استان است که بنده در تصمیم گیری آن‌ها هیچ دخل و تصرفی ندارم.

باوجود این سخنان ایشان میبینم سال‌ها در مشهد کنسرت برگزار نشد و پس از سال‌ها دو سال پیاپی است که چندین کنسرت در مشهد برگزار شده است و ایشان مخالفت با اصل موسیقی و اجرا نداشته اند و اخیرا استاندار دولت در خراسان رضوی به این سخنان آیت الله علم الهدی اقرار کرد و گفت ایشان در جلسات و تصمیمات شورای تامین و شورای فرهنگ عمومی دخالتی نمیکرد و اعضای شورا مستقل و با رای گیری عمومی اعضا در این خصوص تصمیم میگرفتند. با این حال می‌بینید این اقرارات استاندار خراسان و سخنان و توضیحات آیت الله علم الهدی در رسانه اصلا دیده نمی‌شود و در عوض دروغ مخالفت و جلوگیری یک تنه‌ی حضرت آیت الله علم الهدی با کنسرت در مشهد مکرر از سوی سیاستمداران و معاندین مکررا تکرار میشود.

نمونه سوم: نائب رییس مجلس و پول برق قم!

به عنوان جدیدترین و عجیب‌ترین نمونه می‌توان به سخنان نائب رییس مجلس که در روز‌های گذشته بیان شد اشاره کرد. ایشان در یکی از شهر‌های گرمسیر ایران مشغول سخنرانی بودند که پس از سخنرانی برخی از ساکنین در خواست داشتند هزینه برق این استان بر اساس برق مناطق گرمسیر حساب شود همچون قم که از سال ۹۲ هزینه برق آن همچون مناطق گرمسیر محاسبه می‌شود.

ایشان به جای اعلام پیگیری می‌فرماید متاسفانه این امکان برای بسیاری از شهر‌ها نیست و از روحانیون محترم انتظار می‌رود از این امکانات یعنی برق ارزان که برای شهر‌های دیگر نیست استفاده نکنند!


این ماجرا از آنجا اغاز می‌شود که بازاریان و کسبه و مردم قم به دلیل گرمسیری شهر قم درخواست می‌کنند برق این شهر همچون مناطق گرمسیر محاسبه گردد و از جمعیت نزدیک به دو ملیون نفره‌ی قم حدودهشتاد هزار نفر آن‌ها طلبه هستند و اصل انجام این درخواست و پیگیری و مصوب شدن آن هیچ ارتباطی به روحانیون و حوزه‌های علمیه نداشته است.

حال از نظر نائب رییس مجلس دقیقا روحانیون باید چه کاری انجام دهند؟ از برق به طور کامل استفاده نکنند؟ یا مقابل قریب به دو میلیون مردم عزیز قم بایستند بگویند برق این شهر را همچون شهر‌های دیگر محاسبه نمائید؟ جناب پزشکیان می‌دانند هر دو راه اشتباه و غیر معقول است و این سخن ایشان آغاز جنگ رسانه‌ای و خوراک برای یک دروغ پراکنی جدید است که آغاز آن مغالطه‌ای ست به این شیوه که قم را مساوی با روحانیت پنداشتن است.

حق و واقع این است که نباید حق و حقوق مردم قم و مطالباتشان را نادیده گرفت و جهت مقاصد سیاسی جمعیت اندک روحانیون قم را اکثریت معرفی کرد و از روحانیون درخواست غیر معقول داشت که این هم خلاف واقع و هم خلاف انصاف است.

این مدل جنگ رسانه‌ای ایجاد تقابل بین مردم قم و روحانیون و ایجاد تقابل بین مردم ایران و روحانیون به شیوه و طریق ناعادلانه است. تبلیغ و پرداختن به این خبر در پر جمعیت‌ترین کانال خبری تلگرام هم نشان از آغاز همین عملیات جدید رسانه‌ای علیه حوزه و روحانیون است.

نمونه چهارم: چادر و گردن درد!

یک نماینده خانم در مجلس در روز‌های اخیر فرمودند درد گردن و دستم بخاطر چادر بود که منجربه عمل شد! این در حالی ست که ما در مجلس نمایندگانی خانم با حجاب مانتو هم داریم و این یعنی داشتن حجاب چادر را ایشان شخصا انتخاب کرده اند و اجباری در کار نبوده است و چه بسیار زنان و دختران ایرانی که سال‌ها چادر به سر دارند و اتفاقی برای آن‌ها نافتاده است.

از این نمونه اظهارات در تخریب افراد و منش‌ها و عملکرد‌ها در عالم سیاست زیاد داریم که اثر مستقیم آن بر عملکرد و فرهنگ عمومی جامعه است؛ و بسیار زیبا فرمودند که الناس علی دین ملوکهم مردم بر دین و آئین و منش سیاستمداران و حاکمان خود هستند

پایان کلام و نتیجه گیری این یاداشت را در این حدیث خلاصه می‌کنم، کلامی که شرح می‌دهد گناهی را که نزد شیطان هم قبیح است و آن گناه تهمت و بهتان است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: اگر کسى سخنى را بر ضد مومنی نقل کند و قصدش از آن، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد! کافی ج ۲ ص ۳۵۸

برای دیده شدن بیشتر و تخریب نگاه سیاسی و فرهنگی طیف مقابل نیاز نیست دست به هر تخریب و بهتان و دروغ و تهمتی زد که اثرات سوء آن روزی دامان خود شما سیاستمداران را می‌گیرد و روز خود مورد هجمه‌ی همین طریقه‌های غیر منصفانه قرار می‌گیرید که بذرش را در جامعه خودتان کاشته اید و آخرتتان را به دنیای زودگذر نفروشید. /۹۱۸/ی۷۰۱/س

مهدی قیاسی
مهدی قیاسی
ارسال نظرات