۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵۹۰۱۰۲
در پاسخ به نماینده زابل مطرح شد؛

قول وزیر ارشاد برای رفع مشکلات زائران اربعین

قول وزیر ارشاد برای رفع مشکلات زائران اربعین
حبیب الله دهمرده از توضیحات وزیر ارشاد درباره اقدامات انجام شده در خصوص راهپیمایی اربعین قانع شد.
 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر ارشاد امروز یکشنبه ۲۵ آذر سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان حضور یافت تا به سوال حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در خصوص اقدامات صورت گرفته درباره راهپیمایی اربعین پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش دهمرده با تاکید بر این نکته که سوال او برآمده درخواست زائرین اربعین حسینی است، بیان داشت: راهپیمایی اربعین در واقع یک ظرفیت عظیم در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. اما سوال اینجاست که تا میزان از این ظرفیت‌ها بهره گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اگر این ظرفیت در اختیار بدخواهان بشریت بود با آن چه می کردند، اربعین یکی از مصادیق بارز فرهنگی است و می تواند به عنوان الگوی وحدت به جهان معرفی شود یا می تواند اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی و داعشی به جهانیان معرفی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: همه می دانند که اسلام آمریکایی و داعشی به اسم اسلام سر می برند، غارت می کنند، خشونت و وحشی گری و هزاران مسائل دیگر که زبان قاصر از بیان آن است، به جهان معرفی می کنند، در حالی که در مقابل آن در مراسم اربعین برای بریدن یک سر قرن ها است که این همه حرکت شور، از خودگذشتگی با هزاران سختی و مشکلات سر از پا نمی شناسند و پیاده روی اربعین با میلیون ها نفر عاشقان اهل بیت(ع) و ایرانیان و مسلمانان و تمام آزادیخواهان بشریت از کوچک و بزرگ منحصربه فرد است که برای حضور سر از پا نمی شناسند و ثانیه شماری می کنند و در مراسم مختلف پیوسته تضرع و التماس در نزد خداوند که شرایط حضورشان را فراهم کند، حال ما چه کردیم و چه تسهیلات و امکاناتی برای آنها فراهم کردیم؟

پس از ارائه سوالات نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی صالحی با حضور در جایگاه ناطقین پارلمان بیان داشت: مراسم اربعین حسینی و زیارت امام حسین(ع) می‌تواند تبدیل به فرصت بزرگ دینی و همگرایی منطقه ای شود. تلاش کرده ایم حداکثر استفاده را داشته باشیم تا با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری جریان پیاده روی اربعین ماهیت معنوی خود را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت مسؤول تسهیل پیاده روی اربعین است نه تصدیگری آن، گفت: تلاش شده است فرهنگ و حرمت کشور میزبان را حفظ کنیم، با این نگاه از فرصت راهپیمایی اربعین استفاده شد تا در حوزه فرهنگی اقداماتی از جمله چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای اربعین در سال 96 و97 صورت گیرد. همچنین 3 هزار مبلغ داوطلب به مراسم اربعین اعزام شد.

صالحی با تاکید بر ضرورت حفظ حرمت کشور میزبان در جریان راهپیمایی اربعین اظهار کرد: چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای زائر در سال‌های ۹۶ و ۹۷، حضور ۳۰۰۰ مبلغ داوطلب در سال ۹۷، تهیه و توزیع کلیپ‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی و استقرار ۱۰۰ موکب از سوی سازمان اوقاف با استفاده از منابع موقوفه، نذورات و خیرات از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین بوده است.

وزیر ارشاد بیان داشت: در خصوص راهپیمایی اربعین فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته است که یکی از آنها ایجاد یک سایت پنج زبانه با نام اربعین است.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های بصری همچون تهیه فیلم و سریال درباره اربعین نیز صورت گرفته است.

وزیر ارشاد درباره ایجاد یک کتابخانه مجازی نیز، گفت: یک کتابخانه مجازی درباره اربعین ایجاد شده است. تولید بیش از ۲۰ عنوان کتاب، برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین با ۳۵۰۰ اثر، برگزاری مسابقه بین المللی فیلم مستند با عنوان مهر محرم و همچنین محافل و جشنواره های استانی را از دیگر اقدامات صورت گرفته است. همچنین در ایام اربعین هم اندیشی اندیشمندان جهان اسلام در کربلا برگزار شد چرا که ما معتقد به دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین بین ملت ایران و عراق هستیم.

وی تاکید کرد: اربعین فرصت قابل توجهی از نظر دینی و هم گرایی منطقه ای است که امیدواریم با قدم های خوبی در این مسیر پیش برویم و از این فرصت‌ها استفاده حداکثری کنیم و در همین راستا سندی تنظیم شده که وظایف دستگاه ها را مشخص کرده است.

نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر قانع شد

پس از استماع توضیحات وزیر، مسعود پزشکیان از نماینده سوال کننده پرسید که آیا از توضیحات وزیر قانع شده است که دهمره تاکید کرد که اگر وزیر قول مساعد بدهد مشکلات را رفع می‌کند، وی نیز از توضیحات او قانع می‌شود./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات