۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۹۰۵۱۴
آیت الله نوری همدانی:

ارزانی باید در زندگی مردم دیده شود نه در شعار مسؤولان| برای رفع فقر و حل مشکلات گام برداشته شود

ارزانی باید در زندگی مردم دیده شود نه در شعار مسؤولان| برای رفع فقر و حل مشکلات گام برداشته شود
حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که مسؤولان باید برای رفع فقر و حل مشکلات فقرا گام جدی بردارند، گفت: مسؤولان باید به گونه ای سیاستگذاری کنند که فقر کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به اشاره به فرازهایی از کلمات  قصار نهج البلاغه، فقر را یکی از بلاها و مصیبت های جامعه دانست.

وی افزود: اسلام همواره با ظلم، جهل و فقر به صورت جدی مبارزه می کند و می خواهد جامعه ای بسازد که در آن ظالم، جاهل و فقیر وجود نداشته باشد، همانگونه که نماز و روزه فریضه است طلب علم و مبارزه با جهل هم فریضه به شمار می رود اما چون اهمیت لازم به آن داده نشده جهل افزایش پیدا کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که جامعه اسلامی باید از ظلم، جهل و فقر مصون و محفظوظ باشد، اظهار داشت: اسلام با هدف تأسیس یک جامعه متحد و هماهنگ و مترقی سعی می کند 3 عامل مخرب اجتماع را از جامعه محو کند.

وی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان علی(ع) ادامه داد: حضرت فرمودند فقر انسان زیرک و هوشیار را از اقامه حجت عاجز می کند، معمولا در جامعه به فردی که فقیر باشد کمتر اهمیت داده می شود و به آن بی اعتنایی می کنند، بر اساس روایات فقر در دین انسان و فعالیت های دینی هم نقصان به وجود می آورد و عقل را تضعیف می کند؛ بنابراین فقر تبعات دینی و اجتماعی زیادی دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به رابطه فقر، جهل، بیکاری و فساد ابراز داشت: اسلام سعی می کند که فقر را از جامعه از بین ببرد و جامعه ای به وجود آورد که مسلمانان به یکدیگر نزدیک باشند، با وجود فقر مردم نمی توانند به یکدیگر نزدیک باشند از این رو باید اشرافی گری از بین برود.

وی با تأکید بر این که مسؤولان باید برای رفع فقر و حل مشکلات فقرا گام جدی بردارند، عنوان کرد: مسؤولان باید به گونه ای سیاستگذاری کنند که فقر کاهش پیدا کند، متأسفانه یکی از مشکلات ما در جامعه همین است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هرچه تأکید می شود که مسؤولان باید فقر را از بین ببرند، اشتغال و تولید را تقویت کنند و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار قرار دهند، برخی مدام می گویند در اقتصاد چنین و چنان شده است، این در حالی است که مردم باید بهبود اقتصادی، از بین رفتن گرامی و کاهش فقر را در سفره و فضای زندگی خود ببینند.

وی اضافه کرد: انسان فقیر مشکلات فراوانی دارد و نسبت به اهل خانه خود شرمنده است و حتی در جامعه به او بی اعتنایی می شود، جامعه باید متوازن و متعادل وجود داشته باشد، یکی از تأکیدات ویژه و آرمان های حضرت امام این است که فقر باید از بین برود.

حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: اگر مسؤولان می گویند ارز ارزان شده مردم باید اثر این ارزانی را در زندگی خود مشاهده کنند اما مردم این اثر را نمی بیند، متأسفانه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و همه چیز گران است و باید برای آن تدبیر جدی شود، نابودی ریشه کردن کردن فقر باید به صورت جدی در دستور کار مسؤولان باشد./1323/پ202/ق

ارسال نظرات