۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۹۰۸۷۵
حجت الاسلام احتشام:

عزت حوزه و روحانیت به انقلاب گره خورده است|حوزه در دفاع از نظام مسؤول است

عزت حوزه و روحانیت به انقلاب گره خورده است|حوزه در دفاع از نظام مسؤول است
امام جمعه موقت کاشان نسبت به نفوذ سکولارها در حوزه هشدار داد و گفت: ماهیت و هویت حوزه انقلابی ایستادگی در مقابل مستکبران جهان و حمایت از انقلاب است.

حجت الاسلام علی احتشام امام جمعه موقت کاشان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) توانست معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر سیاست های جهان خواران را تغییر دهد، اظهار داشت: آنچه که می تواند عزت و عبودیت انسان متعهد را در برابر زورگویی های مستکبران عالم  تأمین کند بهرمندی از پیام ناب اسلام محمدی است.

وی با اشاره به اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب داعیه دار اجرای اسلام ناب محمدی هستند، ابراز داشت: اگر بناست اسلام ناب همچنان در معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جهان معاصر کارآمد و زمینه ساز انقلاب اسلامی در منطقه و جهان و زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت باشد، نیاز قطعی و اصیل به حفظ شاخص های انقلاب و اسلام است.

امام جمعه موقت کاشان نسبت به شکل گیری سکولاریسم و رخنه جریان های نفوذی در حوزه های علمیه هشدار داد و عنوان کرد: حوزه های علمیه پاسداران اصلی اسلام حقیقی و انقلاب هستند و همواره باید مدافع عزت و هویت دینی انقلابی ملت بزرگ ایران باشند.

وی با اشاره به توصیه های امام خمینی (ره) به طلاب برای در اختیار گرفتن نبض تفکر آینده و آمادگی لازم قبل از حوادث، تأکید کرد: امروز عکس العمل مناسب برای حوزه ها و روحانیت انقلابی در دو جبهه داخلی و خارجی، قطعا دفاع جانانه از انقلاب و ارزش های اسلام و هویت انقلابی ملت است.

حجت الاسلام احتشام به تبعات حوزه غیر انقلابی اشاره کرد و گفت: اگر حوزه به آرمان های انقلاب پشت کند ماهیت خود را از دست داده است؛ عزت امروز مراجع گرانقدر، علماء و فضلاء به سرنوشت انقلاب اسلامی گره خورده است و بدون انقلاب و نام امام راحل و ایستادگی ملت بزرگ، قطعا نمی توانیم از آرمان های اصیل مکتب اهل بیت (ع) که همان آرمان های حوزوی و دینی ما است پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه کسانی که با انقلاب بیگانه هستند نباید در حلقه های مدیریتی حوزه حضورداشته باشند، افزود: کسانی که دانسته و یا نداسته از انقلاب و شاخص های آن سخنی به میان نمی آورند و در صدد حذف رویکرد های انقلابی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها هستند، نمی دانند که پیامدهای این کار گریبان گیر خودشان هم خواهد شد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی انقلابی ماندن حوزه بر ضرورت حمایت همه جانبه حوزه از انقلاب و نظام اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: نباید آرمان های انقلاب در حوزه کمرنگ شود و همانگونه که قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب همواره مراجع تقلید، علماء و فضلاء و طلاب در مسیر دفاع از آرمان های انقلاب، در عرصه های گوناگون به وظیفه خود عمل کردند، در شرایط کنونی هم دشمن را در نفوذ به ارکان حوزه و انحراف از آرمان های انقلاب ناکام خواهند گذاشت.

وی به وظایف نهادهای عالی حوزه در انقلابی ماندن حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: نهادهای عالی مدیریتی و تصمیم گیر در حوزه باید موضع گیری های امام راحل در منشور روحانیت را سرلوحه ی سیاست گذاری های خود قرار بدهند و بر اساس ملاک ها و معیارهای بنیان گذار انقلاب جهت گیری های حوزه را در راستای انقلابی گری مشخص کنند.

حجت الاسلام احتشام اظهار داشت: نباید مانند صدر اسلام که کسانی از آرمان های اصیل فاصله گرفتند، از آرمان های امام و پیام عزت آفرین ایشان فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: متأسفانه بعد از رحلت امام عزیز، با ادبیات ایشان که دفاع از اسلام ناب و محرومان و پا برهنه گان بود کمی فاصله گرفتیم و آنچه که امام برای استقامت و صبر در برابر جهان خوران شرق و غرب برای ما ترسیم کرده بود در آموزش ها و پرورش ها نادیده گرفته شد.

امام جمعه موقت کاشان قرار دادن منشور روحانیت بنیان گذار انقلاب اسلامی را به عنوان متن درسی طلاب در حوزه ها ضروری دانست و بیان کرد: باید در حوزه شاخص های انقلاب و انقلابی گری مشخص باشد تا طلاب از مسیر انقلاب منحرف نشوند.

وی با اشاره به کلام امیرمؤمنان در ضرورت پرهیز از افراط و تفریط، خطاب به مسؤولان نهادهای عالی حوزه گفت: همانگونه که تندروی و افراطی گری باعث آسیب به انقلاب و اسلام می شود، بعضی از کندروی ها مضر و به اسلام و نظام اسلامی آسیب خواهد زد.

حجت الاسلام احتشام با اشاره به ضرورت مستقل بودن حوزه های علمیه در عرصه های مختلف، عنوان کرد: حوزه در عین دوری از بازی های جناحی و جریان های سیاسی مسموم، باید مدافع نظام و سیاست های انقلاب باشد چرا که انقلاب در مسیر اسلام حرکت می کند.

وی با بیان اینکه هویت حوزه نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام با هویت ایستادگی در مقابل زورگویان و طرفداری از محرومان، گره خورده است، تصریح کرد: نباید اینگونه القاء شود که باید از نظام جدا باشیم و نباید در اساسنامه ها دوری از سیاست، به عنوان یک اصل گنجانده شود.

امام جمعه موقت کاشان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه سیاست اسلامی ما عین دیانت ما است، خاطرنشان کرد: فقه ما مبتنی بر امور اداری در جامعه و سیاسی است و حوزه باید خود را در دفاع از نظام مسؤول بداند و نه تنها از ملت عقب نماند بلکه به فرمایش امام راحل همواره جلو تر از همه جلودار فرهنگ سیاسی انقلاب و مکتب اهل بیت(ع) باشد./842/ت302/ق

ارسال نظرات