۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۹۳۱۳۸
سید سعید هاشمی:

کلکسیون پهلوی داستانی واقعی و اصیل است

کلکسیون پهلوی داستانی واقعی و اصیل است
هجدهمین عصرانه داستان حوزه هنری قم در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد و به نقد و بررسی رمان نوجوان "کلکسیون پهلوی" اختصاص یافت.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هجدهمین عصرانه داستان حوزه هنری قم که عصر چهارشنبه 19 دی ماه 1397 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، به نقد و بررسی رمان نوجوان "کلکسیون پهلوی" اختصاص یافت. در ابتدای این نشست علی مهر نویسنده رمان که انتشار کتاب‌های «آه برای خیمه‌ها»، «قالیچه حضرت رضا(ع)»، «قصه‌های اینوری» و «سه سوت» را در کانامه دارد درباره آغاز به کارش در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان سخن گفت. وی که تمامی کارهایش برای رده سنی نوجوان نوشته‌شده‌است، متذکر شد: «منبع نویسنده برای نوشتن کارهای کودک و نوجوان، نوجوانی خودش است، منبع الهامی تا آخر عمر کمکش می‌کند.»

مهر همچنین درباره رمان کلکسیون پهلوی که نامزد کتاب سال بوه‌است، گفت: «من یک کتاب بیشتر با موضوع 19 برای نسل نوجوان ندیدم. اگر 19 دی سرآغاز انقلاب است، چرا اینقدر در اینباره کم کار شده‌است. این کتاب در واقع بخشی از پرژه رمان‌های نوجوان با محوریت وقایع انقلاب است که توسط انتشارات سوره مهر سفارش داده شد و من با اشتیاق پذیرفتم.»

وی با اشاره به مشکلاتی که برای نوشتن یک رمان تاریخی پیش‌روی نویسندگان است متذکر شد: «جغرافیای شهرهای ما عوض شده و اینها هیچ جایی ثبت نشده، از سختی‌های کارهای تاریخی این است که باید تصور درستی درباره مکان رویداد بدست بیاوریم. متاسفانه منابع اطلاعات شفاهی هم دارد از بین می‌رود.»

علی مهر در این کتاب دِینش را به انقلاب، داستان‌نویسی و نوجوانان ادا کرده‌است

در بخش نقد اثر سید سعید هاشمی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و سردبیر نشریه "سلام بچه‌ها" به بیان نظراتش درباره رمان «کلکسیون پهلوی» پرداخت. وی درباره کلیت اثر علی مهر گفت: « کلکسیون پهلوی داستانی واقعی و اصیل است. عناصر داستان در آن رعایت شده، وقایع مستند هستند و نوجوان با خواندن این کتاب خیلی خوب با انقلاب آشنا می‌شود. نویسنده در این کتاب از انقلاب تعریف نکرده بلکه انقلاب را نشان داده و در عین حال اثرش را در مخاطب می‌گذارد.»

Image result for ‫رمان کلکسیون پهلوی‬‎

وی سپس به دیگر نکات مثبت این اثر اشاره کرد و گفت: «فضای کتاب کاملا سنتی و ایرانی‌ست. کتاب پر از حادثه است و جان می‌دهد برای فیلم سینمایی، داستان‌های پرحادثه برای نواجوانان جذاب است. دیگر اینکه ما در این کتاب نقش اشخاص مختلف رادر انقلاب می‌بینیم و حس می‌کنیم؛ نقش بازاری، دانشجو و مادر خانه‌دار که همگی در انقلاب سهیم هستند.»

هاشمی همچنین یادآور شد: «این داستان، تصویری‌ست یعنی توصیف ندارد. توصیفات بیش از حد از ایرادات داستان‌های ایرانی‌ست. برگ برنده کتاب هم نثر و زبان آن است. نثر نوجوانانه و بسیار روان است. علی مهر در این کتاب دِینش را به انقلاب، داستان‌نویسی و نوجوانان ادا کرده‌است.»

وی همچنین در خصوص نقاط ضعف اثر متذکر شد: «از نظر بصری کار خوب است اما طرح جلد ضعیف است و اسم مهیج نیست. دو فصل تاریخی 2 و 14 که شرح تاریخی وقایع است از فضای کتاب و شخصیت‌ها جدا شده که نیازی نبود این اتفاق بیفتد. از طرفی داستان در یک فضای تکرار و کلیشه پیش می‌رود.»/829/د101/س

ارسال نظرات