۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۹۳۳۹۱
آیت الله صدیقی:

مصیبت‌ها نردبانی برای پرواز حضرت زینب بود

مصیبت‌ها نردبانی برای پرواز حضرت زینب بود
استاد درس اخلاق حوزه علمیه گفت: واقعه کربلا با تمام مصیبت‌ها، نردبانی برای پرواز حضرت زینب(س) و نوری بود که ایشان را به خدا می‌رساند.

آیت الله کاظم صدیقی استاد درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: نام حضرت زینب(س) را خداوند انتخاب کرده است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمود من قبل از خدا درباره این دختر و نام او تصمیم نمی‌گیرم؛ یعنی این دختر با ذات احدیت سروکار دارد و خداوند بدون واسطه اِشراف به وجود این شخصیت دارد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: حضرت علی(ع) فرمود با همه پیامبران در عالم سرّ همراه بودم اما با خاتم پیامبران(ص) هم در ظاهر و هم در باطن همراه بودم؛ حضرت زینب(س)، زینت چنین شخصیتی در عالم بود؛ حضرت امیرالمومنین(ع) بدون حضرت زینب(س) نمود و نمادی نداشت.

وی در ادامه بیان داشت: اگر این بانوی بزرگوار در کربلا نبود، اگر نهضت امام حسین(ع) نبود نامی از علی و دین خدا باقی نمی‌ماند همه اینها سر سفره این بانوی بزرگوار هستند، سفره‌ای که همه انبیا و ائمه بر سر این سفره مهمانند.

وی درباره شباهت حضرت زینب(س) به حضرت خدیجه(س) بیان داشت: یکی از ویژگی ‌های حضرت زینب(س) شباهت تام ایشان از نظر سیما، قد و بالا و بذل و بخشش به مادربزرگ‌شان حضرت خدیجه(س) بود، حضرت خدیجه در میان زنان اعراب، رکن و شخصیت والایی بود و با وجود زن بودن، حتی هیچ مردی مردانگی و بزرگواری او را نداشت.

آیت الله صدیقی افزود: از حجاز تا شامات سرمایه، نام و اعتبار حضرت خدیجه(س) زبانزد بود و مال و اموال ایشان سرمایه تمام گرفتارها بود اما در بُعد حفاظت از دین و دفاع از حریم ولایت حضرت زینب(س) شبیه مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا(س) بود؛ حضرت زینب(س) هم در باطن زینِ اَب(زینت پدر) بود و هم در ظاهر.

وی درباره شکر مصیبتی که حضرت زینب(س) در واقعه کربلا دید، بیان داشت: واقعه کربلا با تمام مصیبت‌ها نردبانی برای پرواز این بانوی بزرگوار بود زیرا او وابسته دنیا نبود و دنیا را مزاحمی برای رسیدن به خدا می‌دید.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: تمام مصیبت‌ها نوری بود که حضرت زینب(س) را به خدا می‌رساند زیرا حال خوب او در نزدیک‌تر شدن به خداوند خلاصه می‌شد به همین علت نیز در برابر آن همه سختی و مصیبت جمله ای جز "ما رایت الا جمیلا" را بر زبان مبارک نیاورد.

آیت الله صدیقی با اشاره به علم لدنی این بانوی بزرگوار ابراز داشت: علم حضرت زینب(س) علم کتابی نبود، ایشان مفسر بودند و در کوفه قرآن تفسیر می‌کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معلم حضرت زینب(س) خدا بود یعنی علم ایشان از نوع لدنی بود به همین جهت امام سجاد(ع) ایشان را عالمه غیر معلمه و فهیمه غیر مفهمه خطاب می‌کردند./۹۶۹/ت302/ب1

ارسال نظرات