۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۵۹۳۶۵۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۴ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۴ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه ۹۷ با افزایش ۲۰۲ واحدی به رقم ۱۶۴ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۴ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

کره جنوبی واردات میعانات گازی از ایران را از سر گرفت
 
منابع آگاه اعلام کردند یک شرکت نفتی کره‌ای قصد دارد در ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی از ایران دریافت کند.

حدود ۴ ماه است که به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پی خروج این کشور از برجام، کره جنوبی دریافت نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده است و محموله کنونی عملا نخستین محموله نفتی ایران به کره جنوبی طی ۴ ماه گذشته محسوب می‌شود.

کره پنجمین واردکننده نفت در جهان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود نخستین محموله میعانات گازی ایران با حجم ۹۶۰ هزار بشکه این هفته به بندر اینچئون کره برسد.

بنا به آمار شرکت‌های کارگزاری نخستین محموله میعانات گازی ایران در روز ۱۵ ژانویه در بندر کره پهلو خواهد گرفت.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: محموله دوم که شامل ۹۹۰ هزار بشکه میعانات گازی است اواخر ماه جاری به کره خواهد رسید.

بر اساس معافیت ارائه‌شده از سوی آمریکا کره‌ای‌ها می‌توانند روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت کنند.

پیشتر مدیرعامل پالایشگاه اس‌کی اینو ویشن کره که بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی این کشور محسوب می‌شود، اعلام کرده بود که کره اواخر ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت.
 
__________________

سقوط قیمت دلار به کانال ۱۰ هزار تومان

امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به آخرین روز گذشته نوسان جزئی داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۸۳۳ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۵۱ هزار و ۱۲۳ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۳.۸ دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار موجب شده تا قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نسبت به صبح امروز کاهش یابد.

برهمین اساس، قیمت دلار در این صرافی‌ها با کاهش ۶۰ تومانی نسبت به نرخ صبح امروز، ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شده است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۰ هزار و ۹۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۸۱۸ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۳۹۳ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارز‌های دولتی فروخته می‌شود.
 
__________________

در معاملات امروز بورس، شاخص کل افزایش یافت
 
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۶۲۴ میلیارد تومان رسید. این رقم ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۶۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۶۳ هزار و ۴۴۰ نوبت داد و ستد بود.
 
شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۱۸۰ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۹۸۳ واحد را نشان داد. شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۴۲۳ واحدی رقم ۱۷۹ هزار و ۸۸۷ واحد را ثبت کرد. آیفکس نیز با افزایش ۱۵ واحدی در هزار و ۹۴۹ واحد ایستاد.

امروز شرکت‌های فولاد مبارکه با ۱۰۶ واحد، بانک تجارت با ۷۷ واحد و داروسازی دکتر عبیدی با ۵۴ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند و در مقابل، بیشترین تأثیر منفی بر نماگر متعلق به شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر با ۷۸ واحد کاهش، ایران خودرو با ۶۷ واحد کاهش و گروه سایپا با ۶۰ واحد کاهش بود.

در پایان معاملات، نماد‌های متعلق به شرکت مهندسی مرآت پولاد، پتروشیمی فارابی، نوش مازندران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، قند نیشابور، بین‌المللی قند پارس، ایران خودرو، عمران و سازندگی استان قزوین، ایران خودرو دیزل، مهرکام‌پارس، گروه کارتن ایران، زامیاد، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، کارخانجات پارس الکتریک، فرو سیلیس ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کشاورزی و دامپروری بینالود، صنایع جوشکاب یزد، نوسازی و ساختمان تهران، قند هکمتان، شیشه و گاز، بازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس و آسیا سیر ارس متوقف شدند.

همچنین گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۶۹۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش ۸۴۹ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۴۱۱ میلیارد ریال، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. گروه فراورده‌های نفتی با دادوستدی به ارزش ۳۲۴ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت. گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۲۱ میلیارد ریال رده پنجم را به خود اختصاص داد.
 
__________________

اعتبارات تسویه اسناد خزانه اسلامی تامین شد
 
مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در اطلاعیه خود اعلام کرد: در چارچوب ارتقای اعتماد عمومی نسبت به اوراق بهادار اسلامی و ایفای تعهدات دولت، با عنایت به سر رسید اسناد خزانه اسلامی با نماد معاملاتی اخزا ۷۰۲ در بیست و چهارم دی ماه ۱۳۹۷، وجوه مورد نیاز برای تسویه این اسناد توسط خزانه داری کل کشور تامین و اقدام‌های لازم برای تسویه بموقع اوراق یاد شده معمول شده است.
 
بنا به این گزارش، اسناد خزانه اسلامی یک ابزار مالی مبتنی بر بدهی دولت به نظام بانکی، ذینفعان و تامین کنندگان منابع است که در چارچوب ظرفیت‌های قوانین بودجه سنواتی، به وسیله خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود.
 
اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی نامی است که خزانه داری کل با بهای اسمی معین و بدون کوپن سود با سررسید‌های حداکثر تا سه سال منتشر کرده و در قبال بدهی‌های قطعی بخش دولتی و با توافق بستانکاران به صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
 
در واقع دولت می‌تواند با انعقاد قرارداد‌های مربوط به مبادله‌های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانک ها، پیمانکاران پروژه‌های کوتاه مدت یا تامین کنندگان نیاز‌های جاری و به طور کلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیاز‌ها و هزینه‌های جاری و کوتاه مدت خود را تامین مالی کند.
 
این اسناد بدون کوپن سود است و در سررسید، معادل قیمت اسمی تسویه می‌شود.
 
__________________

جایگزینی گاز با نفت خام؛ نقطه قوت ایران

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی ضمن بررسی اقدامات انجام شده در صنعت نفت از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، گازرسانی به شهر‌ها و روستاها، جایگزینی گاز با نفت و توسعه صنعت پتروشیمی را از نقاط مثبت این صنعت دانسته و بر این باور است که استفاده نکردن از منابع و از دست دادن جایگاه ایران به عنوان هاب انرژی در منطقه از نقاط ضعف عملکرد صنعت نفت است.

وی با تاکید بر این‌که توسعه صنعت پتروشیمی یکی از نقاط قوت صنعت نفت ایران طی ۴۰ سال بوده است، ادامه داد: هر چند این توسعه هم عقلایی نبوده است، زیرا اکثرا حلقه‌های بالادستی توسعه داده شده و از توسعه حلقه‌های پایین‌دستی که باعث اشتغالزایی و ارزش افزوده بیشتر می‌شود، غافل شدیم. در حال حاضر ما حتی واردکننده برخی از محصولات پتروشیمی هم هستیم.

بهروزی‌فر با اشاره به پراکندگی واحد‌های پتروشیمی در کشور، گفت: تفکری وجود داشت مبنی بر این‌که اگر هر شهر یک واحد پتروشیمی داشته باشد، یعنی توسعه یافته است، در حالی که برخی از مواد تولیدی در این واحد‌ها صادراتی هستند و باید واحد مذکور حتما در کنار دریا باشد.
 
ازسوی دیگر ماده تولیدی یک ماده پتروشیمی، ممکن است مواد اولیه یک شرکت دیگر باشد، اما به دلیل فاصله این واحد با شرکت، باید هزینه حمل و نقل در نظر گرفته شود. هم‌چنین در تاسیس این واحد‌ها مسائل محیط زیستی و آب وجود دارد و در برخی مناطقی که بی‌آب هستند، نباید واحد پتروشیمی تاسیس می‌شد.

تقویت جایگاه گاز در کشور، نقطه قوت ایران

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه با اشاره به گازرسانی شهری و روستایی اظهار کرد: این موضوع نقطه قوت بسیار خوبی است. این‌که گاز را در کشور جایگزین فرآورده‌های نفتی کردیم و اقتصاد گازسوز شد، بسیار اقدام مثبتی بود. چنانچه می‌خواستیم در ایران به‌جای گاز از نفت خام استفاده کنیم، باید روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌کردیم، در حالی که کل تولید نفت کشور چهار میلیون بشکه در روز است.

به گفته وی عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت باعث هدررفت منابع انرژی طی این سال‌ها شده است.

بهروزی‌فر با اشاره به افزایش ظرفیت پالایشی، ادامه داد: هرچند توانستیم ظرفیت پالایشی را افزایش دهیم، اما نتوانستیم صنعت خودرو را متناسب با دنیا جلو ببریم و از خودرو‌هایی که بنزین کمتری استفاده می‌کنند، بهره ببریم.

استاد فرصت سوزی هستیم

این کارشناس حوزه انرژی با انتقاد از نحوه‌ی تعامل ایران با دنیا برای صادرات نفت و گاز، گفت: می‌توانستیم طی این سال‌ها، خط لوله‌ای به سمت اروپا برای گازرسانی به این قاره تاسیس کنیم یا حتی واحد‌های مایع‌سازی برای تولید ال ان جی راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به جایگاه جغرافیایی ایران در منطقه، اظهار کرد: ایران می‌توانست با توجه به منابع نفت و گازی که در اختیار دارد و هم‌چنین جایگاهی که از نظر جغرافیایی در منطقه دارد، به هاب انرژی در منطقه تبدیل شود، اما فرصت‌های زیادی را برای این منظور از دست دادیم. اگر این اتفاق می‌افتاد، امکان تحریم ایران وجود نداشت و منافع اقتصادی و سیاسی زیادی برای کشور به همراه داشت. باید گفت ما استاد فرصت‌سوزی هستیم.

او یکی از مشکلات صنعت نفت طی ۴۰ سال گذشته را نحوه‌ی تعامل با دنیای خارج دانست و اظهار کرد: تحریم مانع دستیابی ما به تکنولوژی روز دنیا و باعث شد نتوانیم متناسب با منابع نفت و گازی که در اختیار داریم، از ظرفیت تولید خود استفاده کنیم.
 
__________________

فعالیت صندوق قرض‌الحسنه مهر ایثارگران غیر مجاز است
 
بانک مرکزی به اطلاع عموم جامعه می‌رساند که تشکیلاتی موسوم به صندوق قرض‌الحسنه مهر ایثارگران (موسسه حمایت ایثارگران) فاقد هر گونه مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و فعالیت آن تحت عنوان صندوق قرض‌الحسنه و شماره ثبت مجعول ۸۱۶ غیرقانونی است.

اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری منتشره از سوی نهاد مذکور که همراه با درج عبارت جعلی «این صندوق تحت نظارت بانک مرکزی است» فاقد هرگونه اعتبار و ارزش بوده و مغایر با قوانین و مقررات است.

از این رو ضروری است هموطنان به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن سرمایه‌های خود از هر گونه ارتباط با موسسه جعلی مذکور اعم از سپرده‌گذاری یا دریافت تسهیلات جداً خودداری کنند.

موضوع جلوگیری از ادامه فعالیت صندوق غیرمجاز یاد شده از طریق نیروی انتظامی و طرح شکایت علیه آن نزد مرجع قضایی در مرحله اجرا قرار دارد. ‏/۲۰۳/۹۶۹/م
ارسال نظرات