۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۹۳۷۸۳

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
نود و پنجمین مرحله پرداخت یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی، چهارشنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

اعتبار بسته حمایتی ۱۴۵۰ میلیارد تومانی ۲۸ میلیون مشمول تامین اجتماعی واریز شد
 
با به تعویق افتادن و پاسکاری بسته حمایتی کارگران مشمول تامین اجتماعی، دو روز پیش سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تا ۷۲ ساعت آینده با نهایی شدن لیست، بسته حمایتی به حساب کارگران واریز می‌شود.

خبرنگار ما در این زمینه کسب اطلاع کرد که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز (دوشنبه) اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد تومانی این بسته را به حساب سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد و امروز به حساب این سازمان واریز شد.

بر این اساس ۷ میلیون خانوار کارگری که حدود ۲۸ میلیون نفر از مشمولان تامین اجتماعی می‌شوند، بسته حمایتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی براساس بعد نفرات خانوار دریافت می‌کنند؛ بنابراین وعده سازمان برنامه و بودجه یک روز قبل از زمان تعیین شده تحقق یافته و باید منتظر باشیم تا سازمان تامین اجتماعی این اعتبار را به حساب کارگران مشمول واریز نماید.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۸.۸ دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۸۲۱ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۴۱۵ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارز‌های دولتی فروخته می‌شود.
________________________
 
فرار مالیاتی ۲۵ هزار میلیاردتومانی با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای
 
سیدکامل تقوی نژاد امروز در گردهمایی سراسری مدیران وزارت اقتصاد که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر افزایش اعتماد عمومی به نظام مالیاتی مهم‌ترین اولویت این دستگاه به شمار می‏ رود و سایر سیاست‌ها از جمله گسترش عدالت مالیاتی، توسعه خوداظهاری، افزایش تمکین مالیاتی، افزایش شفافیت اقتصادی، ارتقای سلامت نظام اداری، مکانیزاسیون نظام مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی، همگی بر این جهت‎گیری اساسی استوار است.

وی مهم‌ترین رویکرد در اقتصاد کشور را حمایت از تولید عنوان کرد و گفت: نظام مالیاتی به عنوان متولی وصول مالیات، سیاست‌های اقتصادی متناسبی در راستای رفع مشکلات و موانع تولید اتخاذ نموده که در چارچوب قوانین و مقررات جدید در حال اجراست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه تحول نظام مالیاتی در سال‌های اخیر به دستاورد‌های مهمی انجامیده است، گفت: اجرای طرح جامع مالیاتی، پیاده سازی نظام مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد تحول در زیرساخت‌ها و فرایند‌های نظام مالیاتی به شمار می‌رود که نتیجه همه این اقدامات، افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی، اجرای عدالت مالیاتی، رضایتمندی مودیان و رعایت حقوق ایشان و توفیق سازمان در اجرای برنامه مبارزه با فرار مالیاتی بوده است.

وی با ذکر این مطلب که اجرای طرح جامع مالیاتی به شفافیت اقتصادی در کشور انجامیده، اظهار داشت: عمده مفاسد اقتصادی به دلیل نبود شفافیت در اقتصاد رخ می‌دهد که با اجرای این طرح، عملا عرصه برای فرار مالیاتی و سایر پدیده‌های مذموم اقتصادی تنگ‎ شده است.

تقوی نژاد، اخذ ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی امسال به شیوه الکترونیکی را یکی از دستاورد‌های مهم طرح جامع مالیاتی برشمرد و گفت: اگر اخذ الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی را یک شاخص در نظر بگیریم، از این منظر جزو کشور‌های پیشرو در جهان هستیم.

وی همچنین از دریافت اعتراضات مودیان به صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: به طور کلی عمده خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی درآمده و ارتباط ممیز مالیاتی و مودی به کمترین سطح تنزل پیدا کرده و امسال تمامی اظهارنامه‌های مالیاتی دریافت شده تحت سامانه سنیم رسیدگی خواهد شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: امسال حدود دو میلیون اظهارنامه مالیاتی را بدون رسیدگی قطعی کردیم که این امر در راستای مودی مداری انجام گرفته است. وی در ادامه به تشریح پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی به عنوان یکی از سامانه‌های محوری طرح جامع مالیاتی پرداخت و گفت: این پایگاه اطلاعاتی، در حال حاضر دارای بیش از ۱،۳ میلیارد رکورد اطلاعاتی برای رصد مبادلات بانکی، تجاری، گمرکی و ... است که این اطلاعات، مبنای شناسایی مودیان، ارزیابی ریسک و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی می‌باشد.

تقوی نژاد خاطرنشان کرد: به منظور تامین اطلاعات مورد نیاز این پایگاه، حدود ۴۰ دستگاه اجرایی اولویت بندی شده اند و اقلام اطلاعاتی از آن‌ها در حال دریافت است که شامل اطلاعات هویتی، مکانی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و دارایی ها، اموال و املاک مودیان است.

وی مبارزه با فرار مالیاتی را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: در سال گذشته و امسال، حدود ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل شناسایی فرار‌های مالیاتی، مطالبه شده که یک رکورد محسوب می‌شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور میزان سوء استفاده از محل کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در کشور را حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با احتساب جرایم، این رقم به ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌شود. وی میزان وصولی درآمد‌های مالیاتی در ۹ ماهه امسال را رقمی معادل ۶۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.
________________________

ورود بورس به کانال ۱۶۵ هزار واحدی با رشد ۷۴۹ پله‌ای
 
شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد ۷۴۹ پله‌ای نسبت به دیروز در جایگاه ۱۶۵ هزار و ۴۴۵ واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال در ۱۸۵ هزار نوبت دادوستد شد.
 
بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۲۱۷ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۲۱۳ واحد افزایش یافت.
 
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۵۰ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور ۶۴۳ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.
 
شاخص بازار اول مربوط به شرکت‌های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۵۷۳ واحد بالا رفت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و ۳۹۰ واحد افزایش یافت.
 
در معاملات امروز نماد‌های شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فولاد (فولاد مبارکه)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شبریز (پالایش نفت تبریز)، شتران (پالایش نفت تهران) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند، اما وبملت (بانک ملت) و جم (پتروشیمی جم) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جاگذاشتند.

بانک‌ها در صدر معاملات
 
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۷۵۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش ۷۲۲ میلیارد ریال و مواد دارویی به ارزش ۶۵۲ میلیارد ریال، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
 
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش ۵۸۷ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت. گروه فراورده‌های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۴۱۷ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد آیفکس
 
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۸ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۷۷ واحدی قرار گرفت و در این بازار بیش از ۹۸۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و ۵۷ میلیارد ریال دادوستد شد.
 
همچنین در معاملات امروز نماد‌های هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و مارون (پتروشیمی مارون) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما ذوب (ذوب آهن) و دی (بانک دی) با بالاترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
________________________

همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نده

فرشته بدیهی، کارشناس اقتصاد در رابطه با مفاهیم اقتصادی، اظهار کرد: متنوع‌سازی یک روش مدیریت ریسک است که انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را در یک پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) ترکیب می‌کند. منطق پشت این روش بیان می‌کند که مجموعه‌ای از انواع مختلف سرمایه گذاری‌ها، به صورت معمول، سود بالاتری تولید خواهد کرد و ریسک کمتری از هر سرمایه‌گذاری در یک پرتفوی به همراه خواهد داشت.

این کارشناس ادامه داد: در واقعا می‌توان گفت این روش به همان ضرب‌المثل معروف اقتصادی اشاره دارد که بیان می‌کند "همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نده" و در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

وی افزود: متنوع‌سازی تلاش می‌کند تا رویداد‌های ریسک غیرسیستماتیک در یک پرتفوی سهام را از بین ببرد تا عملکرد مثبت بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها عملکرد منفی سایرین را خنثی کند. بنابراین، مزایای متنوع‌سـازی تنها زمانی خواهد بود که اوراق بهادار در پرتفوی سهام به شکل کاملی به هم وابسته نباشد.

بدیهی در رابطه با عملکرد متنوع‌سازی، تصریح کرد: متنوع‌سازی تقسیم سرمایه بین چند دارایی با ریسک و بازده مختلف است و به هدف کم کردن ریسک و پایین آوردن میزان زیان‌های اقتصادی انجام می‌شود. معمولا سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در اوراق بهادار صادرکنندگان مختلف سرمایه‌گذاری کرده و سبد سرمایه‌گذاری شخصی خود را تشکیل می‌دهد. اگر میزانی از سهام بدون سود و با ضرر باشد، سهام دیگر که از بازده بالایی برخوردارند و میزان زیان را کمتر می‌کنند، به این ترتیب ریسک را کمتر می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد یادآور شد: مطالعات و مدل‌های ریاضی نشان داده‌اند که ایجاد یک پرتفوی که به خوبی متنوع‌سازی شده از چند و یا چندین شرکت، بهترین سطح از نظر کارآمدی هزینه و کاهش ریسک را ایجاد خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بیشتر همچنان باعث بهبود متنوع‌سازی می‌شود، اما تاثیر چندانی بر کاهش ریسک نخواهد داشت.
________________________

یارانه دی ماه فردا شب واریز می‌شود
 
نود و پنجمین مرحله پرداخت یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی، چهارشنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.

مبلغ یارانه نقدی در سال‌های گذشته تغییری نکرده و در مجموع اکنون بیش از ۷۸ میلیون نفر در هر ماه یارانه دریافت می‌کنند که ماهانه بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه به همراه دارد.

در هشت سال گذشته در مجموع ۳۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.

حدود ۸ سال گذشته هر مشمولی که بدون تغییر در صف دریافت یارانه نقدی بوده است تاکنون رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه دریافت کرده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
ارسال نظرات