۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۹۴۳۳۲

یادداشت | الزامات حضور در فضای مجازی

یادداشت | الزامات حضور در فضای مجازی
دشمن با ذخیره‌سازی اطلاعات تحلیل رفتار و افکار عمومی کل دنیا را در دست گرفته و بخش بزرگی از گذشته افراد را برای استفاده در موقعیت‌های خاص در اختیار دارد.

 به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، برخی منابع حاکی از آنند که یک مطلب دروغ در توئیتر شش برابر سریع‌تر از یک مطلب راست منتشر می‌شود و اصلاً ذات فضای تبلیغاتی غرب این شیوه را می‌طلبد.

با این مقدمه می توان گفت ما در تبلیغ از حیث پروپاگاندا، یک تفاوت فاحش با تبلیغات در غرب داریم. در پروپاگاندای غربی می‌توان به هر روشی متوسّل شد که محصول ما به فروش برسد ولی در تبلیغ دینی اولین شرط امانت و صداقت است.در پروپاگاندای غربی هدف هدایت افکار عمومی به یک سمت خاصّ است و در پروپاگاندای اسلامی هدف تفاهم با مردم و اقناع از روی عقلانیت است. 

علّت‌یابی خدمات رایگان در فضای مجازی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم که چرا استفاده از خدمات فضای مجازی رایگاه است؟ این مسئله برای عموم مردم اصلاً سؤال نیست؛ وقتی که ما مالکان نرم افزارهای فضای مجازی را می‌بینیم اکثراً یا صهیونیست هستند و یا عاشق صهیونیست‌ها هستند به طور مثال آنچه از مدتها قبل اثبات شده این است که فیس بوک نماینده صهیونیست‌ها در فضای مجازی بوده و هست، این شرکت با وجود ضریب نفود بسیار بالا در جهان در یک حرکت معنی دار وایبر، اینستاگرام و واتساپ را نیز تصاحب کرد.

بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد در سال 94 به میزان 770 میلیارد تومان بود، بازی gta که دو سال قبل از آن تولید شده بود با بودجه معادل 970 میلیارد تومان ساخته شده که روز بعد از فروش آن سه برابر بازگشت سرمایه داشت.رقم‌های فوق را در گوشه‌ ذهن نگه دارید و به این رقم توجه کنید که اینستاگرام با رقم 3500 میلیارد تومان توسط فیس بوک خریداری می‌شود. سؤال این است که فیس بوک که خود بزرگ‌ترین شبکه مجازی جهان است چه لزومی دارد که اینستاگرام را خریداری کند؟ فیس بوک معتقد است زمین بازی در حال عوض شدن و رفتن به سمت اشتراک عکس است به همین دلیل با این هزینه هنگفت دست به خرید اینستاگرام زده است. توئیتر هم که خود یکی دیگر از نماینده‌های صهیونیسم در عرصه مجازی است.

الزامات حضور و تبلیغ در فضای مجازی

بنابراین فعّالیت ناآگاهانه ما در این فضاها قطعاً بازی در زمین صهیونیسم خواهد بود. شرط کلی حضور ما در شبکه های اجتماعی این است که بدانیم اولاً با ورود به شبکه مجازی ضرر ما به اسلام بیشتر است یا نفع ما، همچنین با حضورمان به آن‌ها مشروعیت ندهیم و ابزار دست دشمن نشویم.

حالا خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم که در بستر اینترنت اطلاعات ذخیره نمی‌شود، به طور مثال سایت web.archive.org یک سایت آمریکایی است و کلّیه اطلاعات وب‌سایت‌های دنیا از ابتدای ساخت تا امروز در آن ذخیره شده است و با هر بار به روز شدن صفحه سایت، web.archive.org نیز یک بک آپ جدید از آن سایت در خود قرار می‌دهد و این یعنی حجم بسیار بالای اطلاعات که قابل تصور نیست.

الزامات حضور و تبلیغ در فضای مجازی

 این ذخیره‌سازی هزینه زیادی را روی دست صاحبان فضای مجازی می‌گذارد ولی این هزینه برای آن‌ها ارزش دارد چرا که علاوه بر اینکه به آنها قدرت تحلیل رفتار و افکار عمومی کل دنیا را می دهد  بلکه به آنها کمک می کند که اگر یک شخص در بیست سال آینده یک شخص تأثیرگذاری در جامعه شد، بیست سال گذشته او را در اختیار داشته باشند. 

درآمد نقدی شبکه‌های مجازی خارجی از کاربران ایرانی

یکی دیگر از مسائلی که در استفاده از شبکه‌های مجازی باید به آن توجه داشته باشیم این است که با هر کلیکی که ما در گوگل یا شبکه‌هایی مثل یوتیوب و جاهای دیگر می‌کنیم، پولی به حساب صهیونیست‌ها واریز می‌کنیم و چه چیزی برای آن‌ها از این بهتر. گوگل برای اینکه یک صفحه را در ابتدای جست وجوها ثبت کند و نشان دهد، چند 10 میلیون تومان از صاحبان آن کسب و کار می‌گیرد و با هر کلیک ما بر روی آن لینک، مقداری پول به حساب گوگل واریز می‌شود.

الزامات حضور و تبلیغ در فضای مجازی

رهبر معظم فرمودند: «خرید کالای خارجی از کفّار که به نحوی کمک به آن‌ها محسوب می‌شود تحت عنوان اعانه ظالم است» پس اگر ما با استفاده از نرم افزارهای خارجی خدماتی به آن‌ها برسانیم یا به نحوی از آن‌ها استفاده کنیم که سودش به جیب آن‌ها برود، این نیز اعانه ظلم خواهد بود. ما هر فعّالیتی که در فضای مجازی می‌کنیم قطعاً داریم به آن‌ها کمک می‌کنیم و مثل‌ ما، مثل کسی است که تا گردن در فاضلاب فرو رفته است پس بهتر است به کم اکتفاء کنیم و بیشترازاین دراین منجلاب فرو نرویم.

بررسی الزامات شرعی و قانونی تبیلغ در فضای مجازی

الزام تبلیغ در فضای مجازی، رعایت انصاف، شرع و قانون است. ما در فضای مجازی همیشه تنها هستیم و ناخودآگاه، انسان‎های مؤمن و با ادب، غیر مؤمن و بی‎ادب می ‏شوند لذا برای ورود در این فضا تقوای خاصّی لازم است که باید قبل از ورود آن را کسب کنیم. دانلود فیلم‎ها و نرم افزارهای غیر مجاز، دیدن صحنه‎های اتفاقی مستهجن و ... از آسیب‏ های شرعی تبلیغ در مجازی است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیگری فرمودند یک سری ویژگی‏ ها است که اگر شما آن‎ها را دارید، سرباز حقیقت هستید و اگر ندارید شما پیرو بیگانه هستید. اگر اسلام را باور ندارید و سرگرم غرائض هستید شما صلاحیت ورود در فضای مجازی را ندارید.

پس قبل از ورود به فضای مجازی باید ایمن‎سازی تقوایی صورت بگیرد که انسان دچار مشکلاتی که نفس و شیطان سر راه او قرار می‎دهند، نشود.

لزوم حفظ امنیت و حریم خصوصی در فضای مجازی

یکی دیگر از الزامات حضور در فضای مجازی این است که مواظب امنیت و حریم خصوصی خود باشیم. من یک نمونه فقط مثال می‌زنم که یک روحانی قرقیزی که در دفع اسلام آمریکایی از قرقیزستان تلاش بسیار زیادی کرده بود توسّط مخالفان بسیار تهدید شده بود ولی او سفت و سخت بر عقائد خود پافشاری کرد و روزی که به موفقیّت نزدیک شده بود و قرار بود که در مجلس سخنرانی داشته باشد، فیلم رابطه جنسی او با همسرش را در فضای مجازی منتشر کردند و کاری کردند که او تا آخر منزوی شد و هیچ کنش اجتماعی دیگری از خود نشان نداد.

حضور آگاهانه، فعّال و تأثیرگذار در فضای مجازی

یکی دیگر از الزامات تبلیغ و فعّالیت در فضای مجازی حضور آگاهانه و فعّال و تأثیرگذار است. متأسفانه اغلب مردم به محتوای مدیا در فضای مجازی اعتماد می‌کنند که این اشتباه است و یکی از آسیب‌های ورود در فضای مجازی همین موضوع است. به طور مثال مردم در فضای مجازی اگر از یک شخصیّت، تصور مثبت داشته باشند از او حمایت می‌کنند نظیر رأی آوردن برخی از شخصیّت‌های فیلم و همچنین در انتخابات.

بخشی از مردم در فضای مجازی زودباورند و اگر یک خبر کذب به آن‌ها برسد در باور کردن آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ نظیر عکسی که در آن مردی در چاله افتاده بود و زیر آن نوشته شده بود اگر عدد 95 را بفرستید او از چاله بیرون خواهد آمد و چند صد نفر زیر آن پست عدد 95 را فرستاده بودند.

این ساده باوری و زود باوری باعث می‌شود که فعّالیت‌های مجازی اغلب ناآگاهانه باشد و بی گدار به آب زده شود؛ مثال این فعّالیت ناآگاهانه اینکه ، وقتی در چند مورد عدّه‌ای در اعتراض به حجاب روسری خود را به چوب می‌زدند، فردی در تقابل با این حرکت پرچم ایران را به چوب زده بود که این فعّالیت باعث شد یک نفر زیر عکس او بنویسد «دختران انقلاب به چیزی که به چوب زده‌اند اعتراض دارند، تو هم به چیزی که به سر چوب زده‌ای اعتراض داری؟ این یک فعّالیت ناآگاهانه است که بیشتر ضرر می‌زند تا منفعت داشته باشد»

برای اینکه حضور انسان در فضای مجازی آگاهانه باشد باید آموزش ببینید یکی از کارهای مهمی که می‌توان انجام داد راه‌اندازی یا ویرایش مناسب ویکی‌هاست که این امر می‌تواند در تبیین محتوا به کسانی که دنبال آن هستند مؤثر باشد.

لزوم استفاده از شبکه ملی اطلاعات

امروز هفت کشور هستند که کلیددار اینترنت در دنیا محسوب می‌شوند و هر وقت که بخواهند می‌توانند اینترنت را قطع کنند و اگر امروز رهبر معظم انقلاب تأکید بر شبکه ملّی اطلاعات دارند به این جهت است که آن‌ها نتوانند با تهدید اینترنت ما را ساقط کنند.

به همین جهت است که ایشان فرموده‌اند: یکی از چیزهایی که خیلی لازم است، سوء ظن به جریان رسانه‌ای دشمن است. یکی از اصول این باشد که نگاه به جریان رسانه‌ای دشمن - چه جریان رادیو تلویزیونی‌اش، چه جریان ماهواره‌ای‌اش، چه جریان فضای مجازی‌اش - نگاه سوء ظن آمیز باشد./918/ی702/س

محرم آتش افروز

ارسال نظرات