۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۹۴۵۹۹
آیت‌الله ری‌شهری:

حب جاه و مقام انسان را طغیان گر می‌کند

حب جاه و مقام انسان را طغیان گر می‌کند
آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه حب جاه و مقام انسان را طغیان گر می‌کند، گفت: بی‌نیازی عامل اصلی طغیان انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: حضرت امام سجاد(ع) در دعای شریف مکارم الا خلاق می‌فرمایند: پروردگارا به من توفیق ده طغیان نکنم، از حد خودم خارج نشوم، پا از گلیم خود بیرون نکنم درحالی‌که هر چه دارم از آن توست.

وی با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه بی‌نیازی عامل اصلی طغیان انسان است، ادامه داد: بی‌نیازی سبب می‌شود انسان از حدود خود خارج شود.  

آیت‌الله ری‌شهری ادامه داد: یکی از چیزهایی که باعث طغیان انسان می‌شود ثروت است. برخی انسان‌ها تا زمانی که ندارند رفتارشان متعادل است اما زمانی که پولدار می‌شوند به انکار خداوند می‌پردازند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: البته فقط پول سبب طغیان انسان نمی‌شود بلکه انسان زمانی که احساس بی‌نیازی می‌کند به طغیان اقدام کرده و مست می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عنوان کرد: گاهی قدرت موجب طغیان انسان می‌شود و با کسب مقام و جایگاه مست شده و به حد خود کفایت نمی‌کند و از حدود الهی، اخلاقی و شرعی تجاوز می‌کند.

وی افزود: چنین شخصی تا قادر نبود خوب بود اما زمانی که رییس شد خداوند را دیگر نمی‌شناسد و مست قدرت می‌شود.

 آیت‌الله ری‌شهری در ادامه اظهار داشت: علم نیز چنین است گاهی اگر انسان علم داشته باشد و فکر کند خیلی می‌فهمد مست می‌شود. همچنین گاهی انسان با تعریف و تمجید دیگران اهل طغیان می‌شود و انصاف خود را از دست می‌دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: انسان تا زمانی که جوان است فکر می‌کند جوانی همیشه وجود خواهد داشت و کارهایی می‌کند که از حد خود خارج می‌شود و اهل طغیان می‌شود؛ بنابراین قدرت، ثروت، جوانی و تحسین دیگران نباید باعث طغیان انسان شود چراکه طغیان مانع رفتار عقلانی انسان می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات