۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۹۴۶۱۵
بازیگر سینما و تلویزیون:

"بازیگران" نسبت به رفتارهای اجتماعی خود حساس باشند

بازیگر سریال یوسف پیامبر گفت: یک بازیگر برای الگو و نمونه بودن در ابعاد اخلاقی، بایستی به مسائل و رفتارهای شخصی خود در جامعه توجه بیشتری کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از اهداف مهم نظام اسلامی، الگوسازی در جهت ترویج عناصر اخلاقی در جوامع مختلف بوده که از طریق انتقال مباحث اخلاقی به بدنه مردمی آن صورت می‌گیرد و سینما و رسانه‌های تصویری نیز یکی از بارزترین مسیرهای انتقال این مفاهیم ارزشی محسوب می‌شود.

در این راستا در گفت‌وگویی اختصاصی با جعفر دهقان، بازیگر و هنرمند انقلابی کشورمان، مسائلی همچون آثار و آسیب‌های فضای هنر را به بوته نقد و بررسی قرار داده‌ایم.

جایگاه مؤثر فیلم‌نامه در انتقال مباحث اخلاقی به جامعه

دهقان در  ابتدا با اشاره به جایگاه فیلم‌نامه در انتقال مباحث اخلاقی به جامعه گفت: انتقال مباحث اخلاقی در حیطه اختیار بازیگران نبوده و بیشتر متوجه محتویات فیلم‌نامه و نقش مورد نظر برای بازی هنرمند خواهد بود.

بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) با بیان این که نقش‌هایی که برای ایفای بازی هنرمند و بازیگر در نظر گرفته می‌شود، گاه مثبت و گاهی منفی است، گفت: برخی نقش‌ها و نگاه‌های موجود در فیلم‌نامه‌ها نسبت به بیننده مثبت و معنادار و بعضی نقش‌ها نیز منفی است که مستقیما به نگارش فیلم‌نامه و اجرای بازی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی بنده در سریال یوسف‌ پیامبر(ع) در نقشی با ویژگی‌های مثبت ایفای بازی می‌کنم، اما در سریال مختارنامه نقش‌ دیگری با خصوصیات شخصیتی متمایزی را برعهده می‌گیرم، بنابراین ایفای بازیگری با فیلم‌نامه ارتباط جدانشدنی دارد.

هنرمندان برای الگو شدن به ابعاد اخلاق اسلامی توجه کنند

دهقان با تأکید بر این که رفتارهای شخصی بازیگر سبب الگوسازی هنرمند برای جامعه می‌شود، افزود: یک بازیگر برای الگو و نمونه بودن در ابعاد اخلاقی، بایستی به مسائل و رفتارهای شخصی خود در جامعه توجه بیشتری کند تا مردم از او الگو گرفته و دوست‌دار او باشند.

وی در ادامه به ویژگی‌های هنرمند و بازیگر متخلق به اخلاق اسلامی اشاره و مطرح کرد: عدم حاشیه‌سازی، دنبال نکردن مسائل غیراخلاقی، توجه به نگاه‌های موجود در جامعه و رفتار متناسب با آن از مهمترین صفات چنین هنرمندی به منظور تبدیل شدن به الگویی برای جامعه است.

ضرورت دقت بازیگر و هنرمند برای انتخاب فیلم‌نامه

بازیگر سریال مختارنامه درباره ضرورت دقت بازیگر و هنرمند برای انتخاب فیلم‌نامه بر این باور است که گزینش فیلم‌نامه بسته به رویکرد بازیگران است، به طوری که برخی هنرمندان هر کار غیراخلاقی و غیرارزشی را انجام می‌دهند، در حالی که دسته دیگری از بازیگران به ارزشی و اخلاقی بودن نقش توجه کرده و با توجه به مسائل دینی نقش خود را انتخاب می‌کنند.

وی معتقد است، انتخاب و ایفای بازی در نقش‌های ناهمگون با فرهنگ عمومی جامعه توسط بازیگرانی که مرتبط با مردم و جامعه هستند، بسیار آسیب‌زا بوده و در جامعه آثار خسارت‌باری به همراه خواهد داشت./876/ت300/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مهدی شاهی
ارسال نظرات