۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۵۹۵۰۲۱
دبیر همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه:

غرب به دنبال آنتی انقلاب برای نابودی قدرت فقه سیاسی شیعه است + فیلم

غرب به دنبال آنتی انقلاب برای نابودی قدرت فقه سیاسی شیعه است + فیلم
حجت الاسلام محسنی گفت: بعد از انقلاب، غرب به دنبال یک آنتی انقلاب بود تا قدرت فقه سیاسی شیعه را از بین ببرد، به همین علت فرقه وهابیت را به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و دبیر همایش "انقلاب اسلامی و تحول فقه" در نشست خبری این همایش که امروز در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با حضور حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران به مرجعیت شیعه و زعامت امام خمینی(ره) تاثیرات جهانی عمیقی در مسائل جهانی و مربوط به کشور داشته است.

وی افزود: ما در حوزه علمیه به دنبال تاثیرات انقلاب اسلامی بر حوزه و دروس آن پس از انقلاب هستیم؛ انقلاب اسلامی در این مسیر تاثیرات زیادی داشته و تحولات بسیاری در حوزه فقه اصول، کلام، حدیث و تفسیر به وجود آورده است.

دبیر همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه ابراز داشت: یکی از تاثیرات انقلاب بر تحول فقه، توجه به فقه سیاسی، ایجاد فصل مستقلی برای آن، افزودن اجزای جدید به آن، شناساندن زوایای ناشناخته آن و ورود به مباحث تطبیقی با فقه سیاسی اهل سنت بود.

وی در ادامه بیان داشت: به دلیل اینکه شیعه در طول تاریخ کمتر در مسند اداره جامعه قرار گرفته است شاید به بعضی از مسائل فقه سیاسی کمتر توجه شده بود اما بعد از پیروزی انقلاب که فقه شیعه قابلیت خود را در مدیریت فقهی جامعه نشان داد توسعه بسیار عظیمی در فقه شیعه به وجود آمد.

حجت الاسلام محسنی اظهار داشت: یکی دیگر از تاثیرات انقلاب اسلامی توسعه فقه های مضاف بود؛ فقه به دلیل اینکه جایگاه خود را در مسائل اجتماعی نمی‌توانست پیدا کند کمتر به آن پرداخته می‌شد اما به برکت انقلاب در رشته های مختلفی با عنوان فقه عمران و شهرسازی، فقه فرهنگ، فقه تقنین و... نیز توسعه یافت.

وی افزود: مسئله دیگر رشد فقه مقارن بود؛ بعد از پیروزی انقلاب، غرب و استکبار جهانی به دنبال یک آنتی انقلاب بود تا قدرت فقه سیاسی شیعه را از بین ببرد به همین علت فرقه ای مانند وهابیت رشد عجیبی پیدا کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه به چهار موضوع اصلی پرداخته خواهد شد که اولین موضوع نگاهی به انواع و ابعاد تحولات فقه، موضوع دوم تاسیس و توسعه فلسفه اصول و فلسفه فقه، سومین موضوع تاسیس و توسعه فقه الاقتصاد همچنین بانکداری بدون ربا و موضوع چهارم حول روش شناسی فقه است./۹۶۹/پ202/ب1

تعداد بازدید : 8

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات