۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۹۵۲۳۰

بررسی چیستی و چگونگی معنویت اسلامی در یک اثر

بررسی چیستی و چگونگی معنویت اسلامی در یک  اثر
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «معنویت اسلامی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» را منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «معنویت اسلامی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» نوشته جمعی از نویسندگان و با نظرات علمی حجت‌الاسلام علی‌اصغر الهامی نیا را منتشر کرده است.
مؤلف این کتاب را در پنج فصل به رشته تحریر درآورده است که کلیات، عوامل معنویت زا، آثار و کارکرد‌های معنویت، موانع معنویت و راهکار‌های تحقق عوامل معنویت و رفع موانع آن عنوان‌های مطالب این کتاب هستند.
نگارنده در مقدمه کتاب درباره اثر معنویتت در روح و جان انسان‌ها چنین آورده است:
از منظر قرآن مجید، انسان دارای دو بعد روحی و جسمی است و همان‌گونه که جسم او نیازمند تغذیه سالم و بهداشت است، روح او نیز باید تغذیه معنوی شود، تا رشد کند و تکامل یابد؛ با این تفاوت که در مقابل زندگی محدود و ناپایدار جسم، روح جاوید و پایدار است و پس از گذر از دنیای مادی در سرای باقی به زندگی خویش ادامه می‌دهد. از این‌رو است که باید به غذای روح بیشتر از جسم اهمیت داد.
خداوند تعالی، انسان را از خاک آفریده و با دمیدن روح در آن منزلتی ویژه به او بخشید و وی را از همه مخلوقات متمایز ساخت. وجود دو ساحت مادی و ملکوتی در وجود آدمی زمینه‌ساز بروز تمایلات و رفتار‌های متفاوت در آدمی است لذا نویسنده در بخش چهارم از فصل اول کتاب به مبانی معنویت پرداخته و چنین می‌نویسد: آدمی موجودی مختار آفریده شده تا با به‌کارگیری ابزاری که خداوند تعالی برای کمال یابی در او نهاده، راه نیک بختی و کمال را از میان تمایلات گوناگون خود برگزیند، برتر از ملائکه یا راه پستی را در پیش گیرد و پست‌تر از حیوانات گردد.
حقیقت هویت انسانی را روح می‌سازد. ویژگی خای روح انسانی؛ یعنی منزلت والایی که نزد حق داشته است و توانایی برای تعلیم اسمای الهی در کنار تمایلات مادی، او را شایسته خلافت خداوند در زمین و سجود ملائکه ساخته است.
نویسنده در فصل سوم کتاب به آثار و کارکرد‌های معنویت پرداخته و در صفحه ۱۸۰ کتاب یکی از آثار را وحدت (همبستگی و انسجام اجتماعی) برشمرده و در توضیح آن چنین آورده است:
یکی دیگر از کارکرد‌های معنویت در جامعه، ایجاد وحدت و حفظ انسجام اجتماعی است. در جامعه اسلامی، «اخوت دینی»، عامل همبستگی اجتماعی است. اخوت دینی از اکسیر معنویت زاده می‌شود. امام صادق می‌فرماید: مؤمنان نسبت به یکدیگر همانند اعضای بدن واحد هستند که اگر عضوی دردی را در خود احساس کرد، سایر اعضا نیز آسایش و راحتی نخواهند داشت.

امروز دشمن درصدد است همبستگی و اتحاد ملی را از بین ببرد. از این‌رو در پی رواج فردگرایی، آزادی، بی‌مسئولیتی و خشکاندن چشمه محبت انسانی است، چرا که عواطف و احساسات عاملی برای ایجاد همبستگی اجتماعی است. عواطف منجر به تقویت و استحکام روابط اجتماعی می‌شود.
حجت‌الاسلام الهام نیا در بخش پنجم کتاب راهکار‌های تحقق عوامل معنویت و رفع موانع معنویت در اجتماع را چنین برمی‌شمارد:
حمایت و دفاع از حاکمیت دینی، اقامه واجبات و پیشگیری از محرمات، گسترش و تعمیق معرفت دینی، مبارزه با فساد و تبعیض، ترویج فرهنگ انفاق، احسان و ایثار، تعظیم شعائر، نهادینه‌سازی امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با بدعت و خرافه، مبارزه با تجمل‌گرایی و اشرافی گری، فضاسازی معنوی، تحکیم نهاد خانواده و معرفی اسوه نیکو
وی در توضیح مبارزه با تجمل‌گرایی و اشرافی گری در صفحه ۳۰۴ کتاب چنین می‌نویسد:
اسلام به جمال و زیبایی توجه کرده است، حسِّ جمال دوستی را جزء فطرت انسان می‌داند؛ لذا استفاده صحیح از زیبایی‌های طبیعی را به پیروان خود توصیه کرده است:
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ (اعراف ۳۲) بگو، چه کسی زینت‌های الهی را که برای بندگان خود آفریده، حرام کرده است؟
همانا خداوند، زیبایی و تجمل (خودآرایی) را دوست دارد و فقر و فقر نمایی را ناخوش دارد؛ اما تمایل افراطی و تجمل‌گرایی را تائید نمی‌کند. از نظر اسلام صفت زیبایی دوستی باید کنترل شود و به اشرافی گرایی و تجمل‌گرایی، بدل نشود.
موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب معنویت اسلامی (چیستی چرایی و چگونگی) را در ۳۲۷ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ و با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات