۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۹۵۴۸۵
مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد؛

جلد چهارم مجموعه «تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران»

جلد چهارم مجموعه «تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران»
مرکز اسناد انقلاب اسلامی چهارمین جلد از مجموعه «تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران» را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری رسابه نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، جلد چهارم از مجموعه «تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران» توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.
این جلد که تحلیل، تفسیر و تبیین رویداد‌های تاریخ معاصر ایران از مقطع زمانی شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ تا عزل بنی‌صدر در خرداد ۱۳۶۰ می‌پردازد، به قلم دکتر حسین احمدی نگاشته شده است.
چنانکه در مقدمه این اثر آمده، تحولات مهمی در این دوره تاریخی رخ داده است که تهاجم گسترده رژیم بعث عراق به ایران، بحران آفرینی ضدانقلاب برای جلوگیری از تثبیت نظام جمهوری اسلامی، سقوط خرمشهر و عزل اولین رئیس‌جمهور ایران از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.
اثر حاضر در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول با عنوان «ایران در آستانه تهاجم گسترده صدام»، دلایل و مقاصد رژیم بعث عراق و متحدانشاز حمله به ایران را واکاوی کرده و به بررسی تطبیقی توان نظامی تسلیحاتی ایران و عراق در زمان تجاوز رژیم بعث می‌پردازد.
فصل دوم نزاع‌ها و آشوب‌ها در کردستان و مشکلات داخلی مختلف در مناطق گوناگون ایران و نحوهمواجهه نظام جمهوری اسلامی با این رخداد‌ها را مورد واکاوی قرار داده است؛ و فصل سوم به رشادت‌ها و مجاهدت‌های ملت ایران در مقابله با حملات رژیم بعث می‌پردازد. در این فصل ضمن بررسی راهبرد‌های نظامی جمهوری اسلامی در این برهه، وقایعی، چون اشغال خرمشهر، تنگ‌تر شدن محاصره آبادان، اوضاع جنگ در اهواز و سوسنگرد و … نیز تحلیل و تبیین می‌شود.
در فصل چهارم، واکنش‌های بین‌المللی به جنگ ایران و عراق از نظر می‌گذرد و در فصل پنج، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در آن برهه تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل ششم و پایانی همضمن بررسی عملکرد اولین رئیس جمهور ایران، به چرایی و چگونگی عزل و سپس فرار او از کشور می‌پردازد.
براساس این گزارش، جلد چهارم از مجموعه “تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران” به قلم دکتر حسین احمدی، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۴۱۱ صفحه به قیمت ۳۵۰۰۰ تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار شد. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات