۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۹۵۶۲۴
در نشست علمی تبیین شد؛

مشورت با خود؛ رویکردی جدید در مهارت حل مسأله

مشورت با خود؛ رویکردی جدید در مهارت حل مسأله
مشورت با خود حدیث نفس نیست و ما با تمرین این مهارت را در خودمان بوجود می آوریم که بتوانیم ابعاد مختلف یک مسأله را مورد بررسی قرار بدهیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، کرسی آزاد اندیشی با عنوان «مشورت با خود، رویکردی  تازه در مهارت حل مسأله» چهار شنبه 10 بهمن 97، با ارائه حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف، استاد حوزه و دانشگاه و نقد حجت الاسلام محمد علی جمشیدی استاد حوزه و دانشگاه و مدیر  مرکز مشاوره صدرا، در پژوهشکده سبک زندگی اسلامی قم برگزار شد.

هدف از مشاوره استفاده از دانش و تجربه دیگران است

در ابتدای نشست حجت الاسلام آتشین صدف یکی از راهکارهای مهارت حل مسأله را مشورت با انسان های متعدد دانست و اظهار داشت: این امر هم در منابع اسلامی و هم در منابع غیر اسلامی پیشنهاد شده است؛ انسان از این طریق می تواند از دانش و تجربه دیگران استفاده کند و اطمینانش در راه حل ارائه شده بالا می رود.

وی در ادامه سخنان خود با پرداختن به شرایط گوناگون و متعدد مشاور و مشاوره دهنده بیان داشت: در زمانه ما مشورت کردن کار بسیار مشکلی است به این دلیل که مشاوری که تمام شرایط را دارا باشد به راحتی در دسترس نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در آموزه های دینی ما برای مشاور شرایط متعددی از جمله دین داری و راز داری بیان شده است. پیدا کردن افراد با شرایط خاص بسیار مشکل است به همین دلیل افراد نیازمند به مشاوره یا قید مشاوره را می زنند یا با افرادی که فاقد شرایط مشاور هستند مشاوره می کنند.

حجت الاسلام آتشین صدف گفت: ایده و پیشنهاد بنده این است که خودمان نقش مشاور را برای خودمان ایفا کنیم. از آنجا که یکی از دلائل مشورت کردن این است که از تجربیات دیگران استفاده کنیم، با این روش خودمشورتی ما با ابعاد گوناگون از یک مسأله آشنا می شویم.

وی تأکید کرد: مشورت با خود حدیث نفس نیست و ما با تمرین این مهارت را در خودمان بوجود می آوریم که بتوانیم ابعاد مختلف یک مسأله را مورد بررسی قرار بدهیم.

اهمیت مهارت حل مسأله

به گزارش خبرنگار وسائل، در ادامه این نشست حجت الاسلام جمشیدی به نقد سخنان حجت الاسلام آتشین صدف پرداخت و اظهار داشت: انسانیت هر انسان به اندازه انتخاب های او است. بحث حل مسأله یکی از کاربردی ترین مهارت های زندگی است.

وی افزود: بخش عمده ای از مهارت های زندگی مربوط به مهارت های فکری است و این مهارت ها به سه دسته تقسیم می شوند. یک دسته مهارت های مربوط به مدیریت هیجانات است دسته دوم مربوط به مهارت های رفتاری است و دسته سوم هم مربوط به بعد اندیشه و باور و فکر است. در این بعد سوم مهارت هایی مثل مهارت حل مسأله وجود دارد.

مدیر مرکز مشاوره صدرا با تاکید بر این مطلب که همه این مهارت ها ریشه در خودآگاهی دارد، گفت: در  اسلام نیز بر این مسأله تاکید بسیار شده است. امیر المومنین (ع) می فرماید «رحم اله امرا علم من این و فی این و الی این». خودآگاهی وسیله پیمودن مسیر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.

حجت الاسلام جمشیدی با بیان اینکه در دل مهارت حل مسأله خودآگاهی وجود دارد، بیان داشت: مسأله مشورت با خود در راس امور است و تقریبا همه این کار را می کنند چرا ما باید اسم آن را عوض کنیم. موید دیگری بر این مطلب این بیان امیر المومنین(ع) است که می فرماید:« من عرف نفسه جلّ امره».

وی افزود: مشورت با خود می تواند با الفاظ دیگری هم بیان شود باید حل مسأله را در مبحث خودآگاهی بیان کنیم و یا در فضای دینی در محاسبه نفس بیان کنیم. مسأله دیگر این است که مشاوره بین الاثنینی است و نمی توان گفت که انسان با خود مشورت می کند./829/د101/س

منبع: پایگاه فقه حکومتی وسائل

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات