۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۵۹۶۱۵۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کتابخانه نقطه جهش در جامعه سازی و تمدن‌سازی است

کتابخانه نقطه جهش در جامعه سازی و تمدن‌سازی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مساجد و کتابخانه‌ها دو نهاد پیشران در توسعه تمدن اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه مشهد، گفت: امیدواریم در 40 سالگی انقلاب اسلامی راه امام راحل و شهیدان بزرگوار و مدافعان حرم را دنبال کنیم.

وی با بیان این که کتابخانه نقطه جهش در جامعه سازی و تمدن‌سازی است، ابراز کرد: با نظر به سابقه تمدن اسلامی، کتابخانه را نباید تنها محل نقل و انتقال کتاب بدانیم بلکه مساجد و کتابخانه‌ها دو نهاد پیشران در توسعه تمدن اسلامی بودند.

صالحی با اشاره به کارنامه 40 ساله نهادهای کتابخانه، اظهار کرد: در فضای ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی اتفاق‌های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی شکل گرفته است و امروز نسبت به سال های ابتدای انقلاب در تعداد کتابخانه های کشور، تعداد کتاب ها، تعداد مراجعان و تعداد کتاب‌های امانت داده شده رشد چشمگیری دیده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارائه خدمات در کتابخانه گفت: امروز نیازمند ارائه خدمات بر محور کتاب به عنوان موج دومی در کتابخانه ها هستیم که نهاد کتابخانه‌ها آغازگر آن بوده است، بنابراین افراد در کتابخانه تمرین شهروند خوب و خلاق شدن را داشته باشند.

وی با بیان این که کتابخانه‌ها را باید مولد سرمایه اجتماعی بدانیم، افزود: کتابخانه‌ها تنها محل خواندن کتاب نیست بلکه محل رویش افکار و سرمایه اجتماعی بر مبنای کتاب است و باید از طریق طریق خدمات بر محور کتاب، جامعه دانش‌محور را پدید آوریم.

صالحی افزود: کتابخانه‌ها باید فرصت گفت‌وگوی فرهنگ‌مدارانه را فراهم کنند، ما می‌توانیم در کنار یکدیگر این حس را پدید آوریم که کتابخانه می‌تواند محلی برای زندگی اجتماعی بهتر باشد.

در ادامه این مراسم اشرف بروجردی، رییس کتابخانه ملی گفت:‌ کتابخانه به عنوان مرجع علمی در کشور و به عنوان پایگاهی که می‌تواند منابع علمی را در اختیار داشته باشد باید محل تضارب آراء باشد.

وی به ایجاد فرصت انتقال تجارب علمی در کتابخانه توصیه و اظهار کرد: برای انتقال تجربیات و مباحثه علمی مکانی را در کتابخانه اختصاص داده شود و از نخبگان و اساتید برای این منظور استفاده شود که این امر موجب استقبال و ایجاد انگیزه در جوانان می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات