۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۳۲۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در آستانه چهل سالگی انقلاب اعلام کرد، تا آخر امسال ایران به رتبه دوازدهم جهان در صنعت آلمینیوم دست می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایش یافت
 
پس از اینکه قیمت طلا دیروز، به کمترین رقم یک هفته گذشته رسید، قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت، اما بهبود تمایل به دارایی‌های پرریسک‌تر مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا شد.

هر اونس طلا با ۱.۳۷ دلار افزایش ۱۳۱۳.۶۲ دلار فروخته شد. این فلز گران‌بها اواخر روز گذشته، کمترین قیمت از ۲۹ ژانویه برابر با ۱۳۰۸.۲۰ دلار را ثبت کرد.

با توجه به اینکه بیشتر بازار آسیا برای سال نو چینی در تعطیلات به سر می‌برند، نقدینگی در بازار‌های آسیایی کم است.

جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «حمایت فنی قوی وجود دارد و لحن فدرال رزرو ملایم است که می‌تواند قیمت طلا را در اطراف ۱۳۰۰ دلار تقویت کند.»

«به علت نبود چین در تمام هفته، تمرکز بازار بیشتر بر درآمد‌های فصلی آمریکاست.»

طلا هفته گذشته پس از اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه داشت و اعلام کرد برای افزایش بیشتر نرخ بهره صبور خواهد بود، به بالاترین قیمت از اواخر آوریل برابر با ۱۳۲۶.۳۰ دلار در هر اونس رسید.

در عین حال، ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان دیروز ۰.۵۰ درصد کاهش یافت و به ۸۱۳.۲۹ تن رسید. ذخایر این صندوق برای دومین جلسه متوالی کاهش یافته است.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۶۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۱۲ دلار معامله می‌شود.

محمد کشتی آرای، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را افزایش قیمت ارز اعلام کرد و گفت: افزایش طلای داخلی درحالی رخ داده که قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش یافته است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش ۴۵۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است که نسبت به روز قبل ۲۵۰ تومان افزایش داشته است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان است.
________________________

منتظر دولت در طرح مالیات بر عایدی مسکن نمی‌مانیم
 
سید فرید موسوی در نشست دیدار وزیر اقتصاد با اقتصاددانان جوان، با اشاره به موضوع قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: در این رابطه مقاومت‌های زیادی وجود داشت، اما خوشبختانه دولت همراهی کرد؛ آقای انصاری رئیس سازمان استخدامی نیز اعلام کرد آقای دژپسند تمام زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های تابعه بانک‌ها را موظف کرده که این قانون را اجرا کنند.

وی تأکید کرد: هیچ موقع مسئولی را که کار نکرده سراغش نرفتیم و یقه‌اش را بگیریم، طبیعی است که در شرایط کنونی اقتصاددانان جوان انتقاد می‌کنند که مسئولان تصمیم نمی‌گیرند، طبیعی است که هیچ‌کس تصمیم نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح مالیات بر عایدی مسکن گفت: منتظر دولت نمی‌مانیم و این موضوع را با گزارش‌ها و پیشنهاد‌ها و مطالعات اقتصاددانان جلو می‌بریم.

رئیس فراکسیون جوانان به سه دستورکار مجلس و کمیسیون اقتصادی اشاره کرد و گفت: ارتقای نظام شفافیت، بهبود فضای کار و فناوری خصوصی‌سازی را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

موسوی تأکید کرد: خروجی‌ها و برداشت‌ها نشان می‌دهد، خصوصی‌سازی موفق نبوده، اما وزارتخانه دفاع می‌کند و می‌گوید قانونی است، نمی‌شود پس از هر بار خصوصی‌سازی تحقیق و تفحص کرد، بنابراین نیازمند فناوری در بستر خصوصی‌سازی هستیم.
________________________

کسب جایگاه دوازدهم صنعت آلومینیوم جهان در چهل سالگی انقلاب
 
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی اعلام کرد با پایان طرح‌های توسعه آلومینیوم جنوب و بهره برداری از کارخانه جاجرم (خراسان شمالی) تا آخر امسال، ایران به رتبه دوازدهم جهانی در این صنعت دست می‌یابد.
 
ایران اکنون از نظر ظرفیت تولید آلومینیوم در رتبه هجدهم جهان قرار دارد که اتمام این طرح ها، سبب ارتقای ۶ پله‌ای جایگاه کشور می‌شود.
 
بررسی ها نشان می‌دهد طرح «آلومینیوم جنوب» دهه ۸۰ خورشیدی متوقف شد، اما ایمیدرو در دولت یازدهم با گشایش اعتبار اسنادی (ال. سی) آن را به حرکت درآورد و اکنون در سه مرحله ۳۰۰ هزار تنی تعریف شده است و انتظار می‌رود مرحله نخست آن پایان امسال یا اوایل سال آینده افتتاح شود.
 
آلومینیوم جنوب بزرگ‌ترین طرح تولید شمش آلومینیوم در ایران است که با مشارکت پنج بانک اجرا می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس برنامه راهبردی تدوین شده برای افق ۱۴۰۴، دستیابی به هدف تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن را برای آلومینیوم پیش بینی کرده است.
 
گزارش‌های پیشین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حاکی از آن است که میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح‌های توسعه زنجیره آلومینیوم ۱۱ میلیارد دلار است که ۲۱.۵ درصد از کل سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را تا افق ۱۴۰۴ دربرمی گیرد.
 
آمار تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی ایران در دوره ۹ ماهه امسال نشان داد صادرات زنجیره آلومینیوم و محصولات آن به وزن ۷۵ هزار و ۴۵۵ تن به ارزش ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال به ترتیب ۴۷ و ۴۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وضع تولید شمش آلومینیوم و آلومینا

ایمیدرو در گزارش امروز خود اعلام کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم سال ۱۳۵۷ برابر با ۱۸ هزار تن بود و پارسال به ۴۴۲ هزار تن رسید و امسال به ۴۷۵ هزار تن می‌رسد. پیش بینی شده است میزان تولید آلومینیوم ایران در پایان سال ۱۳۹۷ به ۳۸۵ هزار تن افزایش یابد؛ در حالی که پارسال ۳۳۷ هزار تن ثبت شد.
 
پیش از این اعلام شد، کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم با ظرفیت ۴۰ هزار تن تا پایان امسال افتتاح می‌شود و برای آن به میزان ۹۴ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۱۶۰ میلیارد تومان از محل منابع ایمیدرو و محل منابع داخلی خود شرکت، انجام شده است.
 
همچنین طرح تولید پودر آلومینا با ظرفیت اولیه ۸۰۰ هزار تن برای تامین حداقل نیاز راهبردی صنعت آلومینیوم کشور به این ماده معدنی تعریف شده است که سرمایه گذاری لازم برای این طرح ۶۵۰ میلیون یورو برآورد و بوکسیت مورد نیاز طرح نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
 
طرح تولید ۱۶۰ هزار تن محصولات عریض آلومینیومی (فویل، پلیت و ورق قوطی) با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون از دیگر اقدامات انجام شده در صنعت آلومینیوم است. روند تولید آلومینا از سال ۱۳۸۱ (آغاز تولید آلومینا در ایران) تا پارسال نشان می‌دهد تولید آلومینا از ۱۰۲ هزار تن در آغاز به ۲۴۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافت که رشد بیش از ۲ برابری تولید این ماده معدنی را نشان می‌دهد. پیش بینی می‌شود تا پایان امسال میزان تولید پودر آلومینا به ۲۴۵ هزار تن برسد.
 
بنا به این گزارش، سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران آمار تولید شمش آلومینیوم (خالص) را در سه واحد تولیدی ایرالکو، المهدی و هرمزال در ۹ ماهه امسال ۲۲۸ هزار و ۳۱۴ تن اعلام کرد که بیش از ۴۸ درصد آن سهم ایرالکوست.
بررسی‌ها حاکی از آن است که رشد میانگین سالیانه مصرف آلومینیوم در جهان ۶ درصد و رشد سالیانه مصرف آلومینیوم در ایران ۱۲ درصد برآورد می‌شود.
 
۲۵ درصد مصرف آلومینیوم جهان به ساخت وسایل نقلیه اختصاص می‌یابد. ۲۵ درصد آن در صنعت ساختمان، ۱۷ درصد در بسته‌بندی، ۱۲ درصد در صنعت برق و بقیه در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
________________________

وزیر اقتصاد: ثبات نرخ ارز از کاهش آن مهمتر است
 
وزیر اقتصاد در نشست خود با کارآفرینان جوان با بیان این‌که ثبات نرخ ارز از کاهش نرخ ارز مهمتر است، گفت: در چند ماه اخیر تمرکز دولت به شدت بر کاهش نوسانات ارز معطوف بوده است. در حال حاضر در شرایط خاصی هستیم که علی‌رغم همه این‌ها بانک مرکزی بدون سرکوب نرخ ارز و از طریق سازوکار‌های مالی بازار ارز را کنترل کرده است.

او همچنین از معافیت ارزی صادرکنندگانی که تا یک‌میلیون دلار صادرات دارند خبر داد و گفت که این معافیت برای صادرکنندگانی که بین یک تا ۳ میلیون دلار صادرات دارند، ۷۰ درصد است؛ این معافیت نیز به این معناست که آن‌ها می‌توانند ارز خود را به سامانه نیما نیاورند، اما به کشود باید وارد کنند.

دژپسند در ادامه به کارآفرینان قول داد تا در صورت نیاز به برطرف کردن موانع شرکت‌های دانش‌بنیان یا تازه‌تاسیس، اگر مشکلی از نظر بخشنامه‌ای وجود داشته باشد حتی اگر لازم باشد آن بخشنامه را هم حذف خواهد کرد.

او همچنین بر ضرورت وجود پیش‌آگاهی برای فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم رانت‌زدایی شود و شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد، باید از مدت‌زمان زیادی قبل از اعلام قوانین به فعالان اقتصادی، درباره آن قانون اطلاع داده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که لازم است تا از اقتصاد مبتنی‌بر بودجه نفتی فاصله بگیریم، خطاب به کارآفرینان ادامه داد: اگر فکر می‌کنید اقلامی را باید بخرید که به آن ارز نمی‌دهند، به ما بگویید تا برای رفع موانع شما تلاش کنیم و مجوز‌های قانونی را هم بگیریم.

در ادامه این نشست، مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک نیز با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات کارآفرینان، گفت که مشکلات گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان که بعضا به خاطر تغییر گروه کالایی یا مشکلات مربوط به ثبت سفارش بوده است، تا حدود زیادی برطرف شده است؛ بخش دیگری هم که نیازمند اخذ مجوز‌های وزارت صنعت و بانک مرکزی هستند که در صورت کسب مجوز مشکلی از نظر گمرک نخواهند داشت.
________________________

سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق یارانه به جیب ثروتمندان می‌رود

هدفمندی یارانه‌ها از نمونه طرح‌هایی به شمار می‌رفت که پس از گذشت سال‌ها اجرایی شد، طرحی که علی رغم ضرورت اجرای آن، متأسفانه به نحو صحیح و منطقی اجرایی نشد و در فرآیند اجرا با نواقص بسیاری همراه شد، یکی از این نارسایی‌ها به عدم حذف یارانه افراد پردرآمد معطوف می‌شود که پس از گذشت سال‌ها، همچنان بر همان پاشنه معیوب پیشین خود می‌چرخد.

حذف یارانه افراد و گروه‌های پردرآمد کشور، به موضوعی تکراری و بی نتیجه (تاکنون) تبدیل شده است، ضرورتی که با وجود تأکید بسیاری از کارشناسان مبنی بر اجرایی شدن آن، هر سال به انحای گوناگون عملیاتی نمی‌شود و به واقع در بر همان پاشنه معیوب پیشین خود می‌چرخد.

در شرایطی که بخش قابل توجهی از بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود به تبع حذف هزینه‌های زائد و غیر ضروری برای دولت از نان شب واجب‌تر است.

این قاعده بر یک منطق و قاعده محکم اقتصادی استوار است که در شرایط سخت و دشوار اقتصادی باید در هزینه کرد منابع، وسواس هر چه بیشتری را لحاظ کرد، البته این رویکرد نه صرفا در شرایط سخت و دشوار اقتصادی، بلکه در هر شرایط و بستری باید سرلوحه امور قرار گیرد، در غیر این‌صورت ضریب شکوفایی و پیشرفت اقتصادی کشور با نارسایی‌هایی همراه خواهد شد و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، فرآیند مذکور به کندی پیش خواهد رفت.

در شرایطی که اقتصاد کشور با چالش‌های عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور به دلیل کمبود منابع، معطل مانده‌اند، روا نیست بخش قابل توجهی از جمعیت کشور، یارانه دریافت کنند، یارانه‌ای که در محاسبات اقتصادی، پرداخت آن به دهک‌های پردرآمد، هیچ منطقی ندارد.

موضوع حذف یارانه و افراد و گروه‌های پردرآمد حدود ۸ سال است که در لایحه بودجه لحاظ و گنجانده می‌شود، اما همچنان از اجرای این بند به معنای واقعی کلمه و بصورتی جدی خبری نیست.

آنچنان که مطالعات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از مجموع جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایران نزدیک به ۷۶ میلیون نفر یارانه‌بگیر هستند.

در این میان سه دهک، از ده دهک درآمدی کشور، نیازی به یارانه نقدی ندارند، سه دهکی که بنابر گزارشات موجود ۲۴ میلیون نفر از جمیعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند، اما از این میزان تنها به یک دهک (حدود ۶ میلیون نفر) یارانه (منظور نظر یارانه ۴۵ هزار تومانی ماهیانه است) پرداخت نمی‌شود.

بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر امسال، ۱۷۸ هزار میلیارد ریال یارانه پرداخت شده است.

از دیگر سو، باید امسال (۱۳۹۷) تعداد یارانه بگیران کشور از ۷۶ میلیون نفر به ۵۶ میلیون نفر کاهش می‌یافت، امری که تاکنون محقق نشده و حصول آن در هفته‌های باقیمانده تا پایان سال، امری نزدیک به محال به نظر می‌رسد.

۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در دایره یارانه بگیران می‌گنجند

یکی از مولفه‌های لازم برای سنجش و احصای آمار یارانه بگیران به بانک داده‌های اطلاعاتی باز می‌گردد و به واقع در فقدان و خلأ چنین داده‌هایی نمی‌توان نسبت به اجرای صحیح و دقیق حذف یارانه بگیران امیدوار بود.

نظر کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در خصوص گروه‌هایی که مشمول حذف یارانه می‌شوند و شاخص‌هایی که به موجب آن باید نسبت به حذف و پرداخت یارانه به افراد و گروه‌های اجتماعی مبادرت ورزید، متعدد و متفاوت است.

به عنوان نمونه، حسین راغفر، یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است از مجموع کل افراد و گروه‌های یارانه بگیر، تنها ۳۰ میلیون نفر در قالب و دایره گروه‌های یارانه بگیر می‌گنجند.

وی در تشریح بافت جمعیتی مذکور به رسانه‌ها می‌گوید: روستاییان، بازنشستگان، عشایر، زنان سرپرستان خانوار و همچنین افراد و گروه‌های تحت پوشش نهاد‌های امدادی و حمایتی (همچون کمیته امداد و بهزیستی) از نمونه طیف‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در قالب گروه‌های دریافت کننده یارانه گنجاند و به زعم بنده مابقی جمعیت ایران باید از لیست گروه‌ها و افراد دریافت کننده یارانه حذف شوند.

آنچنان که اخبار و گزارش‌های منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، افراد و گروه‌هایی که حقوق دریافتی آن‌ها کمتر از ۳ تا دو و نیم میلیون تومان است نباید نگران حذف یارانه خویش باشند.

در این خصوص، نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید"متقاضیان و نیازمندان واقعی، در فرآیند حذف، نگرانی نخواهند داشت. "

شاید اظهارات نوبخت برای برخی از افراد و گروه‌های به اصطلاح نیازمند جامعه، تا حدودی نوید بخش و امیدوارکننده به نظر برسد (اگرچه در شرایط موجود اقتصادی، قدرت خرید ۴۵ هزار تومان به شدت تنزل پیدا کرده است)، اما سخن اصلی به این امر باز می‌گردد که آیا اصل طرح پس از گذشت ۸ سال تاکید و ضرورت، اجرایی خواهد شد یا خیر؟

مصوبه حذف یارانه افراد پردرآمد محکم‌تر از گذشته نوشته شده است

یکی از نقد‌ها و ایراداتی که در سالیان گذشته به این موضوع (عدم حذف یارانه افراد پر درآمد) وارد می‌شود، به مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد، به واقع در این نقیصه، صرفا دولت مقصر نیست و مجلس مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرد که چرا نظارت محکم و لازم را برای مجاب ساختن دولت برای اجرایی شدن این طرح در دستور کار قرار نداده است.

البته برخی از نمایندگان مجلس نسبت به عدم اجرای این طرح، اظهارات، نطق‌ها و موضع گیری‌هایی انتقادی داشته اند، اما کلیت مجلس در مجاب ساختن دولت نسبت به اجرای این طرح، موفق عمل نکرده است.

البته، ظاهرا، سال آینده، سالی متفاوت در حوزه پرداخت یارانه خواهد بود.

آنچنان که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرده‌اند، مصوبه حذف یارانه افراد و گروه‌های پردرآمد در لایحه بودجه سال ۹۸، به مراتب محکم‌تر از سال‌های گذشته نوشته شده است.

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به مطلب فوق در این خصوص گفت: ضمانت اجرایی این مصوبه، قانونی است که در لایحه بودجه می‌آید و دولت موظف به اجرای آن است.

محمدحسن نژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه‌ها تصریح کرد: مصوبه‌ای که به قانون تبدیل می‌شود، دولت موظف به اجرای آن است و در صورت عدم اجرایی شدن آن، قطعا مجلس با دولت برخورد خواهد کرد.

سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به چهار دهک ثروتمند جامعه، یارانه تعلق می‌گیرد

چندی پیش، میثم موسایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با رسانه‌ها با تأکید بر ضرورت حذف پرداخت یارانه به گروه‌های پردرآمد جامعه اظهار کرد: اینکه به تمامی افراد و گروه‌های جمعیتی جامعه یارانه تعلق گیرد، رویه و رویکردی اشتباه است.

وی گفت: سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به چهار دهک ثروتمند جامعه یارانه تعلق می‌گیرد که این میزان معادل بودجه عمرانی یکسال کشور است.

موسایی در ادامه بیان کرد: مشخص نیست این سیاست اشتباه تا چه زمانی و تا کجا ادامه پیدا می‌کند.

از ضرورت فقرزدایی تا لزوم پرداخت یارانه به نیازمندان واقعی در کشور

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه‌ها در خصوص حذف یارنه افراد و گروه‌های پردرآمد و لزوم افزایش ضریب کمک رسانی و پشتیبانی از افراد و گروه‌های نیازمند گفت: ۴۵ هزار تومانی که به عنوان میزان یارانه پرداختی به هر نفر از اعضای خانوار‌ها در نظر گرفته شده مطابق با میزان تورم سال ۱۳۸۹ تعریف شده بوده و در حال حاضر این عدد و رقم از ارزش مادی چندانی برخوردار نیست.

وی معتقد است، می‌باید یارانه اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه افزایش یابد و به واقع دولت باید در صدد ارائه بسته‌های حمایتی هر چه بیشتر به این اقشار و گروه‌ها باشد.

جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره تعداد افرادی که از لیست یارانه بگیران حذف خواهند شد به رسانه‌ها گفت: در سال ۹۸، نزدیک به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور، کسر خواهد شد که با تحقق این امر، حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی حاصل می‌شود که تماما مصروف حوزه اشتغالزایی جوانان خواهد شد.

آنچنان که این نماینده مجلس بیان کرد: در سال آینده بیش از نیمی از جمعیت ایران یارانه دریافت می‌کنند، بنابراین باید به موازات این امر فقرزدایی از کشور در دستور کار قرار گیرد و صرفا نیازمندان واقعی یارانه دریافت کنند.

به هر ترتیب امید آن می‌رود حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از لیست اقشار و گروه‌های دریافت کننده یارانه، با جدیت و قاطعیت تمام، عملیاتی و اجرایی شود و این ضرورت در پیچ و خم برخی از مصلحت اندیشی‌های سیاسی و انتخاباتی با مانع یا توقف مواجه نشود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات