۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۵۹۶۵۹۰
آیت الله جوادی آملی:

کسانی که ارتباط پنهانی با بیگانه دارند دچار مرض نفاق هستند

کسانی که ارتباط پنهانی با بیگانه دارند دچار مرض نفاق هستند
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به مضامین بلند خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) تأکید کرد که کسانی که ارتباط پنهانی با بیگانه دارند دچار مرض نفاق هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، با بیان اینکه خطبه فدکیه باید به ماده درسی در حوزه و دانشگاه تبدیل شود، گفت: امروز باید بهترین شرح ها برای این خطبه نورانی انتخاب شده و بزرگان و نخبگان علمی در این زمینه به اظهار نظر بپردازند.

وی با اشاره به فرازهای مختلف خطبه فدکیه اظهار داشت: این خطبه نورانی از پربرکت ترین و ذخیره مندترین معارف دین اسلام است.

حضرت آیت الله جوادی آملی به مضامین عرفانی و فلسفی خطبه فدکیه اشاره و عنوان کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) در ابتدای این خطبه نورانی با یک جمله به شبهه ای که در رابطه با خلقت عالم در آن زمان مطرح بود پاسخ داده است؛ عده ای در آن دوران می گفتند «خلق الاشیاء من شیء» محال بوده و همچنین «خلق الاشیاء من لا شیء» نیز محال است و با استناد به این موضوع نظام خلقت را نفی کرده و وجود خداوند را انکار می کردند، از همین جهت حضرت(س) با بیان جمله «خلق الاشیاء لا من شیء» در ابتدای خطبه فدکیه به شبهه مذکور پاسخ دادند، زیرا این جمله به ما می فهماند که جهان با ابتکار خداوند خلق شده و در ساختن آن از هیچ نمونه دیگری الگو برداری نشده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه حضرت زهرا(س) در ابتدای خطبه فدکیه فرمودند «أنا الفاطمه»، از آن جهت است که مردم را متوجه سازند که ایشان همان «فاطمه» ای هستند که پیامبر اکرم(ص) در مدحشان فرمودند «فاطمه پاره تن من است، هر کس او را بیازارد مرا آزرده است».

حضرت آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) در بخشی از خطبه فدکیه مردم را نسبت به سابقه جاهلیتشان توجه دادند و فرمودند این پیامبر اکرم(ص) بودند که به اعراب جاهلی عزت بخشیده و دو امپراطوری ایران و روم را رام اسلام کردند؛ اعراب قبل از اسلام میان دو امپراطوری ایران و روم قرار داشتند و از امنیت و عزت برخوردار نبودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه افرادی که به صورت پنهانی ارتباط خود را با بیگانگان حفظ می کنند دچار مرض نفاق هستند، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در بخشی دیگر از خطبه فدکیه افرادی را که مسلمان هستند، اما ارتباط خود را با بیگانگان حفظ می کنند تا اگر زمانی اسلام از بین رفت و دشمنان غالب شدند راه فراری داشته باشند را مورد مذمت قرار داده است.

وی در پایان یادآور شد: اینکه حضرت صدیقه طاهره(س) وصیت کردند به صورت مخفیانه در شب کفن و دفن شوند از آن جهت بود که کسانی که به دین آسیب رساندند در مراسم تشییعشان حضور نداشته باشند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات