۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۵۹۶۶۰۰
بازیگر سینما و تلویزیون مطرح کرد؛

بعثت انقلاب | انقلاب اسلامی هموارکننده فعالیت هنرمندان

بعثت انقلاب | انقلاب اسلامی هموارکننده فعالیت هنرمندان
بازیگر سریال مختارنامه معتقد است که استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های به وجود آمده توسط انقلاب اسلامی بسته به انتخاب و شخصیت خود هنرمندان است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سینما و تلویزیون، رساترین راه ارتباطی برای انتقال پیام‌های اخلاقی هنروران به بدنه جامعه است.

حال اگر این پیام‌های منتقل شده  به جامعه مسموم به بداخلاقی‌های رایج در جوامع غربی باشد یا رنگ آنها را پذیرفته باشد، هر جامعه‌ای به خصوص جوامع اسلامی را با خطر انحطاط اخلاقی و ارزشی مواجه خواهد کرد، به همین دلیل نظارت بر نهاد سینما و تلویزیون، از ضرورت‌های هر کشوری به منظور حفظ امنیت اخلاقی آن جامعه است که در دوران رژیم سابق، به شدت دچار ولنگاری و فرومایگی شده بود.

در این راستا به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی سراغ آقای جعفر دهقان بازیگر و هنرمند سینما و تلویزیون رفته و در گفت‌وگویی اختصاصی با وی به بررسی رشد هنر در سینمای بعد از انقلاب و ظرفیت‌های ایجاد شدن توسط نظام اسلامی برای هنرمندان پرداخته‌ایم که گزارش کامل آن در ذیل تقدیم مخاطبان می‌شود.

رشد هنر و سینمای بعد از انقلاب در ابعاد گوناگون

دهقان در ارزیابی خود از رشد هنر و سینما در دوران چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: بعد از دوران حکومت طاغوت، در ابعاد مختلف اخلاقی، اجتماعی، دینی و ارزشی در جامعه رشد بسیار زیادی داشته‌ایم، شما اگر سینمای قبل از انقلاب را ملاحظه کنید، متوجه خواهید شد که سینمای قبل از انقلاب چه بوده و امروز چه رشدی کرده است.

وی با بیان این که در سینمای قبل از دوران انقلاب اسلامی پرداختی نسبت به مسائل انسانی وجود نداشته است، به طرح مسائل اخلاقی و انسانی در سینمای دینی پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: پرداختن به مسائل انسانی، دینی و اجتماعی در سینمای چهل ساله انقلاب اسلامی حرف اول را می‌زند و در جایگاه نخست قرار دارد.

فرصت‌های ایجاد شده در نظام اسلامی برای هنرمندان

این هنرمند سینما و تلویزیون درباره فرصت‌های ایجاد شده در نظام اسلامی برای هنرمندان و بازیگران بیان داشت: امروزه راه برای ورود به عرصه هنر باز است، به گونه‌ای که هرکسی اراده کند و اندکی شمّ هنری داشته باشد، به راحتی می‌تواند وارد عرصه بازیگری شود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی راه را برای کسانی که توانایی مدیریت گوشه‌ای از مسائل هنری کشور را داشته باشند و بخواهند در این مسیر، خودی نشان دهند، هموار کرده و مانند دوران طاغوت نیست که باند و باندبازی باشد و راه برای نشان دادن استعدادهای مختلف بسته باشد.

دهقان بر این باور است که باز بودن راه برای ورود اقشار مختلف به عرصه هنر، آسیب‌هایی نیز به همراه دارد، وی در این رابطه می‌گوید: ورود افراد بی هنر، لاابالی و کسانی که به دنبال کاسبی هستند، به عرصه سینمای پس از انقلاب اسلامی، از آسیب‌های آن به شمار می‌رود.

استفاده از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی بسته به شخصیت هنرمندان است

وی معتقد است که طبقات مختلف هنری با توجه به جایگاه و ظرفیت خود از فرصت‌های نظام اسلامی استفاده کرده‌اند، بازیگر سریال‌های دفاع مقدس در این رابطه می‌گوید: استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های به وجود آمده توسط انقلاب اسلامی بسته به انتخاب و شخصیت خود هنرمندان است.

بازیگر سریال مختارنامه ادامه می‌دهد: گاهی من نقشی را انتخاب می‌کنم که دیگر بازیگران هیچ علاقه‌ای به آن کارکتر ندارند، از این رو نقش‌های دیگری را برمی‌گزینند، بنابراین این امور بسته به مسائل شخصی و عقاید افراد، متفاوت می‌شود.

وی با بیان این که انتخاب مسیر درست در عرصه هنر، آموختنی نبوده و تابع خود بازیگران است، گفت: نوع نگاه به مسائل اطراف و جامعه به ذات اشخاص و انسان‌ها بستگی دارد و این گونه نیست که همه کارهای ارزشی را انتخاب کنند.

آینده هنر انقلاب اسلامی بسیار شکوفا خواهد بود

دهقان در ادامه تأکید می‌کند: اگر کارهای انتخاب و اجرا شده توسط هنرمندان اثرگذار باشد، مسلما روی اقشار مختلف جامعه و دیگر هنروران مؤثر خواهد بود، همچنان‌که بسیاری از بازیگران و هنرمندانی که در دیگر ژانرها کار می‌کردند، امروز علاقه زیادی برای حضور در کارهای تاریخی دارند.

بازیگر سریال‌های معمای شاه و یتیم خانه ایران در پایان، آینده هنر انقلاب اسلامی را روشن و شکوفا توصیف و ابراز داشت: نگاه ما نسبت به آینده روشن است و هیچ‌گاه نسبت به آینده نباید نگاه تیره و تاریکی داشته باشیم، بلکه همیشه بایستی با امید به آینده و افق‌های پیش‌رو بنگریم، چراکه حرکت کردن در این مسیر و با چنین دیدی مطمئنا نویدبخش آینده روشنی خواهد بود./876/ت301/س

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مهدی شاهی
ارسال نظرات