۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۹۶۶۱۱
آیت الله مکارم در دیدار وزیر بهداشت:

اشکالات طرح تحول سلامت مرتفع شود | چشم و گوش بسته دنبال روی غرب نباشیم

اشکالات طرح تحول سلامت مرتفع شود | چشم و گوش بسته دنبال روی غرب نباشیم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم اصلاح اشکالات طرح تحول سلامت تاکید کرد و در عین حال خواستار ادامه اجرای این طرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار وزیر بهداشت، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت دهه مبارک فجر، توصیه هایی خطاب به وزیر و دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور ارائه کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اهمیت موضوع طرح تحول سلامت، تصریح کرد: مردم به طرح تحول سلامت امیدوار شدند، تاکید ما این است که طرح تحول سلامت نباید قطع شود اما باید اصلاح و مشکلات آن رفع شود.

وی گفت: هرچند مشکلات مالی و بودجه ای وجود دارد، اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که مردم در این زمینه کمتر دچار مشکل شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به وزیر بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت و اصلاح اشکالات را جدی بگیرید، گفت: شما با رای بالای نمایندگان مجلس وزیر شده اید و باید قاطعانه خواسته های مردم را دنبال کنید.

این مرجع تقلید در ادامه موضوع پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه ها و بهره گیری از ظرفیت هنر آموزش های لازم را به مردم و جامعه ارائه دهید.

وی در ادامه بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانست و ابراز داشت: اگر تاریخ علم را جزو دروس دانشگاهی قرار دهند معلوم می شود که بزرگان ما در زمینه طب و علوم دیگر حرف های مهمی برای گفتن داشتند و کتب بوعلی سینا سال ها در مراکز و دانشگاه های غرب تدریس می شد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: دانشمندان مسلمان در زمینه علوم و در عرصه های مختلف جزو پیشگامان بوده اند؛ اما در دورانی نیز به دلائل مختلف دچار عقب ماندگی شده ایم، این مساله باید به درستی آسیب شناسی و برای نسل جوان و دانشجویان تبیین و جبران شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع طب سنتی گفت: طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد.

اشکالات طرح تحول سلامت مرتفع شود | چشم و گوش بسته دنبال روی غرب نباشیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: شاید عیب این است که افرادی بدون صلاحیت های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، باید برنامه ای ریخته شود که افراد واجد صلاحیت با دردست داشتن مدارک لازم وارد این صحنه شوند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشت: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

وی افزود: اخیرا کتابی به نام سلامت در سال 2015 منتشر شده که ظاهراً برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی و نقاط ضعفش را یادداشت کرده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به آمار بالای تلفات مرگ و میر ناشی از استعمال مواد دخانیات، تصریح کرد: طبق اظهار نظر افراد مطلع بیش از صد بیماری از سیگار و مواد دخانیات نشات می گیرد و در سال 40 هزار نفر در کشور ما بر اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند؛ از سوی دیگر پایین آمدن سن استعمال سیگار نیز نگران کننده است؛ وزارت بهداشت و درمان باید در این خصوص چاره اندیشی کند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات