۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۹۶۶۲۸

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷
سفیر روسیه در ایران اعلام کرد، ایرا ن و روسیه دلار را از مبادلات تجاری بین خود حذف کردند و از ارز دو کشور استفاده خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

ایران و روسیه دلار را از مبادلات تجاری حذف کردند

سفیر روسیه در ایران اعلام کرد، ایرا ن و روسیه دلار را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کردند و از ارز دو کشور استفاده خواهند کرد و اگر نیاز باشد از یورو هم کمک می‌گیرند.

این دیپلمات روسی اعلام کرد که مسکو و تهران تلاش می‌کنند تا دلار را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کنند و پول‌های ملی روبل روسیه و ریال ایران را در پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند.

لوان دژاگاریان سفیر روسیه در ایران اضافه کرد که این دیدگاه برای دو کشور بسیار مهم است و هر دو کشور تلاش می‌کنند تا از همه ظرفیت‌ها برای تقویت این اقدام به کار بگیرند.

سفیر روسیه در ایران گفت: ما دلار را از معاملات خود کاهش داده‌ایم و ما باید متکی به روبل روسیه و ریال ایران باشیم و این کار باید با اهمیت بیشتری انجام شود و اگر لازم باشد از یورو هم در معاملات استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ساختار‌های بانکی در دو کشور ظرفیت لازم برای کنار آمدن با این مسئله را دارد.

سفیر روسیه در ایران همچنین گفت:‌روسیه در کنار چندین کشور دیگر نظیر هند، چین و ترکیه تلاش‌های خود را برای مبارزه با سلطه دلار در تجارت جهانی به کار گرفته است.

سال گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از کشور‌های اوراسیا خواست که یک سیستم پرداخت مشترکی که اتکای کمتری به دلار دارد را برای تقویت اقتصاد کشور‌ها راه‌اندازی کند. این کشور‌ها شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است که تجارت آزادی را با چندین کشور از جمله ایران و چین دارند.
_________________________

صادرات نفت اوپک به آمریکا به کمترین میزان ۵ ساله رسید

درحالی‌که کاهش تولیدات اوپک آغاز شده است و تحریم‌های آمریکا بر ضد ونزوئلا، صادرات این کشور را کاهش داده است، نفت خارجی کمتری به سواحل ایالات متحده می‌رسد.

داده‌های شرکت ردیابی محموله کپلر نشان داد که در ماه ژانویه، صادرات نفت از سوی اوپک و شرکای آن به آمریکا، ۱.۴۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح ۵ ساله آن رسید. آب رفتن صادرات نفت عراق و کاهش شدید تولید توسط عربستان سعودی، این کاهش را تشدید کرد.

در همین حین صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا حدود ۳۰ درصد سقوط کرد. نیمی از این صادرات هنوز در بنادر آمریکا تخلیه نشده‌اند و تحریم‌های آمریکا باقی آن را روی آب بلاتکلیف خواهد گذاشت. طبق داده‌های کپلر حدود ۷.۵ میلیون بشکه از نفت ونزوئلا در خلیج مکزیک سرگردان هستند.
_________________________

مردمی شدن اقتصاد به معنای اداره دولت با مالیات است
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای مردمی کردن اقتصاد باید دولت را با مالیات اداره کنیم که در این صورت دولت و کارمندان آن خود را در برابر مودیان مالیات پاسخگو می‌دانند.
 
فرهاد دژپسند روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی طی گفتگو با خبرنگاران افزود: به همین دلیل باید سعی کنیم بدون اینکه نرخ مالیات را افزایش دهیم با شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، وصول مالیات را افزایش دهیم.
 
وی اظهار داشت: برای گرفتن مالیات، اندازه گیری درآمد و محاسبه وجود دارد لذا اگر ابهامی وجود دارد باید با ادارات استانی مربوطه طرح و مسائل روشن شود.
 
دژپسند گفت: در شرایط کنونی بخش خصوصی باید نقش اساسی در اقتصاد کشور داشته باشد و از سهمی که برایش قائل شده ایم هم فراتر رفته و به درستی ایفای نقش کند.
 
وی افزود: بخش خصوصی باید به عنوان مهاجم هم با صادرات غیر نفتی و هم با آوردن سرمایه در مبارزه با تحریم به صف دشمن نفوذ کند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که انتصاب آقای رزم حسینی به عنوان استاندار خراسان رضوی مورد استقبال واقع شده است.
_________________________

مرگ یک بیت‌کوین‌باز ۱۳۷ میلیون دلار را دود کرد
 
پس از این که موسس بورس کوآدریگا در ماه دسامبر فوت کرد، ۱۸۰ میلیون دلار کانادا (۱۳۷.۲۱ میلیون دلار آمریکا) ارز دیجیتال در حساب کاربران این بورس مسدود شد، چراکه او تنها فردی بوده که پسورد دسترسی به این اطلاعات را داشته است.

جرالد کوتن، درحالی از بیماری کرون (نوعی بیماری ماند سرطان روده بزرگ)، فوت کرده است که به فعالیت داوطلبانه در یتیم‌خانه‌ای در هند مشغول بوده است. مرگ او توسط صفحه فیس‌بوک بورس کوآدریگا، در روز ۱۴ ژانویه اعلام شد.

این بورس که تجارت بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتروم در آن صورت می‌گیرد، هفته گذشته در دادگاه عالی نوا اسکاتیا، تقاضای حمایت از سرمایه‌گذاران را ثبت کرده است.

طبق شهادتی که توسط همسر کوتن، جنیفر رابرتسون، از طرف شرکت به دادگاه تسلیم شده است، بورس کوآدریگا دارای ۳۶۳۰۰۰ کاربر ثبت شده است و در کل ۲۵۰ میلیون دلار کانادا به ۱۱۵۰۰۰ نفر از این کاربران بدهکار است.

خانم رابرتسون در این استشهادنامه گفته است که کامپیوتر شخصی اصلی کوتن، دارای بخش " «کیف پولِ سرد» ارز دیجیتال است، که تنها به صورت فیزیکی و نه آنلاین قابل دسترسی می‌باشد و مرگ او بیش از ۱۸۰ میلیون دلار ارز دیجیتال را در این کیف پول سرد، بدون امکان دسترسی باقی گذاشته است.

روبرتسون گفت که در زمان حیات کوتن، اطلاعی از مسائل کاری او نداشته است و بنابراین پسورد و رمز ریکاوری آن را نمی‌داند.

او گفت: علی‌رغم جستجوی مکرر و دقیق، نتوانستم این رمز‌ها را به صورت نوشته شده در جایی پیدا کنم.

روبرتسون می‌گوید که با یک متخصص تماس گرفته است و او به صورت خیلی محدود توانسته است چند ارز دیجیتال و مقداری اطلاعات را از سایر کامپیوتر‌های کوتن و موبایل او، به دست بیاورد. اما در مورد کامپیوتر اصلی او همه چیز دست‌نخورده باقی مانده است.

دین اسکورکا، معاون بورس رقیب، بیت‌بای، می‌گوید: این اتفاق نشان‌دهنده چالش‌های منحصر به فرد ارز‌های دیجیتال است و براین مساله صحه می‌گذارد که لازم است دولت به موضوع ورود کرده و مقرراتی برای بورس‌های ارز دیجیتال تنظیم کند.
_________________________

فرش دستباف از مهم‌ترین و پردرآمدترین محصول صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود

در هفته‌ای که گذشت معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز ملی فرش ایران با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار صنعت فرش دستباف تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گفته معاون وزیر تعاون، فرش دستباف از مهم‌ترین و پردرآمدترین محصول صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود که در کنار صنعت کشاورزی، نقش تأثیرگذاری در تأمین معیشت خانوار روستایی دارد و با توجه به نقش استراتژیکی که تعاونی‌ها در ساماندهی و توانمندسازی فعالان و بافندگان فرش دستباف دارند می‌توان به بهبود وضعیت کسب و کار این مشاغل کمک کرد.
_________________________

اصلاح لیست کالا‌های وارداتی توسط مرزنشینان

این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر خوشی برای تعاونی‌های مرزنشین داشت.

شریعتمداری از اصلاح لیست کالا‌های قابل ورود توسط مرزنشینان و گسترده‌تر شدن آن خبر داد و گفت: در مورد تعرفه واردات این کالا‌ها هم نرخ ترجیحی را پیشنهاد کردیم که در صورت تصویب گام مؤثری در توسعه فعالیت تعاونی‌های مرزنشین خواهد بود.

آنطور که وی گفته در شرایط تحریمی می‌توان از شبکه گسترده تعاونی‌ها برای صدور محصول به ۱۵ کشور همسایه ایران استفاده کرد و در همه زمینه‌ها از تأمین نیاز‌های اساسی کشور تا مواد اولیه تولید ظرفیت تعاونی‌ها را به کار گرفت.

وزیر کار همچنین به آمار تشکیل تعاونی‌ها قبل و بعد از انقلاب و میزان اشتغال‌زایی آن‌ها اشاره کرد و گفت: تا قبل از انقلاب ۱۰۷۲ شرکت تعاونی داشتیم، ولی اکنون بالغ بر ۹۲ هزار شرکت تعاونی در ۲۲ گرایش و تخصص به ثبت رسیده است. تا پیش از انقلاب جمعاً ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ فرصت شغلی از طریق تعاونی‌ها ایجاد شده است در حالی که اکنون یک میلیون ۸۹۰ هزار شغل در کسب و کار‌های مربوطه به تعاونی‌ها اختصاص دارد؛ که ۱۵ درصد اشتغال کشور را شامل می‌شود.

شریعتمداری همچنین از شناسایی مدیران چندشغله‌ای که استعفا نداده‌اند، خبر داد و گفت: از طریق شبکه‌های مردمی آن دسته از افرادی را که به نوعی مطلع نبودیم یا استعفای خود را هنوز تقدیم نکردند، شناسایی و به مراجع نظارتی خود ارائه کردیم تا حکمشان لغو شود.
_________________________

اعلام رقم هزینه سبد معیشت کارگران در هفته آینده

در آخرین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار مقرر شد تا رقم هزینه معیشت کارگران در سراسر کشور به شکل دقیق‌تر بررسی و در جلسه آینده تعیین شود.

سومین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار و به پیشنهاد نمایندگان کارفرمایی مقرر شد با توجه به غیبت آن‌ها در جلسه گذشته، سبد هزینه معیشت کارگران مجدداً بررسی و در نشست آتی کمیته دستمزد شورای عالی کار ارائه شود.

تأثیر افزایش حداقل دستمزد بر سبد معیشت خانوار از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد. نشست بعدی کمیته دستمزد در هفته آینده به موضوع تعیین رقم سبد معیشت کارگران می‌پردازد و در صورت نهایی شدن به شورای عالی کار ارائه خواهد شد.
_________________________

پرداخت ۱،۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون از پرداخت ۱،۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در یک سال گذشته خبر داد.

به گفته مهدیان بانک توسعه تعاون در طرح‌های ملی همچون اشتغال فراگیر، اشتغال پایدار روستایی و طرح رونق تولید مشارکت داشته و بیش از ۷۰ درصد تسهیلات بانک در اختیار بخش تعاون قرار گرفته است.
_________________________

رشد ۱۵۷ برابری آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بعد از انقلاب

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۱۵۷ برابری آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بعد از انقلاب خبر داد و گفت: عملکرد آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی نسبت به قبل از انقلاب، از رشد ۱۱ برابری در بخش دولتی و رشد ۵۵ برابری در بخش غیر دولتی برخوردار بوده است.

به گفته پاک سرشت در ۴۰ سال بعد از انقلاب تعداد مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی رشد ۱۸ برابری داشته و از ۳۱ مرکز به ۵۵۲ مرکز رسیده است، همچنین در بخش خصوصی مراکز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با رشد ۱۵۷ برابری از ۷۰ مرکز به ۱۱ هزار و ۱۳ مرکز رسیده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات