۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۹۷۱۳۳
گزارش رسا از سفر ظریف به لبنان؛

دولت جدید لبنان و دیپلماسی اقتصادی ایران | فصلی تازه در روابط تهران ـ بیروت

دولت جدید لبنان و دیپلماسی اقتصادی ایران | فصلی تازه در روابط تهران ـ بیروت
شخصیت‌های لبنانی با استقبال از سفر وزیر امور خارجه ایران به بیروت  به تمجید از نقش مثبت ایران در لبنان پرداختند.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: لبنان بالاخره پس از ماه‌ها کش و قوس توانست رنگ تشکیل دولت را به خود ببیند. دولتی که حاصل توافق احزاب مختلف لبنانی حاضر در پارلمان این کشور پس از تصویب قانون جدید انتخابات است.

در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با سفر به بیروت ضمن تبریک تشکیل دولت لبنان به عنوان اولین وزیر امور خارجه یک کشور خارجی بر تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی بیروت ـ تهران تاکید ورزیده است.

جواد ظریف: لبنان الگوی مقاومت و دموکراسی است
ظریف در کنفرانس خبری که در فرودگاه رفیق الحریری برگزار شد با تاکید بر اینکه ایران تجربه لبنان را الگویی ویژه در منطقه می‌داند، تصریح کرد «لبنان از یک سو عنوان دموکراسی و آزادی و از دیگر سو عنوان مقاومت و جانفشانی است.»

در همین راستا سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت برنامه‌های متنوعی را برای محمد جواد ظریف در نظر گرفته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دیدار با رییس جمهور و مقامات سیاسی لبنان و همچنین دست اندرکاران احزاب مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در دیدار با نمایندگان گروهها، احزاب و جریانهای سیاسی این کشور ضمن یادآوری ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر دشمنی‌های قدرتهای بزرگ، خاطرنشان کرد «ملت ایران در کنار ملت لبنان است.» وی با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌ها در زمینه های مختلف، افزود: «این باعث افتخار ایران است که همواره در کنار ملت‌های منطقه بوده است.»

ظریف همچنین امروز در دیدار با میشل عون، رییس جمهور لبنان به بررسی راه‌های تقویت همکاری بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین افزایش تلاش ها برای مشارکت شرکت های ایرانی در ساخت و ساز لبنان گفت‌وگو کردند.

از جمله برنامه‌های دیگر ظریف دیدار با زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و بررسی آخرین شرایط محور مقاومت بود. وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا با اعضای دفتر جنبش حماس در بیروت نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

تمجید شخصیت‌های لبنانی از نقش مثبت ایران در تشکیل دولت لبنان
شخصیت های لبنانی در خصوص سفر جواد ظریف همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به تمجید از نقش مثبت ایران در لبنان پرداخته و خواستار تقویت روابط دو کشور شدند. این مساله به ویژه با تشکیل دولت جدید لبنان که احزاب نزدیک به ایران حضور گسترده ای در آن دارند بیشتر نمود پیدا کرده است.

در همین راستا نواف الموسوی از نمایندگان پارلمان لبنان خواستار عدم وضع خطوط قرمز در حمایت کشورهای دوست از لبنان شد و گفت: «اگر دارو با قیمت بسیار بالایی از اروپا به لبنان می‌رسد چرا ما نباید به قیمتی به مراتب ارزان تر همین داروها را از ایران وارد کنیم.»

حجت الاسلام شیخ علی دعموش، نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان نیز هدف سفر جواد ظریف به بیروت را اعلام آمادگی ایران برای همبستگی با لبنان و همچنین حمایت از دولت جدید در همه زمینه‌ها برشمرد. وی در ادامه از دولت جدید لبنان خواست مانند دولت‌های پیشین فرصت همکاری با ایران را از دست ندهد.

وئام وهاب رییس حزب التوحید العربی لبنان هم گفت‌وگوهای تهران ـ پاریس را در تشکیل دولت لبنان بسیار موثر دانست و افزود: «ایران پتانسیل تبدیل شدن به چین کوچک را دارد و همین مساله باعث دشمنی ابرقدرت‌ها با آن شده است.»

علی الفیاض، عضو فراکسیون الوفاء للمقاومه لبنان هم دلیل دشمنی‌ها با ایران را مبارزه این کشور با رژیم صهیونیستی عنوان کرد. وی با اشاره به حمایت ایران از دو ملت فلسطین و لبنان، گفت: «ایران برخلاف سایر کشورها بدون هیچ پیش شرطی حاضر به همکاری اقتصادی و کمک به لبنان است و لبنان نیز باید این فرصت را غنیمت بشمارد.»

محمود قماطی، وزیر امور پارلمانی دولت لبنان هم از کمک‌های بدون چشمداشت ایران تشکر و اعلام کرد: «ما امروز کلام ظریف را به مسئولان لبنانی منتقل می‌کنیم که ایران حاضر است از این کشور در برابر تهدیدها محافظت کند.»

سفر ظریف فصلی تازه در روابط تهران بیروت
گذشته از اظهارات سیاستمداران و مسئولان لبنانی زمان‌بندی سفر جواد ظریف به لبنان به عنوان اولین مسئول یک کشور خارجی اهمیت‌ بسیاری دارد. حال آنکه تشکیل این دولت موجی از ناامیدی و یاس را در دل صهیونیست‌ها ایجاد کرده است. پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان کرده بود که دولت جدید لبنان تحت کنترل حزب الله است. مساله ای که از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و شیخ نعیم قاسم معاون وی تکذیب شد.

لبنان با توجه به جایگاه ویژه جغرافیایی و سیاسی برای ایران و سایر قدرت‌های منطقه از اهمیت دوچندانی برخوردار است و همه کارشکنی‌های عربی و صهیونیستی برای جلوگیری از تشکیل حکومت با شکست مواجه شد. همچنین با سفر جواد ظریف بار دیگر مساله کمک نظامی ایران به لبنان و افزایش همکاری اقتصادی و صادرات کالا و تکنولوژی ایرانی به این کشور مطرح شده است که تا کنون با مخالفت غربی ها و تن دادن جریان چهارده مارس به اراده آمریکا و عربستان محقق نشده است.

تشکیل دولت جدید لبنان می‌تواند به عنوان فصلی تازه درراستای تقویت اقتصاد دو کشور و افزایش همکاری نظامی برای مقابله با تهدیدهای صهیونیستی و تروریستی در نظر گرفته شود. جمهوری اسلامی ایران با وجود ارتباط بسیار نزدیک با حزب الله لبنان همواره تلاش کرده از دخالت در امور این کشور و کارشکنی در روند سیاسی آن اجتناب کند، حال اینکه سعودی‌ها و برخی کشورهای غربی رفتار متفاوتی از خود نشان داده اند.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که دیپلماسی اقتصادی ـ سیاسی در منطقه باید به صورت جدی تر پیگیری شود. سفر جواد ظریف به لبنان پس از سفر وی به عراق اگرچه با تاخیر صورت پذیرفته اما گامی است مثبت که البته باید تقویت شود. چرا که با توجه به بدعهدی و کارشکنی اروپایی‌ها در زمینه های اقتصادی، ضرورت توسعه و همکاری همکاری اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها دو چندان اهمیت پیدا می‌کند. مساله‌ای که بارها از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید واقع شده بود./981/ب950/ر

محمد رایجی
ارسال نظرات