۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۵۹۸۲۰۵
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

سخنران های غیر حوزوی معضل امروز برنامه‌های مذهبی کاشان است

سخنران های غیر حوزوی معضل امروز برنامه‌های مذهبی کاشان است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: معضلی که امروز در کاشان در حال گسترش است سخنران‌های غیر حوزوی در برنامه‌های مذهبی است که باید رعایت شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در ادامه تفسیر آیه هشتم سوره مبارکه حج که چهارشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: این آیه در چند آیه قبل نیز تکرار شده است.

وی افزود: برخی انسان‌ها در برابر حق مقاومت و بحث و جدال می‌کنند و به دنبال پذیرش حق نیستند و به هر طریقی می‌خواهند از زیر بار حرف حق شانه خالی کنند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه آیه می‌فرماید، اگر اظهار نظر می‌کنید و ادعایی دارید، یا باید از یک انسان هادی گرفته شده باشد یا از یک کتاب منیر و روشنگر باشد و مشخص باشد.

وی افزود: اگر امروز کسی منکر قیامت و حساب و کتاب و مجازات روز قیامت شود و مدعی شود هرچه هست در همین دنیا است باید درباره ادعای خود مستندات داشته باشد و مشخص باشد منبع ادعای او کتاب‌های آسمانی است یا از انسان هدایتگری مانند پیامبران الهی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان اگر دارای هر تفکری است باید مستند باشد، بنابراین هر به مدتی یکبار باید تخیلات و تفکراتی که نسبت به دین و پیامبر و عبادات در ذهن خود دارد را برای یک عالم بیان و صحت و سقم آن را جویا شود.

وی ادامه داد: امروز در عصر حاضر اگر امام خمینی (ره) می‌فرماید، صدا و سیما یک دانشگاه است برای این است که صدا و سیما آموزش می‌دهد و این آموزش می‌تواند مثبت یا منفی باشد و این در حالی است که بسیاری از فیلم‌های صدا و سیما خارجی است و با فرهنگ دینی ما سازگاری ندارد، ضمن بسیاری از فیلم‌های ایرانی نیز با فرهنگ دینی و اسلامی ما سازگاری ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اینگونه نیست که تولیدات هر نویسنده و کارگردان و هنر پیشه‌ای مورد تأیید باشد و آنچه که ما امروز از صدا و سیما آموزش می‌بینیم بیشتر از آموزش‌هایی است که در مسجد می‌بینیم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امروز همه ما در معرض این خطر قرار داریم که با وجود دینداری و عبادت و نماز، اما تفکرات ما الهی نباشد و تفکرات غیر الهی داشته باشیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امروز برخی حرف از قرآن و ولایت می‌زنند، اما چون تفکر غربی دارند و دین را درست نفهمیده اند می‌توانند افراد زیادی را منحرف کنند.

وی یکی از چالش‌های امروز کاشان را دعوت از افراد غیر حوزوی برای سخنرانی مناسبت‌های دینی دانست و گفت: نبايد مباحث دینی از غیر کارشناس دین بگیریم.

وی ادامه داد: امروز برخی با داشتن دکتری و تخصص در حرفه‌های مختلف با مطالعه اندکی در حوزه دین به عنوان سخنران به مناسبت‌های مختلف مذهبی برای سخنرانی دعوت می‌شوند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: سخنان سخنرانان غیر مذهبی نه اینکه باطل باشد، اما با مطالعه دو کتاب نمی‌توان آنطور که باید و شاید دین را منتقل کند، از این رو شاید آغاز کار خوب باشد، اما در ادامه انحرافات زیادی به همراه خواهد داشت، همانگونه که نمونه‌های در طول تاریخ زیاد بودند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: معضلی که امروز در کاشان در حال گسترش است سخنران‌های غیر مذهبی در برنامه‌های مذهبی است که باید رعایت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی دم از آزادی بیان می‌زنند، اظهار داشت: در اسلام آزادی که هر کس هر حرفی خواست بزند اصلا وجود ندارد، از این رو نمی‌توان با عنوان آزادی قلم و اندیشه هر حرفی را بزنیم و هرچیزی را بنویسیم و هر تفکری را ترویج کنیم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: تفکری که در بوته نقد قرار نگرفته باشد اجازه ترویج آن را ندارد، در گذشته هر مفسد بی دین و ضد دین و مرتدی با عنوان استفاده از آزادی قلم و مطبوعات و بیان هرچه دوست داشت مطرح می‌کرد در حالیکه اسلام چنین تفکری را که گمراه کردن دیگران است را قبول ندارد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات