۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۹۸۳۵۱
یادداشت؛

دست برتر ایران در برابر مثلث شوم

دست برتر ایران در برابر مثلث شوم
شطرنج تحولات منطقه طی ماه‌های گذشته، نشانگر دست برتر جمهوری اسلامی در غرب آسیا و چرخش معادلات به نفع کشورمان است.
به گزارش خبرگزاری رسا، شطرنج تحولات منطقه طی ماه‌های گذشته، نشانگر دست برتر جمهوری اسلامی در غرب آسیا و چرخش معادلات به نفع کشورمان است. انقلاب اسلامی افزون بر آمریکا و رژیم صهیونیستی اکنون با جبهه‌ای از مرتجعین و کوتوله‌های منطقه‌ای به رهبری آل سعود مواجه است که نقش سیاهی‌لشکر و پیاده‌نظام واشنگتن – تل‌آویو را بازی می‌کنند.
 
پیش‌ازاین خبر‌هایی از مغازله و معاشقه مقامات سعودی به نمایندگی از برخی اعراب واداده با رژیم صهیونیستی منتشرشده بود، اما همراهی آن‌ها با طرح معامله قرن که به گفته «جارد کوشنر»، داماد رئیس‌جمهور آمریکا بناست پس از انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی رونمایی شود، جای تردیدی باقی نگذاشت که پدرجد تروریست‌ها با کودک‌کش‌های صهیونیست علیه آرمان فلسطین گاوبندی کرده‌اند و نوک پیکان حملات خود را به سمت مدافع پرچم‌دار حقوق مردم مظلوم فلسطین یعنی ایران اسلامی نشانه رفته‌اند.
 
قبیله سعودی پس از روی کار آمدن ملک سلمان و فرزند مسئله دارش، به اصطلاح رویکرد تهاجمی‌تری علیه انقلاب اسلامی اتخاذ کرده و، چون توهم دارند که کشورمان قصد دارد به قدرت برتر و یکه‌تاز در عراق، لبنان، سوریه، یمن و ... تبدیل شود، لذا اتاق فکر مشترکی با نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تشکیل داده‌اند. از طرفی، جاه‌طلبی و اضطراب دومؤلفه‌ای هستند که این روز‌ها در ریاض مشاهده می‌شوند.
 
عربستان سعودی که زمانی یک قدرت منطقه‌ای محتاط و منفعل بود، اکنون کشوری قدرت‌طلب است، زیرا گفتمان انقلاب اسلامی را خطری برای منافع کلان خود می‌بیند، اما از این واقعیت غافل است که نه‌فقط کشور‌های هم‌مرزش بلکه غالب کشور‌های خاورمیانه از فرهنگ مقاومت برآمده از انقلاب اسلامی متأثر شده‌اند.
 
رژیم قرون‌وسطایی سعودی مدعی است که می‌خواهد جلوی جمهوری اسلامی را بگیرد، غافل از آنکه سه بر هیچ بازی را باخته، اما هنوز شکست را باور نکرده است. جنگ سه‌هفته‌ای آن‌ها در یمن قریب به چهار سال است که به طول انجامیده و علاوه بر اینکه هیچ دستاوردی نداشته‌اند، به ریشه دواندن روحیه تقابل با سلطه گری سعودی‌ها در میان مردم منتهی شده و خطر بزرگی را به طول هزاران کیلومتر به لب مرز‌های خود منتقل کرده‌اند.
 
سعودی‌ها به دنبال این بودند که جنبشی الهام گرفته از انقلاب اسلامی همانند حزب‌الله لبنان در همسایگی خود شکل نگیرد، اما تمام محاسبات آن‌ها غلط از کار در آمد. امروز انصار الله از فناوری پیشرفته موشک‌های بالستیک نقطه زن و پهپاد‌های دورپرواز برخوردار است که تهدیدی وحشتناک برای هر نوع هدف ثابت و متحرک در اعماق خاک امارات و عربستان به شمار می‌آیند. نظیر همین تهدیدات و چالش‌ها در عراق و سوریه نیز در برابر آل سعود شکل‌گرفته و عرصه را به‌شدت بر آن‌ها تنگ کرده است.
 
سعودی‌ها تنها در جبهه‌های خارجی مشغول شمشیر زدن نیستند بلکه در داخل نیز جنگ‌های قبیله‌ای سنگینی علیه آن‌ها در جریان است. محمد بن سلمان پا به هر عرصه‌ای گذاشته، چه در ابعاد اقتصادی و چه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی جز شکست عایدش نشده است. اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده به میزان ۵ درصد بر اکثر کالا‌ها و خدمات، بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی و توقف وعده و وعید‌های داده‌شده به شهروندان در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ تنها بخشی از مشکلات اقتصادی آل سعود به شمار می‌آیند.
 
افزون بر این، اندیشکده مطالعات خاور دور واشنگتن در گزارشی اعلام کرده است که هزینه جنگ علیه یمن برای عربستان بسیار بالاست و بین پنج تا ۶ میلیارد دلار در ماه محاسبه می‌شود. بازداشت ۱۱ شاهزاده سعودی و رسوایی قتل جمال خاشقجی نیز سونامی قدرتمندی در جهان علیه عربستان ایجاد کرد، به‌نحوی‌که برخی متحدین ریاض در روابط خود با این کشور تجدیدنظر کردند. این از وضعیت بغرنج و به‌شدت به‌هم‌ریخته دن‌کیشوت منطقه‌ای و گاو شیرده یانکی‌ها که در مواضع اعلامی و اعمالی خود ساز مخالفت با جمهوری اسلامی را کوک کرده است!
 
اوضاع متحد راهبردی عربستان، یعنی آمریکا در داخل و خارج نیز که اظهر من الشمس است. رئیس‌جمهور آمریکا به‌صراحت اعلام کرده است که ۷ هزار میلیارد دلار در غرب آسیا بابت هیچ هزینه کرده است و به همین دلیل، دستور خروج سربازان آمریکایی – بخوانید فرار- از سوریه را صادر کرد و طرح تقلیل نیرو‌های پنتاگون در افغانستان به نصف را در دستور کار خود دارد.
 
کلیددار کاخ سفید، گرچه ماه گذشته در گفتگو با شبکه «سی بی اس» مدعی شده بود که از طریق پایگاه‌های آمریکا در عراق قصد دارد که ایران را زیر نظر بگیرد، اما توضیح نداد که اگر این پایگاه‌ها دست برتر را علیه جمهوری اسلامی برای آن‌ها به ارمغان آورده است، چگونه در سفر پنهانی خود و وزیر خارجه‌اش به عراق، چراغ‌های هواپیماهایشان را از ترس نیرو‌های مقاومت خاموش کردند بودند! این بود دست برتر آمریکایی‌ها؟! انتظار این بود که پنتاگون با هزینه میلیاردی که در عراق کرده، لااقل فضایی را فراهم کرده باشد که ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در روز روشن و با افتخار از پله‌های هواپیما پایین بیایند نه شبانه و دزدکی و چراغ خاموش!
 
به همه این‌ها اضافه کنید اوضاع نابسامان و آشفته آمریکا را در اقتصاد داخلی، بدهی‌هایی که هر روز سر به فلک می‌گذارد، وضعیت نابهنجار حقوق بشر و جنگی که مستأجر دیوانه نمای کاخ سفید با کنگره آمریکا بر سر دیوار مرزی و متحدانش درباره تعرفه واردات کالا به راه انداخته است.
 
رژیم صهیونیستی که ضلع دیگر این مثلث شوم است، به اذعان متحدان، مقامات و تحلیلگرانش در متزلزل‌ترین و سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد و در سراشیبی نابودی حرکت می‌کند. سازمان سیا در گزارشی محرمانه که سال ۲۰۱۴ منتشر کرد از نابودی رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۲۵ خبر داده و احتمال تداوم بقای کشوری به نام اسرائیل پس از ۲۰ سال دیگر را ضعیف دانسته بود.
 
این در حالی است که سال گذشته، «اکیفا الدار»، تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی در المانیتور اقرار کرده بود که «رژیم صهیونیستی به دلیل سیاست‌های غلط کابینه بنیامین نتانیاهو تا کمتر از ۲۵ سال آینده از بین خواهد رفت.» تضعیف فاحش توان صهیونیست‌ها در برابر مقاومت علیرغم نامتوازن بودن قدرت تسلیحاتی دو طرف و مغلوبه شدن آن‌ها در جنگ نیابتی در سوریه ازجمله دیگر شاخص‌های افول ستاره اشغالگران به شمار می‌آید.
 
فشل بودن اضلاع مثلث شوم ضد ایرانی در حالی است که جمهوری اسلامی با وجود سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها زیر بار دشمنی‌ها کمر خم نکرده، همچنان سرافراز ایستاده و با ایجاد کمربندی امنیتی از تهران تا بیروت، حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند. به تعبیر روزنامه نیویورک‌تایمز؛ «هیچ اقدام مشخص و قاطعی را نمی‌توان بدون رضایت ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان، شمال آفریقا و خلیج‌فارس انجام داد» و به قول روزنامه هاآرتص؛ «ایران پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین دشمنی است که اسرائیل با آن روبه‌رو بوده و حقیقتاً اولین دشمنی است که بیش‌ازحد قدرتمند و بزرگ است که بتوان شکستش داد». /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات