۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۹۸۵۴۳
آیت الله سیدان:

تقوا سفر به آخرت را آسان و انسان را به بهشت می رساند

تقوا سفر به آخرت را آسان و انسان را به بهشت می رساند
استاد حوزه علمیه گفت: تقوا سبب رسیدن انسان متقی به همه فضائل اخلاقی شده و راه رسیدن به سعادت و بهشت برای او آسان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق در مدرسه آیت الله خویی، گفت: تقوا حالت وادارنده به خوبی و بازدارنده از بدی است.

وی با اشاره به سوره شمس، اظهار داشت: بدی و‌ خوبی را همه افراد در سطح وسیع می دانند، خداوند در روح و نفس انسان آن ها را الهام کرده و مفهوم تقوا برای همه مردم قابل درک است.

آیت الله سیدان با بیان این که داشتن تقوا در زندگی موجب سعادت انسان می شود، ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) در مورد فایده تقوا در حکمت ۴۱۰ از نهج البلاغه می فرماید: «فرد متقی به رأس اخلاق موفق شده است» که منظور از رأس اخلاق این است که سرمایه ای دارد و همه خلق های نیک را می تواند به دست آورد.

استاد حوزه علمیه تقوا را موجب رسیدن به بهشت دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) می فرماید: «مرکبی رام در اختیار فرد با تقوا است که وی را تا بهشت می برد.»

وی افزود: نفس انسان مرکبی چموش است و آن قدر ظریف انسان را فریب می دهد که باید دانایی و عمل تقویت شود و اگر انسان متقی باشد مرکب رام و در انقیاد انسان می باشد.

آیت الله سیدان تقوا را زاد و توشه انسان برای سفر انسان بعد از مرگ بیان و اظهار کرد: انسان برای آخرت سخت محتاج این زاد و توشه است که اگر برای وی آماده باشد، سفر برای او آسان است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: زاد و‌ توشه پناهگاه و نجات بخش انسان است و این زاد و توشه وی را به مقصد می رساند، امام علی(ع) می فرماید: «تمسک به تقوا داشته باشید این تقوا ریسمان محکم است که کمک به رسیدن به مقصد می کند.»

وی با بیان این که توصیه قرآن و دین و اهل بیت(ع) به داشتن تقوا است، ابراز کرد: برای کسی که می خواهد به سعادت برسد نباید هیچ‌چیزی مانع تقوا شده و به خاطر پول مقام و خوشگذرانی در دنیا تقوا را از دست ندهد بلکه به هر قیمتی تقوا را محافظت کند که رستگار است.

آیت الله سیدان در پایان به جایگاه ویژه حضرت فاطمه(س) اشاره و بیان داشت: حضرت فاطمه(س) قابل توصیف نیست، خلقت نوری دارد و جزء گروهی است که در قرآن به «عالین» یعنی ممتازین تعبیر شده است همچنین آیه تطهیر در ارتباط با ایشان است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) دارای آثار علمی از جمله خطبه فدکیه است که هیچ کدام از معصومین حتی پیامبر(ص) خطبه ای به جامعی خطبه ایشان که توحید نبوت، امامت، مسائلی اجتماعی و احکام را واجد باشد، ندارند و جای تأسف است که چنین شخصیتی این گونه آزار برسد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات