۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۹۹۳۷۱
گزارش رسا؛

خون و اختلاف؛ میراث استعمار پیر در شبه قاره هند

خون و اختلاف؛ میراث استعمار پیر در شبه قاره هند
بریتانیا بعد از ترک شبه قاره هند، تنها میراثی از خون و اختلاف را از خود برجای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، بعد از آن که اتوبوس حامل نیروهای ارتش هندوستان در حمله ای تروریستی مورد هدف قرار گرفت، دولت هند در اقدامی تلافی جویانه مقر تروریست ها در خاک پاکستان را مورد حمله هوایی قرار داد.

در این حملات، جنگنده هندی با شلیک پدافند هوایی پاکستان سرنگون شد و خلبان آن، به اسارت پاکستان درآمد اما عمران خان نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که این خلبان را به نشانه حسن نیت آزاد می کند.

در گزارش زیر دلیل عمده مناقشه بین هند و پاکستان به طور خلاصه بررسی می شود.

دلیل مناقشه بین پاکستان چیست؟
ریشه اکثر مشکلات بین هند و پاکستان به زمان سیطره استعمار بریتانیا به شبه قاره هند باز می گردد. استعمار پیر، به هنگام عقب نشینی از هندوستان بزرگ در سال 1947 (که خود نیاز به بحث گسترده دارد)، به مرزبندی در این منطقه پرداخت و میراثی از خون و اختلاف از خود برجای گذاشت. پاکستان به عنوان کشوری جدید از هندوستان جدا شد، جایی که اکثر مسلمانان هندوستان بزرگ، در آن سکونت داشتند. این منطقه نیز به نوبه خود به پاکستان شرقی و غربی قسمت می شد؛ تا زمانی که پاکستان شرقی در سال 1971 با نام کشور جدید بنگلادش، اعلام موجودیت کرد.

پر مناقشه ترین مرزبندی استعمار بریتانیا، در منطقه کشمیر انجام شد. منطقه کشمیر به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که قسمت شمالی در اختیار پاکستان و قسمت جنوبی در سیطره هندوستان است.

The current border between Pakistan and India running through Kashmir

نقشه منطقه مورد مناقشه کشمیر

پاکستان مدعی است که به دلیل اکثریت غالب مسلمان در کشمیر، این منطقه بخشی از پاکستان محسوب می شود.

هر چند کشور چین نیز بر سر دو منطقه کوچک از کشمیر ادعای حاکمیتی دارد، اما جنگ قلمرو و خاک در این منطقه به طور عمده میان هندوستان و پاکستان است.

هندوستان و پاکستان از زمان جدایی در سال 1947، سه بار درگیر جنگ شده اند که دو دفعه از این جنگ ها بر سر کشمیر بوده است و در سال 2002 و بعد از حمله شبه نظامیان پاکستانی به پارلمان هندوستان، دو کشور در آستانه جنگ چهارم قرار گرفتند. از سال 1971 تا کنون جنگی میان دو کشور در نگرفته است اما ساکنان کشمیر همیشه در حالت هشدار زندگی می کنند.

هندوستان به امید آن که خانواده های ساکن در مرز بین دو کشمیر شمالی و جنوبی این منطقه را ترک نکنند، در قسمت تحت کنترل خود، 14 هزار سرپناه ساخته است.

پاکستان، اسیر آل سعود
بعد از جدایی و استقلال پاکستان از هندوستان در سال 1947، این کشور برای هویت بخشی به خود، به برقراری رابطه با کشورهای مختلف پرداخت که در این میان دولت های مستبد پهلوی در ایران پیش از انقلاب، عربستان سعودی و آمریکا به چشم می خورند.

این مساله باعث شد که این کشور در دامان عربستان سعودی گرفتار شده و تبدیل به مأمنی برای خطرناک ترین تروریست های منطقه شود. از جمله خطرناکترین گروه های تروریستی ساکن در پاکستان می توان به لشگر تروریستی تکفیری «جنگوی» و سپاه تروریستی تکفیری «صحابه» اشاره کرد که هر از چند گاهی به قتل شیعیان ساکن در پاکستان می پردازند.

تصویری از محل حمله تروریستی گروه تروریستی جیش الظلم علیه پاسداران انقلاب در جاده خاش زاهدان

در این کشور، تروریست ها از سایر کشورها نیز سکونت داشته و دارند که مهمترین آنان اسامه بن لادن از عربستان و عبدالمالک ریگی، شرور و تروریست از بلوچستان ایران بود.

اخیرا نیز جیش العدل (بخوانید جیش الظلم) گروه تروریستی مورد حمایت سازمان های جاسوسی عربستان و امارات و از تفاله های هم کیش عبدالمالک ریگی، فعالیت خود را در پاکستان تشدید کرده است و هر از چندی به عملیات تروریستی در خاک جمهوری اسلامی ایران و علیه مردم و نیروهای نظامی ایران دست می زند. تازه ترین مورد از این حملات، به حمله تروریستی و ناجوانمردانه علیه پاسداران انقلاب اسلامی که منجر به شهادت ده ها تن از آنان شد، باز می گردد.

دولت پاکستان به دلیل وابستگی سیاسی و اقتصادی به عربستان، در مبارزه با تروریست های ساکن در این کشور، موفقیت اندکی داشته است و حتی به نظر می رسد که عزم جدی برای برخورد با آنان در میان مقامات پاکستانی دیده نمی شود./847/ب950/ر

ارسال نظرات