۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۹۹۹۰۸
آیت‌الله ری شهری:

دائم الذکر بودن بالاترین نعمت است

دائم الذکر بودن بالاترین نعمت است
آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه انسان با ذکر الهی خود را در محضر خداوند می بیند، گفت: هیچ نعمتی بالاتر از دائم الذکر بودن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، گفت: مراد از الهام آن است که خداوند در نفس و ضمیر انسان چیزی را القا کند که او به انجام و یا ترک کاری وادار شود؛ البته در روایات معنای الهام بسیار گسترده‌تر از این معنا است.

وی افزود: الهام گاهی به صورت الهام علمی، الهام عملی و الهام اخلاقی صورت می‌پذیرد.

آیت الله ری شهری درباره الهام علمی، ابراز کرد: زمانی که خداوند به انسان علمی را الهام می کند به او شرح صدر نیز می دهد. در الهام علمی خداوند در دل انسان چشمه‌های حکمت را به ودیعه می گذارد و علم به او عطا می کند، علمی که انسان در پاسخ به هیچ سوالی درمانده نمی شود و این نهایت کمال علمی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به صحیفه سجادیه، اظهار داشت: حضرت در فرازی از کتاب نورانی صحیفه سجادیه از خداوند درخواست می کنند، بارالها؛ دانش آن چیزی را که وظیفه مرا نسبت به پدر و مادرم مشخص می کند در قلبم الهام بفرما و توفیق عمل به آن علم را عنایت کن.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درخصوص الهام عملی، عنوان کرد: الهام عملی انسان را وادار به انجام و یا ترک کاری می کند، امام سجاد از خداوند درخواست می کنند خدایا به من الهام کن شکر آن چیزی را که به من عطا کردی به جای بیاورم.

این مفسر قرآن کریم درباره الهام اخلاقی، گفت: همچنین در روایت دیگر آمده که بارالها؛ به فلبم الهام کن شیفته یاد تو باشم و مدام خود را در محضر تو ببینم؛ مرحوم آیت الله بهجت می فرمودند: تلاش کنید خداوند ذکر خودش را به قلب شما الهام کند.

آیت الله ری شهری بیان داشت: در دعای کمیل آمده از تو می خواهم ذکر خود را به قلبم الهام کنی؛ در روایت دیگر آمده هیچ نعمتی بالاتر از این نیست که انسان مدام ذکر الهی را به جای آورد، از عجایب است که انسان مدام خود را در محضر خداوند ببیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقوا یک حالت اخلاقی است و الهام عملی و علمی را نیز در بردارد، اما تقوا یک ملکه نفسانی است انسان باید بخواهد قلبش به تقوای الهی ملهم شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات