۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۰۰۵۸۱

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک: سالانه نیازمند یک میلیون واحد مسکونی در کشور هستیم­، اما در طی چند سال شاهد کاهش ساخت و ساز در کشور بوده ایم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

تقویت ۱۴۶۳ واحدی شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی معاملات متعادل را نظاره‌گر بودند که بازارگردانی در کنار معاملات کد به کد باعث شد تا نقدینگی میان سهم‌های شاخص ساز بازار در میان گروه فلزات اساسی، معدنی، پتروشیمی و تک سهم‌های بانکی در گردش باشد.
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۹ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۱۴۶۳ واحدی به رقم ۱۶۴ هزار و ۴۷۰ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۲۶۱ واحدی عدد ۳۱ هزار و ۱۰۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۸۳۹ واحدی به رقم ۱۸۴ هزار و ۱۰۱ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۱۱۳۹ واحدی به رقم ۱۲۳ هزار و ۴۱۷ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۲۶۲۳ واحدی عدد ۳۱۶ هزار و ۹۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۱۹ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۷۰ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با ۲۲ واحد و ارتباطات سیار با ۱۸ واحد و داده گستر عصر نوین با ۱۳ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با ۲۴۰ واحد، فولاد مبارکه با ۲۰۶ واحد و پتروشیمی مبین با ۱۲۹ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۶۱۹ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۱۸۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵۵ هزار و ۱۴۷ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی آریا، زرین معدن آسیا، پرداخت الکترونیک سامان کیش، تامین ماسه ریخته‌گری، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، داروسازی سینا، بیمه دی، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، ذوب‌آهن اصفهان، صنایع بسته‌بندی ایران، واسپاری ملت، لوله و ماشین‌سازی ایران، آبسال، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بسته‌بندی ایران، نیروگاه زاگرس کوثر، بانک صادرات ایران، کارت اعتباری ایران کیش، سیمان فارس نو، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، لیزینگ خودروی غدیر متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه اصفهان و صنایع لاستیکی سهند به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصدی قیمت با سفارش گیری ۶۰ دقیقه‌ای روبرو شدند.

از امروز عرضه اولیه تعداد ۵۹۴ هزار و ۲۳۱ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره، به قیمت اسمی هر قرارداد ۸۴۱ هزار و ۴۲۳ تومان و سه ریال در نماد معاملاتی «سنفت ۹۸۱» و «سنفت ۹۸۲» در بورس انرژی ایران برای سه روز کاری آغاز شد.

همچنین امروز اطلاعیه عرضه ۱۰ درصد از سهام بیمه پاسارگاد به قمیت پایه هر سهم ۸۴۰ تومان به طور نقد و یک جا برای عرضه در روز جاری از سوی بانک پاسارگاد در بازار فرابورس ایران منتشر شد.

امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد ۱۳۰ میلیون سهم پترول به ارزش ۲۳ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد.

در فولاد کاوه جنوب کیش نیز ۷۴ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۲۴ میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین در ملی صنایع مس ایران امروز ۳۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۱ و نیم میلیارد تومان معاملات انتقالی را نظاره‌گر بود. همچنین وضعیت در بانک اقتصاد نوین با معاملات انتقالی ۳۵ میلیون سهمی به ارزش ۷ و نیم میلیارد تومان دنبال شد.

در سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز ۲۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

همچنین ۱۱ و نیم میلیون سهم لیزینگ رایان سایپا به ارزش بیش از یک میلیارد تومان شاهد معاملات انتقالی بود، در سرمایه‌گذاری دارویی تامین امروز به ارزش ۶ میلیارد تومان، ۱۰ میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان و ۱۰ میلیون سهم فولاد مبارکه به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان شاهد معاملات درون گروهی و تجمیع سهام از سوی سهامدار عمده خود بودند.

در نهایت امروز ۳ و نیم میلیون سهم کالسیمین به ارزش کمتر از ۳ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی نظاره‌گر معاملاتی متعادل در اغلب نماد‌های معاملاتی بود که همپای بازارگردان‌ها و حقوقی‌های حامی سهم‌های شاخص‌ساز، گروه فلزات اساسی، معدنی، تک‌سهم‌های پتروشیمی و بانکی با تقاضای خرید روبرو بود.

پایان اصلاح قیمت سهام و جذاب شدن برخی سهم‌ها در بازار در آستانه فرا رسیدن سال نو باعث شده تا برخی معامله‌گران در کمین شکار سهم‌های پربازده در آخرین روز‌های معاملاتی سال جاری بنشینند.

در این میان غذایی‌ها و لبنی‌ها در کنار تک سهم‌های شوینده و قطعه‌ساز و همچنین گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی، برای بورس‌باز‌ها از جذابیت خاصی برخوردار شده بودند.

همچنین گروه سیمانی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های وابسته به آن‌ها با توجه به عملکرد ۱۲ ماهه شرکت‌ها و پیش بینی‌ها از تقسیم سود نقدی مناسب در مجامع پیش رو در کنار دارویی‌ها همچنان زمین بازی برای بازیگران بازار سهام هستند.
__________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۱۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۵۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۸.۳ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های اولیه روز کاری قبل ۵۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۰ تومان است.
__________________________

پیشنهاد احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحلیلی، احیای دوباره کارت‌های سوخت و انجام سهمیه‌بندی و یا فعال‌سازی کارت‌های سوخت بدون سهمیه‌بندی را ضروری دانست.

در بخشی از گزارش این مرکز درباره راهکار‌های مدیریت مصرف و قاچاق سوخت، پیرامون احیای کارت سوخت بدون سهمیه بندی آمده است: تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق گسترده این کالا را به وجود آورده که نیاز به تدبیر مناسب دارد.
 
یکی از راهکار‌های مواجهه با این موضوع، الزام استفاده از کارت سوخت خودرو در هنگام سوخت گیری و ممنوعیت هرگونه مبادله بنزین خارج از سامانه است. استفاده از کارت سوخت و اختصاص نفت گاز بر اساس پیمایش، مصرف آن در بخش حمل و نقل را از حدود ۵۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۳ به کمتر از ۴۸ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۴ رساند.

به علاوه می‌توان با استفاده از انواع فناوری‌ها از جمله نصب دوربین‌های پلاک خوان در جایگاه‌ها برای کنترل و تأیید ورود خودرو‌ها یا فناوری RFID هر کارت سوخت را منحصر به یک خودرو کرد و از استفاده از کارت خودروی دیگر جلوگیری کرد.

به علاوه همانطور که ذکر شد، بیش از ۷۰ درصد قاچاق سوخت از یک استان صورت می‌گیرد. الزام سوخت گیری در آن استان با کارت سوخت و کدینگ کارت‌های سوخت به گونه‌ای که فقط خودرو‌های همان استان بتوانند در جایگاه‌ها، سوخت گیری کنند (با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای مسافران) یک اقدام مؤثر در مهار قاچاق است.

احیای کارت سوخت به همراه سهمیه‌بندی

برآورد رشد ۱۰ درصدی مصرف بنزین در سال جاری و سال آینده لزوم توجه به رویکرد‌های مهار تقاضای بنزین با ابزار‌های قیمتی و غیر قیمتی را ضروری کرده است. حتی با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین در کشور به حدود ۱۰۵ ملیون لیتر در روز خواهد رسید و این فقط تا اسفند ماه ۱۳۹۷ جوابگوی مصرف کشور خواهد بود و در سال آینده تأمین اعتبار برای واردات بنزین مورد نیاز کشور (فارغ از مشکلات لجستیکی) مسئله حیاتی خواهد شد.

مکانیسم کارت سوخت با سهمیه بندی، روشی غیر قیمتی برای مهار تقاضاست. الزام استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها به همراه سهمیه بندی و تعیین قیمت دوم برای مصارف فراتر از سهمیه، راه حل تجربه شده‌ای برای کاهش مصرف است. استفاده از این روش در سال ۱۳۸۶ مصرف بنزین را به شدت کاهش داد، به طوری که مصرف بنزین از روزانه ۷۳.۶ میلیون لیتر در سال ۱۳۸۵ به روزانه ۶۴.۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۸۶ و کمتر از ۶۰ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۰ رسید.

به علاوه، آمادگی در برابر تحریم واردات بنزین و مقاوم ساختن اقتصاد کشور در برابر تحریم‌های احتمالی واردات بنزین، استفاده از مکانیسم سهمیه بندی در کشور را اجتناب ناپذیر ساخته است. با استفاده از کارت سوخت امکان سهمیه بندی در مواقع ضروری فراهم می‌شود.

محدودیت جدی امکان قاچاق، امکان کنترل معاینه فنی، پرداخت عوارض، بیمه و جرایم وسایل نقلیه و فراهم آوردن بستر مربوط به اخذ عوارض و مالیات جدید از وسایل نقلیه پُرمصرف از دیگر مزایای استفاده از کارت سوخت است.
__________________________

شیوه توزیع کالای یارانه‌ای تا ابلاغ آئین نامه بودجه ۹۸ تغییر نمی‌کند

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه پیش جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی اظهارداشت: ارزیابی عمومی از توزیع عام منابع ارزی برای تامین کالا‌های مورد نیاز جامعه کاملا مثبت نیست.
 
شریعتمداری خاطرنشان ساخت: لازم است راه حل مناسب تری برای توزیع کالا بین گروه‌های هدف و دهک‌های پایین شناسایی شود و به همین دلیل دولت سیاست‌های جدیدی اتخاذ کرده تا کالا‌های یارانه‌ای به شکل هدفمندی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی پیرامون برگزاری پیش جلسه شورای عالی رفاه اظهارداشت: این شورا بالاترین رکن سیاست گذاری در عرصه رفاه و تامین اجتماعی است و نظارت بر حوزه قوانین که به تصویب مراجع قانونگذاری می‌رسد، برعهده دارد.

شریعتمداری افزود:قانون جامع معلولان و منابع و آیین نامه‌های مرتبط با آن موردارزیابی قرار گرفت و برای ابلاغ در اختیار دولت است که ۶ موضوع دارد و امیدواریم سریعتر ابلاغ شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد:شورای یاد شده، نحوه پرداخت حق بیمه در روستا‌هایی که دچار حوادث شدند، بررسی و در صورت تعهد سازمان برنامه بودجه برای تامین حق السهم بیمه روستاییان و عشایر صندوق نسبت به برقراری بیمه این اقشار اقدام خواهد کرد.

شریعتمداری تصریح کرد: گزارشی از یارانه پیدا و پنهان در جامعه و ضرورت ماشینی کردن فرآیند اداری و صدور فاکتور‌های الکترونیک ارائه شد و مورد تاکید شورا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تخصیص ارز برای تامین کالای مورد نیاز جامعه و حمایت از دهک‌های پایین در شورا مورد ارزیابی قرار گرفت.

بنا به این گزارش، دیماه امسال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرحی با عنوان تعیین تکلیف وضعیت یارانه کالا‌های اساسی در سال ۹۸ در این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: سالیانه حدود ۱۴ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی کشور یارانه تخصیص پیدا می‌کند که با قیمت ۴۲۰۰ تومان به دست مردم برسد.

وی افزود: قیمت این کالا‌ها به صورت واقعی بدست مردم نمی‌رسد و قیمت‌ها خیلی بیشتر است.

پورابراهیمی اضافه کرد: براساس بودجه سال ۹۸ کل کشور، دولت پیش‌بینی کرد که رقم ۱۴ میلیارد دلار پایدار باشد، اما صحبت این است که چنانچه قرار باشد ۱۴ میلیارد دلار ارز در لایحه بودجه ۹۸ قید شود و دولت هم این رقم را تخصیص دهد، اما مردم کالا را دو برابر گرانتر خریداری کنند، این موضوع چگونه ارزیابی می‌شود.
__________________________

سالانه نیازمند یک میلیون واحد مسکونی در کشور هستیم
 
حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک با اشاره به اینکه در بازاری که مردم قدرت خرید ندارند، تسهیلات باعث افزایش نقدینگی در بازار نمی‌شود، گفت: قدرت­ مردم برای خرید مسکن در کلانشهر‌ها بسیار کاهش یافته است و تسهیلات کنونی جوابگوی قیمت خرید مسکن نیست.

وی ادامه داد:­ ­سالانه نیازمند یک میلیون واحد مسکونی در کشور هستیم­، اما در طی چند سال شاهد کاهش ساخت و ساز در کشور بوده ایم.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم ادامه داد: ۵ میلیون واحد مسکونی­ نیاز انباشته بازار مسکن است که باید راه حلی برای افزایش ­ساخت و ساز صورت گیرد.

عقبایی افزود: افزایش ۹۰ درصدی در قیمت مسکن باعث­ فشار بر مستاجران شده است. افرادی که در بالای شهر سکونت داشتند در میانه و افراد میانه به پایین و در اخر به خارج از شهر می‌روند، زیرا قیمت اجاره بها به تبع افزایش قیمت مسکن، رشد دارد.

وی ادامه داد: مجلس باید افزایش تسهیلات خرید مسکن را به عنوان مطالبه مردم در دستور کار قرار دهد.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد: دولت می‌تواند با ساخت ­مسکن استیجاری تا حدودی بازار اجاره را کنترل کند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات