۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۶۰۰۶۴۳
آیت‌الله ری شهری:

خداوند انجام اعمال واجب و ترک محرمات را بر قلب متقین الهام می کند

خداوند انجام اعمال واجب و ترک محرمات را بر قلب متقین الهام می کند
آیت‌الله ری شهری گفت: تقوا سبب می شود خداوند انجام اعمال واجب و ترک محرمات را بر قلب انسان الهام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) امروز در جلسه درس خارج فقه گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق فرمودند: خدایا زبان مرا به سخن استوار گویا بگردان.

وی افزود: اگر انسان زبان خود را اصلاح کرد به این معنا که سخنی که خلاف حق و حقیقت باشد از زبان انسان خارج نشد، گناه و لغو از لسان او صادر نشد، خداوند به او توفیق می‌دهد ما بقیه اعمال خود را نیز اصلاح کند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به اینکه الهام درونی وحی است، بیان داشت: اگر زبان انسان اصلاح شود خداوند تقوا را به قلب او الهام می‌کند به‌طوری‌که انسان به انجام کارهای خیر وادار می‌شود. اگر انسان از درون به کار خوب تشویق شود الهام و اگر به انجام کارهای ناپسند تشویق شود وسوسه است.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه بابیان اینکه وحی قلبی با وحیی که به انبیا می‌شد بسیار فرق دارد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما به مادر حضرت موسی(ع) وحی کردیم او را در تابوتی قرار دهد و به آب افکند؛ این وحی همان الهام است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره وحی و الهام، اظهار داشت: وحی و الهام آن است که حالتی در وجود انسان ایجاد شود که انسان را به انجام برخی اعمال وادار کند ازاین‌رو امام سجاد(ع) از خداوند می‌خواهد که خدایا تقوا را در قلب من قرار ده و به من القا کن تا اعمال نیکو انجام دهم.

وی با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی، گفت: در این دعای شریف آمده خدایا توبه مرا ببخش تا من گناه تو را نکنم بعد آمده خدایا به من الهام کن کار خیر را و اینکه شب و روز از تو بترسم و مراقب اعمالم باشم.

آیت‌الله ری‌شهری ادامه داد: در قرآن کریم آمده عده‌ای از پیامبران بنی‌اسرائیل را امامانی قرار دادیم تا الگو باشند و به آنان وحی کردیم تا کار خیر انجام دهند؛ انسان اگر توفیق پیدا کند کار خیر به قلبش الهام شود این بسیار باارزش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراد از تقوا ترک محرمات و انجام واجبات است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات