۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۰۰۷۱۴

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
نود و هفتمین مرحله پرداخت یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه، امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

آب پاکی دولت بر دستان جاماندگان دریافت "بسته حمایتی"
 
با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال جاری، پرونده توزیع بسته‌های حمایتی همچنان باز است و یک‌میلیون بیمه‌شده تأمین اجتماعی با حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان که در مرحله اول نتوانستند مبلغ نقدی بسته حمایتی خود را دریافت کنند، همچنان بلاتکلیف هستند و این در حالی است که اسامی این افراد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص و برای تأمین اعتبار و پرداخت به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

در حالی که قرار بود فرایند توزیع بسته‌های حمایتی به افراد اشاره‌شده تا ۱۵ اسفند ماه انجام شود، پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که هنوز این امر محقق نشده است. همچنین بنابر برخی اخبار، پرداخت مبلغ ریالی بسته‌های حمایتی به یک‌میلیون جامانده تا پایان سال بعید است.

در همین ارتباط رستمی؛ مدیرکل امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۱۵ اسفندماه درباره توزیع بسته حمایتی به یک‌میلیون نفر جامانده اظهار کرد: وزارت رفاه پس از اعتراضات خانواده‌ها در سامانه‌های اعلام‌شده اقدام به بررسی اعتراضات کرد؛ بر همین اساس از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که اعتراض خود را در سامانه به‌ثبت رسانده بودند، یک‌میلیون نفر واجد شرایط برای دریافت بسته حمایتی شدند که اسامی آن‌ها برای تأمین اعتبار به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

رستمی درباره زمان واریز رقم ریالی بسته حمایتی گفته بود: قرار بود تا ۱۵ اسفند پرداختی‌ها انجام شود، اما به‌دلیل عدم تأمین اعتبار این کار هنوز محقق نشده است ضمن اینکه برای واریز ریالی بسته حمایتی به خانواده‌ها در این مرحله نیاز به اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومانی است البته تلاش می‌شود در صورتی که اعتبارات تأمین شود واریز مبلغ ریالی بسته حمایتی پیش از سال جدید انجام شود.

بنا به این گزارش، مسئولان سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اظهارات مطرح‌شده از سوی وزارت رفاه واکنش نشان دادند و در واقع مسئولان سازمان برنامه و بودجه، مسئولان وزارت رفاه را مقصر عدم واریز به‌موقع بسته‌های حمایتی اعلام کردند.

یکی از مسئولان این سازمان تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه از ابتدا نیز تأکید بر این داشت که تمام واریز‌های بسته حمایتی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام شود و این موضوع را نیز به مسئولان وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی اعلام کردیم؛ علی‌رغم تأکید سازمان برنامه و بودجه، اما مسئولان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قبول نکردند و اعلام داشتند که اسامی بیمه‌شدگان در اختیار این سازمان است و در صورتی که اعتبار مورد نیاز در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرد فرایند واریز‌ها انجام می‌شود، اما باید به این نکته تأکید شود وضعیت نابسامانی در ارتباط با افرادی که بسته حمایتی خود را دریافت نکردند، وزارت رفاه است چرا که در لیست اولیه این وزارتخانه خبری از افراد جامانده نبود و اگر همان زمان اسامی به‌طور کامل در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌گرفت، این سازمان نیز بر اساس تعهدی که داشت اعتبارات لازم را تأمین می‌کرد.

بر همین اساس خبرنگار ما تلاش کرد تا با برقراری تماس با مسئولان مربوطه در وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی درباره آخرین تمهیدات در ارتباط با توزیع بسته حمایتی به یک‌میلیون نفر جامانده اطلاعاتی را کسب کند که تا این لحظه مسئولان حاضر به پاسخگویی نبوده‌اند.
_________________________

تقویت ۲۸۹۹ واحدی شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران همزمان با تکاپوی برخی حقوقی‌ها برای معاملات درون گروهی و تامین مالی در روز‌های پایانی سال امروز شاهد اقبال خریداران سهام در شرکت‌های بزرگ به ویژه در گروه فلزات اساسی، پالایشی و تک‌سهم‌های پتروشیمی و معدنی بود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۰ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۲۹۰۰ واحدی به رقم ۱۶۷ هزار و ۳۷۱ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۲۱۷ واحدی عدد ۳۱ هزار و ۳۲۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۳۵۲۴ واحدی به رقم ۱۸۷ هزار و ۶۲۶ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۲۳۹۰ واحدی به رقم ۱۲۵ هزار و ۸۰۷ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۴۵۷۸ واحدی عدد ۳۲۱ هزار و ۴۹۵ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۲۶ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۹۷ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۴۹۵ واحد و صنایع ملی مس ایران با ۲۸۶ واحد و صنعتی و معدنی گل گهر با ۱۹۸ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو با ۱۷ واحد، سایپا با ۱۵ واحد و ایران ترانسفو با ۱۳ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات نقدی امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۷۶۱ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۲۸۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۷۴ هزار و ۳۹۱ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی تهران شیمی، پاکسان، سیمان سفیدنی‌ریز، سیمان خزر، داروسازی دکتر عبیدی، شیرپاستوریزه پگاه خراسان، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، پتروشیمی کازرون، پتروشیمی ممسنی، مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتماد گستر، حق تقدم خرید سهام تولید برق ماهتاب کهنوج، مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور، بانک سینا، قند لرستان، از سوی بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، درخشان تهران، صنایع بهداشتی ساینا، صنایع بسته‌بندی ایران، سرمایه‌گذاری ارس صبا، شیر پاستوریزه پگاه فارس، صنایع غذایی مینوشرق، شیشه و گاز، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، بیمه دانا، بیمه کوثر، صنعتی دریایی ایران و معادن منگنز ایران متوقف شدند.

امروز همچنین ۵۲ درصد از سهام کنترلی پتروشیمی امیرکبیر برای عرضه در روز یکشنبه ۲۶ اسفند به قیمت پایه کل ۳۴۵۴ میلیارد و ۴۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از طریق بازار پایه فرابورس آگهی شد.

نماد معاملاتی شرکت شهد نیز به دلیل عدم برطرف شدن ابهام در اطلاعات این ناشر همچنان با تعلیق تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۸ مواجه شده است.

بنا به این گزارش، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارند ۵۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری صنعت بیمه به ارزش کمتر از ۲۲ میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه بود.

همچنین ۴۰ میلیون سهم بانک اقتصاد نوین به ارزش ۱۰ میلیارد تومان با تجمیع سهام به کد سهامدار عمده روبرو شد.

همچنین ۳۵ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس به ارزش ۳۹ میلیارد تومان کد به کد شد.

در گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز بیش از ۳۰ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۱۳ میلیارد تومان معاملات کد به کد را تجربه کرد.

همچنین ۳۰ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از ۱۰ میلیارد تومان معاملات انتقالی را نظاره‌گر بود و در نهایت بیش از ۲۳ میلیون سهم صنعت و تجارت آداک به ارزش کمتر از ۱۴ و نیم میلیارد تومان و ۲۰ میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان با معاملات انتقالی مواجه بود.

همچنین بانک تجارت با معاملات انتقالی ۱۵ میلیون سهمی به ارزش ۲ و نیم میلیارد تومان مواجه بود.

امروز ۱۲ میلیون سهم معدنی صنعتی چادرملو به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان و ۱۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ارزش بیش از دو میلیارد تومان با تجمیع سهام به کد‌های درون گروهی همراه شد و در آخر اینکه بیش از ۵ مییون سهم ویتانا به ارزش ۵ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

بر اساس این گزارش امروز بیش از ۴۰ میلیون سهم ریل سیر کوثر به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد تومان در بازار معاملاتی بلوکی میان دو کد حقوقی منتقل شد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملات متعادل را در اغلب نماد‌های معاملاتی نظاره گرد بود که جذاب شدن قیمت سهام در واپسین روز‌های باقیمانده تا پایان سال در کنار انتظارات تورمی سال آینده باعث شد تا امروز بازار سهام با خریداران بیشتری نسبت به فروشندگان سهام روبرو باشند.

در این بین گروه فلزات اساسی و تک سهم‌های گروه پالایشی و پتروشیمی در کنار معدنی‌ها و همچنین گروه‌های سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای صنعتی، زراعت و خدمات وابسته، سیمانی‌ها، گروه برق و محصولات شیمیایی در کانون توجه خریداران سهام قرار دارند.
_________________________
 
قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۷ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.
_________________________

یارانه امشب واریز می‌شود
 
نود و هفتمین مرحله پرداخت یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.

مبلغ یارانه نقدی در طول سال‌های گذشته تغییری نکرده و ماهانه به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال واریز می‌شود که در مجموع اکنون نزدیک به ۷۷ میلیون و ۳۸۷ هزار نفر در هر ماه یارانه دریافت می‌کنند.

گفتنی است؛ طی حدود هشت سال گذشته هر مشمولی که بدون تغییر در صف دریافت یارانه نقدی بوده است تاکنون رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه دریافت کرده است.
_________________________

شعب منتخب توزیع اسکناس نو معین شدند
 
به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز ۱۳۹۸، از روز چهارشنبه ۲۲‌‏.۱۲‏. ‏۱۳۹۷ تا روز دوشنبه ۲۷‌‏.۱۲‌‏.۱۳۹۷، شعب منتخب بانک‌های ملی، صادرات، ملت، اقتصادنوین، سپه، گردشگری، پست بانک، سینا، رفاه کارگران، پارسیان، پاسارگاد و سرمایه در سطح استان تهران نسبت به توزیع اسکناس نو، شامل یکصد برگ اسکناس ۲۰.۰۰۰ ریالی و یکصد برگ اسکناس ۵۰.۰۰۰ ریالی برای هر مراجعه کننده اقدام می‌کنند.

در سایر استان ها، ناظران پولی با همکاری شعب بانک‌های منتخب نسبت به توزیع عمومی اسکناس نو اقدام خواهند کرد. اطلاع رسانی در این خصوص نیز از طریق روابط عمومی بانک‌های تعیین شده انجام می‌شود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات