۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۶۰۰۹۶۳
یادداشت؛

هشتک "تجاوز زناشویی" و بهتان به ساحت خانواده

هشتک
هشتک تجاوز زناشویی را دنبال کردم و به زنانی رسیدم که برخی در سنین بالا ترجیح داده‌اند مجرد بمانند و با تفکرات فمنیستی، تنهایی وقت گذراندن با سگ و گربه‌ها را برگزیده‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از فضا‌های تبادل نظرات بصورت پیام کوتاه که مخاطبین زیادی دارد توئیتر است. در روز‌های گذشته در این فضا شاهد ترند شدن چند ساعته‌ی هشتکی بودیم با عنوان "تجاوز زناشویی" که این هشتک در چند ساعت بازتاب گسترده‌ای در این فضا داشت.

آغاز کننده‌ی این هشتک برخی از خانم‌ها و آقایان! فمنیست فعال در این فضا بودند که با نقل داستان‌ها و روایت‌ها و تخیلات مختلف سعی در بیان و تنقیح یک ظلم توسط دین اسلام به زنان را داشتند، که حال باید دید آیا واقعا آنچه مدعی هستند ظلم است به طور حقیقی و به دور از فضای احساسی و دروغ پراکنی رسانه‌ای ظلم بر آن صدق می‌کند یا تنها یک اتهام به دین می‌باشد.

ادعای بیان شده

این افراد در ادعای خود می‌گویند وجوب تمکین زن از شوهر ظلم به زن و نوعی تجاوز به زن است، زیرا گاهی اوقات زن آمادگی تمکین جنسی را ندارد یا زن و شوهر در حال طی مراحل طلاق هستند و بین این دو چیزی بنام عشق و محبت وجود ندارد و این تمکین اجباری شوهر که قانون و اسلام این حق را به وی می‌دهند ظلم و تجاوز به زن است.

در این راستا به بیان داستان‌ها و شرح حالت‌هایی پرداخته شده است که زن رضایت بر تمکین ندارد و به اجبار تن به این تمکین می‌دهد.

اینکه چقدر از این داستان‌ها واقعی‌ است و اینکه مرد، با توجه به اینکه در حال طی مراحل طلاق است آیا غرورش اجازه‌ی همبسترشدن و درخواست تمکین می‌دهد یا نه بحث دیگری‌ است که فرض را بر صحت این ادعا‌ها می‌گذاریم و به بررسی این مورد حقوقی می‌پردازیم.

مهارِ خوی تجاوز

نیاز جنسی یکی از نیاز‌های طبیعی هر زن و مرد بالغ می‌باشد که ادیان و مکاتب مختلف گاهی بر لزوم و برخی بر راه‌های برآورده شدن این نیاز طبیعی پرداخته‌اند.

وقتی در یک جامعه مظاهر فساد و عوامل تحریک‌کننده زیاد می‌شود و فرد راه عقلی و شرعی تخلیه را نداشته باشد به عقیده‌ی برخی روانشناسان این فرد پس از سپری کردن دورانی پر فراز و نشیب با تخیلات خود، گاهی به یک تجاوزگر که شهوتش بر عقل او غلبه می‌کند، تبدیل می‌شود.

دین اسلام راه عقلی و شرعی ازدواج با حفظ حقوق زن را برای این نیاز و دیگر نیاز‌های طبیعی هر انسان توصیه کرده است و به هرچه ساده‌تر گرفتنِ شرایط ازدواج تأکید کرده تا جوانان برای تأمین نیاز‌های روحی، عاطفی و جنسی خود به مشکلی برخورد نکنند. بر خلاف برخی نقاط جهان که زن را به عنوان کالا و بدون در نظر گرفتن حقوق مادی و معنوی و شأنیت او در پشت ویترین تنها برای تأمین جنسی عرضه می‌نمایند.

حقوق متقابل

زن و مرد هر دو در مقابل هم وظایفی همچون تمکین را دارند. نیاز‌های روحی، جنسی، عاطفی، اقتصادی در روابط متقابل زن و شوهر به طور جامع و کامل دیده شده است تا در محیطی امن و با آرامش زندگی کنند.

به همان میزان که زن در تأمین نیاز‌های جنسی همسرش وظیفه دارد، مرد هم در تأمین نیاز همسرش وظیفه دارد و این اهمیت متقابل به تأمین نیاز هم جامعه‌ای امن و عاری از خشونت و تجاوزگری جنسی را پدید می‌آورد.

عدم تمایل به برقراری رابطه‌ی جنسی!

گاهی مرد تمایل به برقراری رابطه‌ی جنسی ندارد، ولی زن این تمایل را دارد، گاهی زن تمایل ندارد و مرد این تمایل را دارد؟

اینکه بگوییم زن و شوهر باید هر دو تمایل داشته باشند تا بعد ارتباط برقرار کنند سرکوب نیاز طبیعی زن و شوهر در زمانی ست که طرف مقابلشان تمایل ندارد و این سرکوب‌ها وقتی انباشته شود یا خیانت یا تجاوزگری یا سرد شدن روابط زن و شوهر را در پی خواهد داشت و روابط خانوادگی و اجتماعی را متزلزل می‌کند.

چه اشکال دارد زن و شوهر به این نیاز طبیعی نگاه معقول و منطقی داشته باشند که تا زمانی که عقد زوجیت بین آن دو برقرار است، موظف بدانند خود را حتی بر خلاف میل خود در برخی اوقات پلسخگویی نیاز باشند. گاهی زن تمایل ندارد و گاهی مرد تمایل ندارد، ولی هر دو نسبت به نیاز‌های یکدیگر تا زمان بقاء زوجیت باید احساس مسئولیت کنند.

سیاست‌های دوگانه‌ی روشنفکران

روشنفکری که ساعت‌ها، روز‌ها و سال‌ها علیه خیانت و تقبیح و زشت دانستن خیانت هر یک از زن و شوهر به یکدیگر می‌نویسد و فریاد سر‌می‌دهد و به خیانتکاران فحش می‌دهد آنگاه که به یکی از نیاز‌های طبیعی زن و شوهر یعنی نیاز جنسی می‌رسد که عدم تمکین صحیح موجب بسیاری از خیانت‌هاست در اینجا "نگاه فمنیستی" خود را بر نگاه منطقی غلبه می‌دهد و برای پُز روشنفکری پا روی وجدان و عقل و منطق می‌گذارد.

روشنفکری که به تقبیح تجاوز گری می‌پردازد و خوی تجاوز‌گری و تجاوز جنسی را محکوم می‌کند و مریض جنسی را فحش می‌دهد اکنون به تشویق یک منطق می‌پردازد که "مریض جنسی پرور" است.

می‌خواند فلان شخص در طی مراحل دوران طلاق به خاطر فشار جنسی به فلان کودک یا مسافر خود تجاوز کرد و آن کودک و یا آن مسافر را کشت و هزاران فحش را علیه این مریض جنسی می‌نویسد، ولی جرأت ندارند علیه منطق‌ها و عواملی بنویسند که این شرایط را به وجود آورده است و از منطقی که در آن زن ابزار نمی‌شود و در یک سیر عقلانی و شرعی نیاز‌ها دو‌طرفه بر طرف می‌شود هرچند گاهی مرد و گاهی زن بر خلاف میل خود تن به رابطه دهد، به خاطر اطرافیان و پز روشنفکری و همراهی فمنیست‌ها طرفداری نمی‌کند.

مسئولیت زن و شوهر تا آخرین لحظه قبل از طلاق

زن و شوهر تا آخرین لحظه قبل از طلاق هرچند قهر باشند و از جهت عاطفی باهم ارتباط نداشته باشند، اما نسبت به تامین دیگر نیاز‌های یکدیگر مسئولند.

مرد نمی‌تواند بگوید، چون قهریم نفقه نمی‌دهم یا مسکن و لباس تهیه نمی‌کنم و یا هر نیاز دو طرفه ی دیگر که جزء حقوق زناشویی محسوب می شود. هر چند تامین جنسی کامل در سایه ارتباط عاطفی شکل می‌گیرد، اما نباید روی این تامین حداقلی هم خط بکشند و نیاز‌های عقلی خود را سرکوب کنند؛ در حالی که پاسخ عقلی و شرعی دارد. برای شرایط خاصی که زن توان جسمی و فکری را ندارد، یعنی در دوران عادتِ ماهانه، دین حق عدم تمکین را به زن داده است، ولی در غیر این دوران هر دو باید خود را در مقابل تأمین نیاز‌های یکدیگر مسئول بدانند.

هشتک تجاوز زناشوئی را دنبال کردم و به زنانی رسیدم که برخی در سنین بالا ترجیح داده‌اند مجرد بمانند و با تفکرات فمنیستی، تنهایی وقت گذراندن با سگ و گربه‌ها را برگزیده‌اند. قطعا افرادی که زندگی ناموفق داشته یا دارند و از منطقی دفاع می‌کنند که حاصلش را در برخی نقاط می‌بینیم که رشد تجاوز‌گری و ابزار جنسی شدن زنان بوده است، نمی‌توانند الگوی مناسب و فکر و منطقی مناسب برای زنان و دختران ما باشند.

یادداشت | هشتک تجاوز زناشوئی

به امید روزی که زن جایگاه والای خود را در سرتاسر جهان داشته باشد و نیاز‌های زنان و مردان در کانون گرم خانواده برطرف شود و زنانی را به عنوان ابزار جنسی در جامعه نبینند و مریض‌های جنسی را در کف جامعه نداشته و جامعه‌ای امن برای زنان و کودکان با حیا در جای‌جای جهان داشته باشیم. /918/ی702/س

مهدی قیاسی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
سر چی میجنگین واقعا؟ بدیهیات، که دیگه پیچوندن نداره
تجاوز، تجاوزه.. معناش هم روشنه حالا اینکه زن و شوهر اگر بتونن بر خلاف میلشون نیاز هم رو تامین کنن، این که محل بحث نیست که شما مغلطه میکنید! حیف که نمیتونم براتون عمق فاجعه ی که به اسم اسلام توهمی شما و حق بضع اون، روی این زمین خدا به بار آورده براتون بگم..
من موردی رو میشناسم که یه مرکز مشاوره ی ===تحت عنوان حق بضع فاجعه ای به بار آورده بود که آدم رو از زندگی سیر میکرد..
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
این نوشته را چه کسی نوشته؟
نام نویسنده؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
به نظر می رسه این اعتراض ناشی از شناخت غلط از اسلام و سبک غلط زندگی افراد هست که منجر به بیراهه می شود و در نهایت برای فرافکنی و فرار از بار وجدان گناه را به گردن اسلام می اندازند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
برای جواب به این فمینیست ها و افرادی که مدعی ظلم قوانین اسلام به زن هستند نمونه از تکریم بی نظیر اسلام از مقام زن در متن می آید
پاداش های ارزنده برای خانم های خداباور

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
هرگاه زنی برای مرتب کردن خانه چیزی را از جایی به جای دیگر ببرد خداوند به او نظر رحمت می کند.


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
در هربار شیر مکیدن نوزاد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده را به زن می دهد.


امیر المومنین مولا علی علیه السلام:
جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.


امام صادق علیه السلام:
بهترین زنان زنی است که برای شوهرش خوشبو باشد.


امام صادق علیه السلام:
چند گروه از زنان با حضرت زهرا در قیامت محشور میشوند. یکی از انان زنانی هستند که بر بداخلاقی شوهر خود صبر می کنند.


امام محمد باقر علیه السلام:
هیچ چیز برای زن در شب اول قبر بهتر از رضایت شوهرش نیست.


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
یک لیوان آب دست شوهر دادن بهتر از یک سال نماز شب خواندن و روزه گرفتن است.


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
چون زنی به شوهر خود آب گوارایی دهد خداوند شصت گناه او را می بخشد.


حضرت فاطمه سلام الله علیها:
هیچ زنی نیست که دیگ غذایش را بشوید مگر آنکه خدواند او را از گناهان وخطا ها می شوید.


حضرت فاطمه سلام الله علیها:
هیچ زنی نیست که هنگام نان پختن عرق کند مگر آنکه خداوند بین او و جهنم هفت خندق قرار دهد.


حضرت فاطمه سلام الله علیها:
هیچ زنی نیست که لباس ببافد (بدوزد) مگر آنکه خداوند برای هر نخی صد حسنه می نویسد وصد گناه محو می کند.



حضرت فاطمه سلام الله علیها:
هیچ زنی نیست موی فرزندان خود شانه بزند ولباس آنان را بشوید ، مگر آنکه خداوند برای هر مویی حسنه ای بنویسد و برای هر موی گناهی را پاک کند واو رادر چشم مردم زینت دهد.

حضرت فاطمه سلام الله علیها:
هیچ زنی نیست که با اطاعت همسرش بمیرد مگر آنکه بهشت بر او واجب می شود.


امام صادق علیه السلام
هيچ زنى نيست که شوهرش را يکبار آب دهد (يک ليوان) مگر اينکه اين رفتار براى او از عبادت يک سال که روزهايش را روزه بگيرد و شبهایش به شب زنده دارى مشغول باشد بهتر است وخداوند در عوض هر بار که شوهرش را آب دهد ، شهرى در بهشت براى او بنا مى کند وشصت گناه از او می آمرزد.


منبع احادیث:
کتاب وسائل الشیعه،جلد2صفحه39
0
0
عسل
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۷
بضی از احادیث جعلی هستن بدشم همه ی این کارا رو مرد هم باید درقبال زن انجام بده وقتی یه زن در مقابل بداخلاقی شوهرش صبر داره مرد هم باید درقبال بداخلاقی زنش صبر داشته باشه
عسل
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۸
زنای الان اکثرا بیرون کار میکنن نباید ازشون توقع بی مورد داشت مردم باید تو کار خونه کمک کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
یادداشت های خوبی منتشر می کنید ممنون
0
1
عسل
United States
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
ینی بزاریم ب ما تجاوز جنسی بشه تا مریض جنسی کم بشه پ تکلیف رو ح و روان ماچی میشه میدونی چقد آسیب روحی روانی ب ما وارد میشه
0
0
عسل
United States
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
من اصن نمیفهمم چراشماگفتین ک زن وشوهر باید حتما ب همدیگه محتاج باشن زن و شوهر فقط باید حمایتگر هم باشن و همدیگه رو درک کنن همون طور ک یه زن یاد گرفته چجوری نیاز مالی خودشو تامین یه مردم باید یاد بگیره چجوری خودشو کنترل کنه مرد ک نباید همه ی زندگیش بشه رابطه جنسی
0
0
عسل
United States
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱
بدشم یه زن اگ سرد مزاج باشه حق اینو داره ک تنها زندگی کنه
0
0
عسل
United States
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱
بدشم یه زن اگ سرد مزاج باشه حق اینو داره ک تنها زندگی کنه
0
0
عسل
United States
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
مثلا یه خانومی ک یکی از اعضای خانوادش رو ازدست داده باشه و افسردگی گرفته باشه نمیتونه رابطه جنسی داشته باشه یا اینک تازه عمل کرده باشه و این کار باعث دردو پاره شدن بخیه بشه و شوهرش توجهی نکنه این خیلی دردناکه
0
0
عسل
United States
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴
بضی از احادیث جعلی هستن واینک شوهرم باید همه ی اون کارا رو در قبال همسرش انجام بده زنی ک مقابل بداخلاقی شوهرش صبر داره مردم باید مقابل بداخلاقی زنش صبر داشته باشه
0
0