۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۰۱۰۱۰

یادداشت | سلبریتی‌ها نادم باشند یا مسئولان و ناظران؟

یادداشت | سلبریتی‌ها نادم باشند یا مسئولان و ناظران؟
شاید ورود هنرمندان به عرصه سیاست و مرجعیت آنها در این حوزه کار صوابی نباشد، اما یقینا ورود سیاستمداران به عرصه هنر و سیاسی کردن هنر و هنرمند کاری بس ناخوشایندتر است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آیا هنرمندان باید در سیاست ورود جزیی داشته باشند یا خیر؟ آیا شأن هنر بالاتر از سیاست نیست؟ سلبریتی ها در وضع نابسامان امروز چه میزان نقش دارند؟ ازا ین دست سوالات حدود یک سال است که در بین برخی افراد رد و بدل می شود و عده ای نیز سعی دارند تا به جامعه این گونه القاء کنند که حمایت سلبریتی ها از یک نامزد ریاست جمهوری موجبات وضع فعلی شده است! برخی نیز اظهار پشیمانی هنرپیشه‌ها یا ورزشکاران از حمایت سیاسی شان در سال 96 را برجسته کرده و این موج ندامت را با بزرگنمایی منتشر می کنند!

اما آیا واقعا هنرپیشه‌ها و ورزشکاران و هنرمندان را باید به خاطر انتخابشان مواخذه کرد؟ ماجرا از این قرار است که چند هنرمند و هنرپیشه و ورزشکار، طبق عمل به وظیفه ملی و شرعی خود در انتخابات شرکت کرده اند و با حمایت از یک کاندید در شورآفرینی انتخاباتی که مردم به آن مایوسانه می‌نگریستند، نقشی ایفا  و حتی به گرمی تنور انتخابات کمک کرده‌اند.

اینان از بین دو نامزد که از فیلتر نهادهای نظارتی عبور کرده‌اند و از میان دو جناح یک طرف را انتخاب کرده‌اند...

بر خلاف عده‎ای، در بوق تحریم انتخابات ندمیدند و از بین دو نفری که به تایید نظام، جزء رجال سیاسی و مذهبی کشور و مدیر و مدبر بوده و هر دو از السابقون انقلاب و موصوف به صفت دانشمندی و اجتهاد بوده‌اند، به یکی رأی داده‌اند! حال امروز با توجه به عملکرد ضعیف دولت و یا هر دلیل دیگر، از انتخاب خود پشیمان شده‌اند!

از سوی دیگر طرف مقابل توپخانه رسانه‌ای خود را به کار انداخته است تا مقصر اصلی مشکلات امروز را سلبریتی‌ها و هنرمندان و تلویحا مردمی که همراه آنها شده اند معرفی کنند!

بهره‌گیری از حمایت هنرمندان در انتخابات مخصوص یک جناح نیست و طرف مقابل نیز از این امر برخوردار بود! این کار در همه ادوار انتخابات نیز رایج بوده است.

اینکه بخش اعظم هنرمندان و ورزشکاران نظرات یک جناح را نمی‌پسندند و از ترس آنها حتی با چوب خشک همگروه می‌شود، شاید ریشه در عملکرد آن جناح در حوزه هنر دارد!

البته حضور سلبریتی در ستادهای انتخاباتی چه بسا بهتر از خرج کردن از بیت المال و نهادهای کشور برای جمع آوری رای باشد.

هنرمند و ورزشکار نیز مثل همه مردم در انتخابات آزاد است و نباید به خاطر رأی و حمایتش مورد شماتت قرار گیرد. اگر قرار باشد از عملکرد نهادهای نظارتی دفاع کنیم و آن را مر قانون و درست بدانیم نمی شود از لوازم آن انتقاد کرد.

این را باید توجه داشت که آن سلبریتی‌هایی که امروز از حمایت از روحانی پشیمانند باز هم در شرایط انحصاری بین دو جناح، هیچ‌گاه به سمت جناح رقیب روحانی نخواهد رفت!

اما بهتر است به جای فرافکنی و انداختن تقصیر به گردن این و آن، آقایان به این پرسش اساسی پاسخ دهند که اگر به عقیده شما رییس جمهور مدیریت و تدبیر ندارد و اهل استعفا هم نیست و از آن سو هم مجلس، کاملا همراه دولت است تا جایی که حتی ضعیف ترین وزیر دولت را نیز مجددا رای اعتماد دارد و به بهانه‌های مختلف سوال از رییس جمهور را از دستور خارج می کند... در چنین وضعیتی راهکار شما برای برون رفت از این وضعیت چیست؟

به نظر می رسد شاید ورود هنرمندان به عرصه سیاست و مرجعیت آنها در این حوزه تخصصی کار صوابی نباشد، اما یقینا ورود سیاستمداران به عرصه هنر و سیاسی کردن هنر و هنرمند و کسانی که محبوب مردم هستند کاری بس ناخوشایندتر است./918/ی703/س

مهدی عامری

ارسال نظرات