۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۰۱۱۴۳

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۳ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۳ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس پلیس پایتخت گفت: 16هزار کیلو گوشت قرمز احتکاری در کهریزک (جنوب تهران) کشف شد که پس از تشریفات قانونی در بازار توزیع می شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۳ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

لغو معافیت نفتی ایران فاجعه بار است
 
زمانی‌که آمریکا تحریم‌ها علیه بخش نفتی ایران را در ماه نوامبر مجددا ازسرگرفت، با صدور معافیت‌هایی به خریداران بزرگ نفت ایران به آن‌ها اجازه داد تا به واردات نفت از ایران ادامه دهند و در عین حال میزان خرید را خود را کاهش دهند.

این معافیت به هند، چین، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه داده شد و در ماه می (اردیبهشت ماه) منقضی می‌شود. مقامات دولت ترامپ چیزی در مورد تمدید، اصلاح یا کاملا لغو این معافیت‌ها چیزی نگفته‌اند.

در حاشیه کنفرانس سراویک، الیزابت روزنبرگ، مدیر برنامه انرژی در مرکز امنیت جدید آمریکا و مشاور ارشد پیشین در امور تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا با پلاتس در این رابطه صحبت کرد.

وی در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان قیمت نفت (در تحریم‌های ایران) تاثیر دارد، گفت تاثیر دارد و زمانی‌که (دولت آمریکا) باید تصمیم بگیرد، بیشتر تاثیر دارد. بازار انتظار خواهد داشت که قیمت‌ها برای این دولت، مهم باشد. در ماه نوامبر، دولت حساسیت واقعی به قیمت نفت نشان داد و هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران را به تعویق انداخت. شرایط خاصی بود، زیرا تنها چند روز تا انتخابات میان دوره کنگره مانده بود. با این حال، اکنون ما در نزدیکی انتخابات کنگره و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هستیم.

روزنبرگ در پاسخ به این پرسش که در صورت تمدید یا لغو معافیت‌ها آیا قیمت نفت خاصی مدنظر است، گفت: نه همه اکنون از قیمت نفت راضی هستند. من فکر می‌کنم اگر قیمت نفت بالاتر برود، بهتر باشد.

مشاور ارشد سابق وزارت‌خزانه‌داری آمریکا گفت: دولت آمریکا به چین و هند معافیت از تحریم‌های نفتی را می‌دهد، زیرا از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار سخت و حتی غیرممکن است که آن‌ها خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. هند در شرایط سختی قرار دارد.
 
وی افزود: آن‌ها چند صد هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند، زیرا پالایشگاه‌های این کشور نفت سنگین‌تر می‌خواهند. آن‌های مقداری از ونزوئلا نفت می‌گیرند، زیرا با پالایشگاه‌های آن‌ها سازگار است. هندی‌ها نیز انتخابات خودشان را دارند، برای رهبران هندی سخت است که به مردمشان بگویند آمریکا سیاست اقتصادی و خارجی آن‌ها تعیین می‌کند.

وی در مورد امکان لغو معافیت‌ها توضیح داد: جرایم اقتصادی اجرا خواهد شد که به موسسات مالی که در پرداخت مشارکت داشتند و احتمالا شرکت‌های موجود در این زنجیره نظیر کشتی‌ها، بنادر، مالکان کشتی و بیمه‌گران ضربه خواهد زد و یک فاجعه اقتصادی به وجود خواهد آورد.
_________________________

قیمت دلار، قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۶۲ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۶۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۱.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های اولیه روز کاری قبل ۳۵۰ تومان افزایش داشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار تومان است.
_________________________

حذف دلار در مبادلات جهانی راهبرد جدید تجاری ایران
 
عبدالناصر همتی که رئیس جمهور کشورمان را در سفر به عراق همراهی کرده بود، در بازگشت از عراق با اشاره به توافقات انجام گرفته با مسؤلین عراقی تاکید کرد: با روندی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق می‌بی نم و آنچه که با سایر همسایگان نظیر ترکیه، آذربایجان، افغانستان و ... در حال شکل گیری است می‌توانم خبر از شکل گیری یک تحول در ترکیب کالا‌ها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم.
 
وی افزود: شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل در حال تحقق است و به تدریج آثار آن در تغییر ساختار تجاری ایران در حال ظهور می‌باشد. واکنش سریع فعالین اقتصادی و پشتیبانی ارگان‌های ذیربط دولتی تحقق این تحول را شتاب خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حذف دلار در مبادلات منطقه‌ای و جهانی ایران با دیگر کشور‌ها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است، ادامه داد: وجود محدودیت در مبادلات پولی ایران و عراق به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیچیدگی روابط بانکی دو کشور را زیاد کرده است، ولی ما با درک شرایط و محدودیت‌های همکارانمان در عراق و با استفاده از مکانیسم پرداخت خاص به نحو مقتضی امور را پیش برده و مطالبات و وجوه ناشی از صادرات گسترده در جریان را وصول خواهیم کرد.

همتی افزود: قدم بعدی برای تکمیل این راهبرد ایجاد تعادل در تراز تجاری با کشور‌های همسایه است که تا حدود زیادی وابستگی وارداتی مستقیم ما را به دیگر کشور‌ها کاهش می‌دهد و لذا بخش مهمی از صادرات آن کشور‌ها به ایران از طریق صادرات مجدد آن کشور‌ها قابل تأمین است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان اعلام کرد الان در یک موقعیت ویژه برای استفاده از ظرفیت ملی برای پشتیبانی از تولید ملی و صادرات و کاهش اتکا به صدور نفت خام و واردات کالا‌های ساخته شده قرار داریم که می‌تواند در شکست قطعی تحریم نقش آفرینی کند.
_________________________

۱۶ هزار کیلو گوشت قرمز احتکاری در کهریزک شهرری کشف شد
 
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت: در پی کسب اخبار اولیه پیرامون فروش غیر مجاز گوشت طرح تنظیم بازار توسط فردی به هویت مشخص، تحقیقات در این خصوص در دستور کار معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ قرار گرفت.

وی افزود: پس از حصول اطمینان از صحت خبر، ماموران نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در مرحله اول موفق به کشف و توقیف یک هزار و ۶۰۰ کیلو گوشت گوسفندی شدند.

وی به شناسایی محل دپو و نگهداری محموله اصلی گوشت احتکار شده در سردخانه‌ای بزرگ در منطقه 'شور آباد' کهریزک اشاره و بیان کرد: تیم ویژه‌ای از معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ به این محل اعزام و بیش از ۱۵ تن انواع گوشت که می‌بایست در شبکه بازار جهت تنظیم قیمت توزیع می‌شد، کشف کردند.

رئیس پلیس پایتخت گفت: پیگیری لازم برای طی تشریفات قانونی مبنی بر تزریق و توزیع هرچه سریع‌تر محموله کشف شده در بازار در حال انجام است.
_________________________

وزیر اقتصاد وارد باکو شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در رأس یک هیأت اقتصادی برای حضور در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، وارد باکو شد.
 
سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان روز‌های ۲۳ و ۲۴ اسفندماه امسال در باکو برگزار خواهد شد.
 
در این اجلاس راهکار‌های گسترش همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، گمرک و مسائل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری در قالب هشت کمیته تخصصی بررسی می‌شود.

دیدار با الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و همچنین دیدار با نخست وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رئیس بانک ملی، رئیس راه آهن، رئیس گمرک جمهوری آذربایجان، حضور در همایش تجاری مشترک و بازدید از کوی صنعتی پیراللهی حومه باکو از جمله برنامه‌های سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان می‌باشد.

در پایان سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان چند سند مربوط به نتایج این اجلاس به امضای مسؤولان اقتصادی دو کشور خواهد رسید. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات