۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۶۰۱۱۷۸
حجت الاسلام عاملی:

خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از نکات برجسته بیانیه رهبری است

خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از نکات برجسته بیانیه رهبری است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید به نقات قوت و ضعف گذشته توجه کرده، مواجهه تعاملی و اجتماعی با جامعه داشته باشیم و در جهت استقرار تمدن نوین اسلامی گام برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش بیانیه گام دوم انقلاب، مبانی و راهکارها که امروز در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: توجه فراگیر به فرهنگ و‌ عقلانیت فرهنگ مبنا در این بیانیه رهبری مشهود است.

وی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را از نکات برجسته این بیانیه رهبری دانست و اظهار کرد: خودسازی در گام دوم به این معنا است که از گذشته درس گرفته و نکات قوت را برجسته کرده و به ناکامی ها توجه داشته باشیم همچنین در جامعه پردازی یعنی مواجهه تعاملی و اجتماعی با جامعه داشته باشیم چون جامعه دارای توان عظیمی است که اگر به آن توجه نکنیم، موفق نمی شویم و نیز در جهت استقرار تمدن نوین اسلامی گام برداریم.

حجت الاسلام عاملی با بیان این که در گام دوم انقلاب باید با روحیه انقلابی حرکت کرد، ابراز کرد: ما در دورانی زندگی می کنیم که تجدد با همه توان شرایط هنجاری خود را به جامعه تحمیل می کند و اگر ما ادامه مسیر را به صورت تدریجی حرکت کنیم، ارزش های اسلامی در نگاه تجدد حل می شود بنابراین باید با حرکت انقلابی در این مسیر حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طاغوت زدایی و استقرار نظام اسلامی را تمدن سازی دانست و گفت: با وجود این که تمدن اسلام جامع و کامل است و تمدن غرب ناقص است و موجب بحران در خانواده ها شده است اما این تمدن غرب کشورهای مختلف دنیا را در حوزه های مختلف از جمله سبک زندگی، مد، شهرسازی، معماری و غیره تحت تأثیر قرار داده است.

وی شناخت گذشته و آینده اندیشی را از نکات دیگر مورد تأکید در بیانیه رهبری بیان و تصریح کرد: ما گرفتار خود کم بینی شده ایم که موجب می شود، فکر کنیم چیزی به دست نیاورده ایم در حالی که دنیای غرب به نکات برجسته یافته های خود تاکید دارند.

حجت الاسلام عاملی با بیان این که انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدید در قرن بیستم بود، افزود: انقلاب اسلامی ایران در برهه ای از زمان ظهور کرد که همه کشورها تمدن را در تمدن غربی می دانستند و حتی امپراتوری هایی مانند روسیه در برابر تمدن غرب نتوانستند مقاومت کنند اما انقلاب اسلامی جریان معکوس در مسیر تجدد به وجود آورد و اسلام به عنوان محوری ترین جامعه امروز مطرح است و این تقابل بین اسلام و‌ استکبار شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکید رهبری به نسل جوان، اظهار کرد: انقلاب نیاز به افراد تازه نفس و جوان دارد و رهبر معظم انقلاب نیز در انتصاب جدید امام جمعه شهرهای مختلف به طیف جوان توجه داشته و حتی کسانی که از ارکان انقلاب محسوب می شوند نیز جای خود را به این قشر جوان سپرده اند.

وی با تأکید بر توجه به علم و دانش و نیروی انسانی، ابراز کرد: نگاه کردن به اسلام از منظر تمدن غر ب منجر به اسلام هراسی می شود اما ما باید در فهم واقعیت تلاش کرده بر مبنای اسلام باید برنامه ریزی شود همچنین ما دارای سرمایه نیروی انسانی هستیم که باید با برنامه ریزی، بهره برداری درست انجام دهیم.

حجت الاسلام عاملی با بیان این که اقدامات ما باید دانش مبنا و فرهنگ‌ مبنا باشد، اظهار کرد: اگر کسی تخصص نداشته باشد و سکان دار نهادی شود، امکان پیشرفت وجود ندارد همچنین فرهنگ‌ وجوه خاصی از مسیر زندگی است و اگر دین ضعیف شود، عناصری دیگر هستند که مبنای فرهنگ می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات