۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۰۱۱۹۸
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

متوسل شدن به مستکبران مصداق بت پرستی است

متوسل شدن به مستکبران مصداق بت پرستی است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: نمی‌توان ادعا کرد بت پرستی تنها برای دوران جاهلیت است، برای عصر حاضر نیز می‌تواند مصداق داشته باشد و به جای خدا به کدخدا متوسل شویم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در ادامه تفسیر آیه یازدهم سوره مبارکه حج که پنجشنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد در تفسیر آیه ۱۳ سوره حج که می‌فرماید، ‹‹یَدْعُوا لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلی‏ وَ لَبِئْسَ الْعَشیرُ››، گفت: ضرر کسانی که عبودیت و بندگی غیر از خدا را داشته باشند بیشتر از منفعت آن‌ها است.

وی افزود: کسانیکه خسرالدنیا و الاآخره هستند برای این است که سرپرست خوبی را انتخاب نکرده اند و منظور این آیه از کسانی است که از ابتدا بت پرست بودند و بت‌هایی را با دست خود می‌تراشیدند و آن را عبادت می‌کردند که خداوند می‌فرماید بت‌ها به آن‌ها نه سود و نه زیان می‌رسانند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر اینگونه تصور شود که بت پرستی از دوران جاهلیت است و ما بت پرست نیستیم و این آیات برای ما که نماز می‌خوانيم و روزه می‌گیریم و عبادت می‌کنیم و خدا پرست هستیم هیچ کاربردی ندارد اشتباه است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: این آیه هرچند در ارتباط با انسان‌های بت پرست است، اما اگر مقداری در آن عمیق شویم متوجه خواهیم شد به ما و برای عصر حاضر نیز می‌تواند مصداق داشته باشد.

وی افزود: آنچه بت پرستان به آن گرفتار بودند این بود که مقابل بت‌ها می‌ایستادند و دست نیاز به سوی آن‌ها دراز می‌کردند و از آن‌ها درخواست می‌کردند و به پای بت‌های خود قربانی می‌کردند به طوریكه برخی اوقات فرزندان خود را به پای بت‌ها قربانی می‌کردند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امروز نیز ما درخواست‌های عادی از یکدیگر داریم که درخواست از غیر خدا مصداق بت پرستی است، کسی که عبادت می‌کند و نماز می‌خواند اگر تصورش این باشد که بیماری خود را با طبیب حل می‌کند و نیازی به خدا ندارد شرک و بت پرستی است.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: برای انسانی که اهل نماز و روزه و عبادت است تصور اینکه نیاز به خدا ندارد و امورات و مشکلات خود را با تلاش خود می‌تواند برطرف می‌کند همان، ‹‹یَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ›› و توسل به غیر خدا است و غیر خدا را صدا زدن است.

وی افزود: همه کار‌های روزمره انسان اگر قدرت الهی و توجه خدا را در آن لحاظ نکنیم همان، ‹‹یَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ›› خواهد بود و همه کار‌هایی را که انجام داده ایم را از توان و قدرت خود خواهیم دانست و خدا را در نظر نخواهیم گرفت.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند با انسان‌های عادی که کار‌های خود را انجام می‌دهند کاری ندارد، اما بنده‌ای که در فاز معنویت و عرفان قرار دارد اگر حتی یک بار در کاری که انجام می‌دهد خدا را فراموش کند بلافاصله نتیجه کار خود را می‌گیرد تا خدا را فراموش نکند.

وی افزود: انسان متکبری که قدرت و هنر خود را از خودش می‌داند و خود برتر بین است، این انسان به جای این اینکه خداپرست باشد خود پرست است، چرا که انسان خدا پرست در مقابل خدا تواضع دارد و موفقیت‌های خود را از آن خدا می‌داند و به هیچ احدی هم تکبر ندارد چون موفقیت‌های خود را از خدا می‌داند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه هرکجا که به خدا توجه نداشته باشیم و به غیر خدا توسل کنیم به تعبیر قرآن خسران و ضرر است، گفت: انسان موحد هرکجا احساس موفقیت هم داشته باشد باز هم نگران عدم رضایت خدا است.

وی افزود: نمی‌توان ادعا کرد بت پرستی تنها برای دوران جاهلیت است، برای عصر حاضر نیز می‌تواند مصداق داشته باشد و به جای خدا به کدخدا متوسل شویم./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات