۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۰۱۶۱۹
ابوترابی در گفت‌وگو با رسا:

سوء مدیریت برخی مسؤولان در حادثه سیل اخیر در کشور مشهود است

سوء مدیریت برخی مسؤولان در حادثه سیل اخیر در کشور مشهود است
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان این که سوء مدیریت برخی مسؤولان در حادثه سیل اخیر مشهود است، بر لزوم اتخاذ تمهیدات ویژه برای پیشپیری از حوادت تأکید کرد.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با ابراز تأسف از حادثه غمبار سیل اخیر در کشور گفت: ایران در مسأله حوادث و بلایای طبیعی ازلحاظ تنوع، عمق و وسعت جزء ده کشور اول دنیا به شمار می‌رود که بیشترین بلاهای طبیعی را دارد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی سال 97 با اصلاح قانون حوادث غیرمترقبه تغییری در ساختار تقسیم‌بندی حوادث انجام داد تا با تقسیم‌بندی حوادث به محلی، منطقه‌ای و ملی تکلیف همه مسؤولان مشخص شود؛ در این قانون به نقش نیروهای مسلح در امدادرسانی و نیز نقش تأسیسات و امکانات خوب نیروهای مسلح ازجمله هوانیروز، ماشین‌ها و تجهیزات خوب آن‌ها پرداخته شد، این قانون بسیار کاربردی و به‌روز قلمداد می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس پیشگیری قبل از حادثه را مهم‌ترین مسأله در زمینه حوادث طبیعی برشمرد و اظهار داشت: آنچه در مسأله حوادث طبیعی اهمیت دارد موضوع پیشگیری است، اینکه صبر کنیم تا حادثه اتفاق بیفتد بعد باتحمل خسارات سنگین مالی و جانی به کمک حادثه‌دیدگان بشتابیم اشتباه است، بر این اساس مهم‌ترین اقدام در رابطه با حوادث طبیعی پیشگیری کردن از آن است.

ابوترابی با یادآوری زلزله رودبار و بم عنوان کرد: آنچه بعد از زلزله رودبار و زلزله بم به‌خوبی مورد توجه قرار گرفت ساخت منازل و سازه‌های ضد زلزله بود این کار، گام بسیار خوبی در جهت پیشگیری از خسارات ناشی از زلزله محسوب می‌شد که صورت گرفت، در بحث پیشگیری از سیل و جلوگیری از خسارات ناشی از آن نیز ضروری است دستگاه‌های مرتبط به‌صورت جدی ورود کنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی از قبیل سیل در کشور نباشیم.

وی افزود: متأسفانه تاکنون دقت لازم در موضوع حریم رودخانه‌ها و حریم قنوات وجود نداشته، بعضاً حتی با مجوزهای نیم‌بند قانونی ساخت‌وسازهایی در حریم رودخانه‌ها صورت می‌گرفت، باتجربه سیلی که اتفاق افتاد امیدواریم دهیارها، بخشدارها، شهردارها و فرمانداران حفاظت از حریم رودخانه‌ها و عدم ساخت‌وساز در آن را به‌عنوان یک ضرورت جدی موردتوجه قرار دهند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس توجه به مسأله پدافند غیرعامل را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: با حادثه اخیر لازم است دادستان‌ها در پیشگیری از جرائمی که در حریم رودخانه‌ها و قنوات و لایروبی آن‌ها صورت می‌پذیرد ورود کرده و با دستورات قضایی بر قوه مجریه فشار بیاورند تا حریم‌ها هر چه سریع تر احیا شوند.

ابوترابی بابیان اینکه در سیل اخیر سوء مدیریت برای آمادگی قبل و بعد از حادثه کاملاً مشهود بود، ابراز کرد: بر اساس قانون استاندار به‌عنوان رییس مدیریت حوادث غیرمترقبه استان شناخته می‌شود بنابراین هنگام وقوع حادثه اگر استاندار نباشد هماهنگی دستگاه‌ها کار بسیار مشکلی خواهد بود و متأسفانه در قضیه سیل گلستان استاندار حضور نداشت و شخص رییس جمهور نیز به‌عنوان رییس شورای عالی در سفر قشم بود.

وی افزود: در حادثه سیل اخیر این سؤال مطرح است که چرا رییس جمهور در این شرایط بحرانی با تأخیر چندروزه به محل کار خود آمد،؛ بنابراین انتقاد به سیستم مدیریتی و به شخص رییس جمهور و استاندار گلستان کاملاً وارد است و کوتاهی در حادثه سیل گلستان به چشم می‌خورد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با قدردانی از نیروی‌های مسلح در کنترل و مدیریت سیل اخیر، گفت: اگر نیروهای مسلح و بسیج مردمی نبودند به‌هیچ‌عنوان نمی‌شد وضعیت به وجود آمده را مدیریت کرد، هرچند نیروهای مسلح نیز باید با هماهنگی بیشتری وارد عمل می‌شدند اما لازم است از این عزیزان تشکر کرد که مخلصانه و با تمام قوا وارد میدان شدند.

ابرترابی در پایان ادامه داد: ارتش، سپاه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و حتی آستان قدس به‌خوبی وارد عرصه امدادرسانی شدند، مردم نیز هر کاری که از دستشان برمی‌آمد انجام دادند، ما انتظار داشتیم هلال‌احمر نیز از ابتدای امر باقوت به قضیه ورود کند که البته با عملکرد خوب خود آن وقفه به وجود آمده را جبران کرد./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
آمریکا با تحریمهای ظالمانه نگذاشت کمکهای کشورهای اسلامی به مردم مظلوم سیلزده برسد.
این اقدام ظالمانه در تاریخ ثبت میشه.
0
0