۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۰۱۶۴۱

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۷ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز به ۴میلیون و ۶۸۷ هزار تومان و قیمت طلای ۱۸عیار هم ۴۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 687 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 497 هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نسبت به دیروز افزایش یافته است.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی 2میلیون و  550 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 649 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 880 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم  433 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز در بازار تهران با قیمت یک میلیون و 874 هزار تومان معامله می شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1315.7 دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، 12 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 900 تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش دلار نسبت به روز قبل  تغییری نداشته  ولی قیمت خرید دلار از مردم 50 تومان افزایش یافته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، 14 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 900 تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به روز قبل  تغییری نداشته اما قیمت خرید 50 تومان افزایش یافته است.

 

.........................................................

نگرانی بیهوده درباره شفافیت بورس برای معامله نفت در شرایط تحریم

عرضه نفت در بورس سالهاست به عنوان راهکاری برای استفاده از توان بخش غیردولتی در فروش نفت مطرح بوده و در ماه های اخیر، این راهکار با هدف بی اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است. عرضه نفت در بورس به دلیل مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و امکان خرید محموله‌های کوچک، در صورت حمایت از طرف وزارت نفت، می‌تواند به یکی از راهکارهای موثر در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا تبدیل شود. با توجه به انعطاف پذیری بالای شرکت‌های خصوصی خریدار نفت نسبت به دولت و کوچک‌تر بودن محموله های خریداری شده از طریق بورس احتمال تحریم پذیری خریداران نفت از بورس نسبت به مشتریانی که مستقیما با وزارت نفت معامله می‌کنند بسیار کم‌تر است.

با این وجود، برخی مدیران ارشد وزارت نفت و بخصوص امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران مخالف عرضه نفت خام در بورس انرژی بودند و نهایتا حدود یک هفته قبل از اجرای مجدد تحریم های نفتی آمریکا در آبان ماه پارسال، عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی آغاز شد و این روند تا پایان سال ۹۷ با فراز و نشیب‌هایی ادامه یافت. نمایندگان مجلس هم با الحاق بندی به تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۹۸، وزارت نفت را مکلف به عرضه ماهانه ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی کردند و در نتیجه، این روند در سال جاری هم ادامه خواهد یافت.

با این وجود، همچنان برخی از مدیران وزارت نفت تمایل چندانی به موفقیت این راهکار ندارند و تلاش می کنند متقاضیان خرید نفت از بورس انرژی را از تحریم بترسانند تا همچنان مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تنها فروشنده نفت کشورمان باشد و خریداران نفت کشورمان راهی به جز مذاکره با این بخش در اتاق تاریک نداشته باشند. به عنوان مثال، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری که به مناسبت افتتاح فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس‌جنوبی در روزهای پایانی سال گذشته در شهر عسلویه برگزار شد، گفت: «مشکل اینجا است که بورس شفاف‌ترین روش برای انجام معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم شفاف‌ترین کار را برای ناشفاف‌ترین اقدام که همان دور زدن تحریم‌ها است، انجام دهیم».              

*خروجی فروش نفت در شرایط تحریم صرفا از طریق اتاق تاریک

در حالت کلی روند خرید نفت در خارج از بورس بدین شکل است که مشتریان نفت به امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران مراجعه و درخواست خود را ثبت می‌کنند و قیمت طبق فرمول امور بین الملل تعیین می‌شود. زمانی که معاملات نفت از طریق مذاکرات مستقیم و اصطلاحا در اتاق تاریک تعیین شود شائبه فساد و رانت ایجاد می‌شود. باتوجه به کاهش فروش نفت کشور به زیر ۱ میلیون بشکه در دوره اجرای تحریم های نفتی در اوایل دهه ۹۰ و همچنین تحریم شدن برخی از خریداران نفت ایران که از طریق مذاکرات مستقیم نفت خریدند، می‌توان نتیجه گرفت منحصر کردن فروش نفت در شرایط تحریم به اتاق تاریک، اقدامی غیرمنطقی است و قطعا موفقیت آمیز نخواهد بود.

* در بورس، معاملات شفاف ولی اطلاعات خریداران غیرشفاف است 

عرضه نفت در بورس بهترین راهکار برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها است زیرا با عرضه نفت در بورس مشتریان در شرایطی برابر می توانند در رقابت برای خرید نفت شرکت کنند که این امر عملا شائبه رانت را به کلی از بین می‌برد. نکته حائز اهمیت‌ این است که با وجود شفافیت معامله‌های صورت گرفته در بورس انرژی، اطلاعات خریداران در این بورس شفاف نیست. در واقع، فقط مسئولین بلند‌پایه وزارت نفت و بورس انرژی اطلاعات خریدارن را دارند و برای خریدارها کدهای محرمانه‌ای را صادر می‌کنند. محرمانه بودن این کدها به نحوی است که حتی کارگزاری‌های بورس هم از هویت آن بی‌اطلاع هستند. خریداران با کدهای مورد تایید وارد بورس انرژی می شوند رقابت بر سر قیمت صورت می پذیرد و بهترین قیمت کشف می‌شود. در واقع، با این شرایط می توان گفت همه چیز شفاف است به جز اطلاعات خریداران. در نتیجه، متقاضیان خرید نفت از بورس برخلاف اظهارات زنگنه نباید نگرانی خاصی درباره تحریم شدن داشته باشند.

با توجه به آنچه گفته شد و بخصوص با توجه به کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران در ماه های اخیر، نگرانی زنگنه درباره شفافیت بورس در شرایط تحریم منطقی به نظر نمی‌رسد و این گمانه را تقویت می کند که برخی از مدیران ارشد وزارت نفت به دنبال آن هستند که نفت را به گونه‌ای در بورس عرضه کنند که عملا خریداری برای آن وجود نداشته باشد و در نتیجه، این راهکار با شکست مواجه شود تا انحصار فروش نفت همچون قبل در اختیار امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران باقی بماند.

..............................................

کاهش ۱ درصدی مصرف بنزین در پنجمین روز نوروز ۹۸

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: مصرف بنزین کل کشور در روز پنجم فروردین ماه سال 98، 95 میلیون لیتر بوده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (پنجم فروردین‌ماه سال 97) با 95 میلیون و 858 هزار لیتر، 0.9 درصد کاهش یافته است.

 به نظر می رسد بارش‌های سیل آسا و شرایط نامساعد جوی در سراسر کشور در ثابت ماندن این رقم تاثیرگذار بوده است.

…………………………….

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نوسازی مسکن سیل‌زدگان با سود ۴ درصد

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک عامل بخش مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی با حضور در استان گلستان از مناطق سیل زده استان گلستان از جمله شهرستانهای بندر ترکمن، آق قلا و روستاهای تابعه، گفت: وقوع سیل اخیر در استان گلستان وضعیت بغرنج و تأسف باری را برای مردم شریف این استان ایجاد کرده است و به همین منظور ما در بانک عامل بخش مسکن در اولین روزهای این حادثه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در کنار مردم باشیم و بتوانیم برنامه ریزی و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: با تخصیص بودجه لازم به منظور تأمین بخشی از تغذیه و اسکان سیل زدگان منطقه، سعی کردیم تا قسمتی از نیازهای آنان را برآورده کنیم.

رحیمی انارکی تصریح کرد: به صورت حضوری و میدانی حضور یافتیم تا ضمن بازدید از منطقه و اعلام آمادگی برای همکاری، وضعیت موجود را برآورد و ارزیابی کرده و برنامه ریزی های لازم برای تخصیص اعتبار کافی از سوی بانک به منظور جبران بخشی از خسارت وارده به سیل زده گان که به عنوان سهمیه به بانک عامل بخش مسکن واگذار می‌شود، صورت پذیرد و در این راستا بتوانیم گوشه‌ای از آلام و رنج مردم استان گلستان را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: برآورد میزان تخریب ایجاد شده ناشی از سیل اخیر در حوزه مسکن و ساختمان در ابتدا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه صورت می‌پذیرد و در این زمینه واحدهای مسکونی که نیاز به تعمیرات و نوسازی دارند مشخص و تفکیک می‌شوند و تسهیلات لازم با توجه به سقف‌هایی که اعلام خواهد شد پرداخت و بخشی از تسهیلات به صورت کمک‌های بلاعوض از محل اعتبارات بنیاد مسکن تخصیص می‌یابد.

رحیمی انارکی ادامه داد: در واحدهای مسکونی که نیاز به نوسازی کامل دارند، تسهیلات تخصیصی از نوع قرض الحسنه با نرخ ۴ درصد پرداخت خواهد شد.

گفتنی است، مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن پس از بازدید از مناطق سیل زده استان طی نشستی در محل مدیریت شعب گلستان در خصوص چگونگی و نحوه پرداخت تسهیلات به سیل زده گان استان و مدیریت صحیح آن به ویژه در روزها و ماه‌های ابتدایی تصمیم گیری کردند.

همچنین در این نشست مقرر شد تا با تشکیل و استقرار ستاد معین در مکان‌های مشخص شده به منظور تشکیل پرونده و اعطا تسهیلات به سیل زدگان استان، روند این فرآیند تسریع بیشتری یابد.

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات