۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۰۱۷۰۸

یادداشت | نقشه‌ راه در پیام آغازین

یادداشت | نقشه‌ راه در پیام آغازین
هنگامی که مشکلی، از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان مشکل اساسی کشور مطرح می‌شود همه نهادها و ارگان‌های اجرایی ضروری است که به آن پرداخته و موقعیت خود را نسبت به آن مشخص کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در روزگاری که غرب و اندیشه‌های سکولار غربی، روح و روان جوامع بشری را از تاریکی و جهالت آکنده کرده است، ورود انقلاب اسلامی در عرصه‌های اجتماعی و تمدنی نوید تازه‌ای برای بشریت به ارمغان آورده است. از این روی کاروان انقلابیون باید توجه داشته باشند که هر‌‌گونه اشتباه – هر چند کوچک باشد – هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

رهبر فرزانه انقلاب عالمانه و هوشیارانه، این مسیر پر فراز و نشیب را به خوبی تبیین نموده و سال ۹۸ به عنوان قطعه کوچکی از این پازل بزرگ را  در پیام نوروزی خود ریل‌گذاری کرده‌اند. این مهم قطعا رسالتی سنگین را بر دوش تمامی متولیان اجرایی و فرهنگی می‌گذارد تا به تبیین دقیق ابعاد این پیام پرداخته و رهنمودهای ایشان را سرلوحه مسیر خویش قرار دهند.

پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی دارای دو بخش اساسی است:

بخش اول: نوید‌ها و امیدواری‌ها

راهبرد مهم رهبر انقلاب، امیدواربودن و امیدواری‌دادن پیوسته به آینده است. به‌همین جهت بخش اول پیام را به بیان پیشرفت‌هایی که در سال گذشته اتفاق افتاده است اختصاص داده‌اند. پیشرفت‌هایی که در رسانه‌های بیگانه به روشنی کتمان می‌شوند. متأسفانه گزارش‌های وسیع و شایسته‌ای از پیشرفت‌های چهار دهه گذشته توسط کارشناسان و اهالی رسانه در دسترس دنیا بالاخص مردم کشور خودمان قرار نگرفته است.

برخی از این رویش‌ها در بیانیه چهل سالگی رهبر انقلاب به‌صورت سرفصلی بیان شده است؛ اما چه خوب است جبهه انقلاب دقیق و شفاف به تبیین یکایک آن‌ها پرداخته تا ملت ایران رخ نا‌امیدی را به روی خویش هرگز نبینند.

ایشان در بخش ابتدایی پیام نوروزی در راستای بیان رویش‌ها و امیدبخشی به ملت ایران می‌فرمایند:

«ملّت ایران به معنی واقعی خوش درخشید. دشمنان نقشه‌ها کشیده بودند، نقشه‌ها داشتند برای ملّت ایران. صلابت ملّت و بصیرت ملّت و همّت جوانان، نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد. در مقابلِ تحریم‌های شدید و به قول خودشان بی‌سابقه‌ی آمریکا و اروپا، ملّت ایران، هم در عرصه‌ی سیاسی، هم در عرصه‌ی اقتصادی یک واکنش محکم و مقتدرانه‌ای از خود نشان داد.

 در عرصه‌ی سیاسی، مظهر این واکنش راهپیمایی عظیم بیست‌ودوّم بهمن و موضع‌گیری‌های مردم در طول ماه‌های این سال بود. مظهر موضع‌گیریِ تقابل اقتصادی، [عبارت است از] افزایش ابتکارات علمی و فنّی، افزایش چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش تولیدات زیربنائی و اساسی داخلی که از جمله همین چند روز قبل از این، افتتاح فازهای متعدّد گاز جنوب کشور و قبل از آن، افتتاح پالایشگاه بزرگ بندرعبّاس و از این قبیل کارهایی که انجام گرفته، بود. بنابراین ملّت در مقابل دشمنیِ دشمنان و خباثت دشمنان توانست قدرت خود، هیبت خود، و عظمت خود را نشان بدهد و آبروی ملّت ما و آبروی انقلاب ما و آبروی نظام جمهوری اسلامی ما بحمدالله افزایش پیدا کرد.»

بخش دوم: کاستی‌ها و کمبودها

چندین سال است که در حال مبارزه اقتصادی با ابرقدرت‌های جهان هستیم. ندیدن مشکلات اقتصادی مردم و پیگیری نکردن آنها قطعا نشان‌گر کور بودن فرد بیننده است. گاهی در گوشه و کنار متدینینی هستند که با اندیشه‌های سکولار خود، در گوشه‌ای به صورت آرام آرمیده‌اند و هیچ گونه تدبیر و اقدامی برای مسائل اقتصادی جامعه اسلامی برنمی‌دارند.

در میان این جماعت، رهبر عزیز انقلاب اسلامی این کاستی را به خوبی دیده و آن را در پیام نوروزی خود به‌عنوان مشکل اساسی کشور مطرح نموده‌اند. بدیهی است هنگامی که مشکلی، به‌عنوان مشکل اساسی مطرح می‌شود همه نهادها و ارگان‌های اجرایی ضروری است که بدان پرداخته و موقعیت خود را نسبت به آن مشخص نمایند. و مبتنی بر فرمایشات دینی، آن میدان اقتصادی را، میدان جهاد بدانند و تلاش نمایند تا در این میدان گوی سبقت را از رقیبان بربایند.

با تجربه آموخته‌ایم مدیرانی که علاقه زیادی به گزارش‌دهی دارند، از اقدامات عملی کمتری برخوردارند و بالعکس مدیرانی که از فعالیت‌های عملی با امتیاز خوبی برخوردارند، فرصت برای گزارش‌نویسی کمتر دارند. هر چند به خوبی می‌دانیم که ملت ایران همراهی خوبی را در جهت شعار سال ۹۷ با نظام اسلامی داشته‌اند. البته حمایت و همراهی مردم در پیام نوروزی رهبر انقلاب نیز مشهود است: «سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمی‌توانم بگویم که این شعار به‌طور کامل عملی شد، امّا می‌توانم بگویم این شعار به‌صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت.»

اما سؤال این‌جاست که آیا مجموعه مسئولان دولتی، آنگونه که ایشان خواسته‌اند اقدامات متناسبی را رقم زده‌اند یا خیر؟ در اینجا نظام مردم سالاری دینی، اقتضا می‌کند مسئولان دولتی در جلسات عمومی گزارش‌های مفصلی از اقدامات انجام شده و همچنین آثار آن در زندگی مردم ارائه نمایند.

این روزها مردم سؤالات زیادی را از جناب رئیس جمهور و وزرایشان دارند که لازم است همگی ایشان پاسخگو باشند. این یادداشت به امید آن نگاشته شده که روزی بتوانیم با شفاف‌سازی‌های جناب آقای روحانی در تریبون‌های عمومی و حتی استانی، نسبت به زحمات ایشان متشکر و مقدورات ایشان را درک کنیم. و گرنه تاریخ سرشار است از انسان‌های کم اراده که تاریخ انقلاب اسلامی، واکنش خوبی را نسبت به آن‌ها به‌نمایش نمی‌گذارد./918/ی702/س

بهروز دلاور

ارسال نظرات