۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۰۲۳۵۵
امام جمعه بغداد:

پارلمان عراق باید نسبت به اخراج نظامیان آمریکایی اهتمام ورزد

پارلمان عراق باید نسبت به اخراج نظامیان آمریکایی اهتمام ورزد
امام جمعه بغداد با بیان اینکه آمار نظامیان آمریکایی در خاک عراق وحشتناک است، بیان داشت که پارلمان این کشور باید نسبت به اخراج نظامیان آمریکایی اهتمام ورزد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «سید یاسین موسوی» از علمای برجسته عراق طی سخنانی با اشاره به بهبود روابط عراق با دیگر کشورها بیان داشت: یک سری مسایلی هست که سعی می کنم به صورت گذرا آنها را بیان کنم که روزهای گذشته شاهد آن بودیم. مهمترین این مسایل که درباره کشور عزیزمان عراق است، مربوط به توسعه روابط سیاسی این کشور با دیگر کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه است. یادمان نمی رود که عراق در چند سال گذشته به دلیل مسایل امنیتی از این روابط و تعامل ها دور بود و دیگر کشورها تنها از رهگذر تدابیر امنیتی با عراق ارتباط می گرفتند. ولی اکنون امنیت در عراق برقرار است و این کشور جایگاه سیاسی خود را در میان ملت ها پیدا کرده است و سیاستمداران جهان به آن روی آورده اند.

این عالم عراقی در ادامه به سفر اخیر روحانی رییس جمهور کشورمان اشاره کرد و افزود: نمونه روابط کشورهای همسایه با عراق، می توان به سفر رییس جمهور ایران به بغداد به عنوان یکی از سفرهای مهم مقامات خارجی اشاره کرد که نتایج خوبی برای کشورمان در پی خواهد داشت.

وی افزود: طبیعی است که جنگ هشت ساله میان دو کشور که به درگیری، کشتار میلیون ها بی گناه از هر دو طرف و جنایات وحشتناک که عامل آنها مرد ملعونی به نام صدام بود، موجب آشفتگی روحی دو ملتی شد که در واقع دو رکن این امت اسلامی هستند و اگر این دو کشور به توافق می رسیدند نه رژیم صهیونیستی باقی می ماند و نه آمریکا می توانست ما را بازیچه قرار دهد. به همین دلیل، ارتباط سیاسی و اجتماعی میان این دو ملت، یک قدرت برای ما عراقی ها محسوب می شود.

سید یاسین موسوی خاطر نشان کرد: ما به کسی که از ملتمان حمایت کند و در کنار ما بایستد، نیاز داریم و امثال این سفرها می تواند ابعاد رفاه اقتصادی زیادی را فراهم کند و موجب تقویت مواضع اجتماعی، سیاسی، امنیتی و نظامی عراق خواهد شد و این مسأله همان چیزی است که مرجعیت دینی عراق به آن اشاره کرد و رسانه ها نیز طی روزهای گذشته به آن پرداختند.

وی درباره نزول رحمت الهی طی روزهای اخیر در عراق گفت: ما قبل از چند ماه حدودا دو یا سه ماه، از کمبود آب و خشکسالی رنج می بردیم و آب آشامیدنی به یک مشکل تبدیل شده بود و نمی دانستیم که چگونه این مشکل حل می شود ولی اراده خداوند تبارک و تعالی بر حل این مشکل از طریق لطف خود واقع شد و نه از طریق اقدامات سیاستمداران ما. مایه بسی تاسف است که تاکنون مسؤولان و کارشناسان حوزه آب نتوانستند راه حلی برای بحران آب پیدا کنند؛ نه در بصره، نه در حله، نه در سماوه و نه در بغداد.

این عالم برجسته در ادامه به بحران آب در عراق پرداخت و افزود: بحران آب همچنان پابرجاست ولی خداوند تبارک و تعالی به دلیل دعای صالحان و اینکه این کشور سرزمین ایمه اطهار و میزبان زایران امام حسین علیه السلام است و به دلیل اینکه مردمان این سرزمین به خاطر مهمان نوازی از زائران حسینی و خدمت به آنان  وفاداری خود را به سید الشهدا ثابت کرده اند، عالم غیب به پاس این مسایل معادلات را تغییر داد و خدای متعال آب فراوان نازل کرد. این باران فراوان موجب شد تا هر کجای عراق که سر بزنید، آنجا را سبز می یابید و آب در دجله و فرات به اندازه مناسب وجود دارد و مشکلات مانند شوری آب در بصره مؤقتا نیز حل شد که همه این مسائل به برکت پیامبر گرامی و خاندان مطهرش است ولی حل مؤقت مشکلات نباید مانع اقدام مسؤولان برای احداث سدها و بکارگیری این نعمت الهی شود.

وی در ادامه به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش سطح آب رودهای عراق پرداخت و خاطر نشان ساخت: این نعمت الهی برای سال ها ادامه نخواهد داشت و تنها تا تابستان آینده وجود دارد و پس از ان زمستان فراخواهد رسید و اگر فرض کنیم که باران نیاید و خشکسالی آمد، چگونه می توان از این باران و خیر فراوان بهره برد؟ فرض بر این است که کارشناسان مسؤول نسبت به این مسئله حیاتی ما اهتمام ورزند و از این فرصت الهی استفاده کنند و نباید آن را مانند دیگر فرصتها از دست دهید. لازم است که شکر خدا را بجا آوریم و کمتر گناه کنیم؛ چرا که با سپاسگذرای از خداوند، نعمتها ادامه خواهد داشت و همانطوری که خدای متعال فرموده است، "لئن شکرتم لازیدنکم" گناه مانع نزول باران است و کمتر گناه کردن برکت را به همراه خواهد داشت.

وی درباره حضور نظامی بیگانگان در خاک عراق گفت: نمایندگان پارلمان باید نسبت به وضع قانونی برای بیرون کردن همه نیروهای نظامی بیگانه بویژه نظامیان آمریکایی اهتمام ورزند که تنها خدا می داند شمار این نظامیان چقدر است.آمار نظامیان آمریکا بسیار زیاد و وحشتناک است که در صورت صحیح بودن این آمار، باید گفت هیچ توجیهی ندارد. برخی می گویند حدود 32 هزار نظامی آمریکایی در خاک عراق وجود دارد. این آمار غیر از نیروهای فرانسوی و دیگر نیروهای بیگانه ای هستند که در عراق و در بیش از 30 پادگان حضور دارند. به هر حال اگر این آمار صحیح باشد، یک مسأله هولناکی خواهد  بود و حضور نظامی و زمینی آمریکا در عراق به هیچ وجه غیرقابل قبول است. لااقل اینکه ما عراقی ها درباره این مسأله از زبان خودمان و نه با زبان سیاسی صحبت می کنیم. این مسأله خسته کننده است ما طی این مدت حضور نظامی آمریکا زندگی کردیم و دیدیم که آمریکایی ها در نحوه تعامل با ما عراقی ها شکست خوردند. ما آشکارا به آمریکایی ها -گرچه بگویند ما برای کمک و یاری به شما آمده ایم- می گوییم که دستتان درد نکند؛ زیرا شما از سال 2003 تا 2011 یعنی حدود هشت سال از دست شما رنج کشیدیم.شما با سنگدلی با ما برخورد کردید و عراق از جنایت های نظامیان شما پر شده است ونمی خواهیم این جنایت ها تکرار شود و ما حرف خود را عامیانه  و نه سیاسی می گوییم.

سید یاسین موسوی در ادامه با بیان اینکه خروج نظامیان آمریکا از عراق خواسته ملت این کشور است، افزود: سیاست را سیاستمداران تعریف می کنند ولی ما برآمده از ملت و در خدمت ملت هستیم و به نام آن سخن می گوییم و اگر بخواهیم شمار جنایت هایی که علیه فرزندان این ملت صورت گرفت را بیان کنیم، می بینیم که شمار زیادی از آنها بدست نیروهای آمریکایی کشته شدند.اگر بخواهیم شمار اقدامات جنایت آمیز علیه بیگناهان و خانه های مسکونی، ترساندن زنان و کودکان، بازداشت های خودسرانه و جنایت هایی که در زندان ها آمریکا در عراق را بیان کنیم، تاریخی تلخ خواهد بود  که ما عراقی ها از آن رنج کشیدیم.

وی در ادامه خطاب به آمریکایی ها گفت: ای آمریکایی ها! نه شما و نه حضور نظامی شما در عراق را نمی خواهیم. علاوه بر این هم سخنان نگران کننده رییس جمهور آمریکا را متذکر می شویم که اعلام کرد هدف از حضور نظامی ما، ضربه زدن به ایران و کشورهای همسایه عراق است.این سخن مایه نارضایتی است و آیت الله سیستانی مرجعیت عراق قاطعانه و آشکارا اعلام کرد که امکان ندارد این گونه سخنان را قبول کنیم؛ چرا که عراق کشوری صلح طلب است و کسی حق ندارد آن را کشوری برای تجاوز به دیگر کشورها قرار دهد.

سید یاسین موسوی درباره تحویل هزاران داعشی از گروه قسد از سوی عراق و بهانه جویی های غرب برای تحمل مسؤولیت آنها، بیان داشت: "قسد"، نیروهای کُرد سوری 20 هزار داعشی با خانواده هایشان را به عراق تحویل دادند. البته این آمار همان آماری است که رسانه ها اعلام کردند. مقامات و نیروهای عراقی بیش از 20 هزار داعشی را تحویل گرفتند و آنها را در اردوگاه هایی مانند اردوگاه هایی که برای آوارگان عراقی که داعش آنها را به همراه ما بیرون کرده بودند، برپا کرده بودند، مستقر کردند. چه کسی امنیت این 20 هزار نفر را بر عهده خواهد داشت؟ آمریکا قبول نکرد که این 20 هزار نفر را تحویل بگیرد  و اعلام کرد که ما شرایط امنیتی ما برای این مسئله فراهم نیست؛ آمریکایی که می گوید ما ابرقدرت جهانی هستیم. فرانسه، آلمان و بریتانیا که به طریق اولی، هیچ کدام قبول نکردند که این 20 هزار داعشی را تحویل بگیرند و همه اعضای اتحادیه اروپا متفق القول اعلام کردند که حتی یک داعشی را هم تحویل نخواهیم گرفت. ترامپ هم انها را تهدید کرد که اگر انها را تحویل نگیرید، رهایشان می کینم تا به کشورهای شما هجوم بیاورند به هین دلیل به توافق رسیدند که یک کشوری برای استقرار این 20 هزارداعشی انتخاب کنیم که جور این داعشی را به جای ما بکشد. به همین دلیل هم دیواری کوتاهتر از دیوار عراق پیدا نکردند./983/ب

ارسال نظرات