۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۶۰۲۴۲۰

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس صحیفه سجادیه

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس صحیفه سجادیه
قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس صحیفه سجادیه، در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، همزمان با اعیاد شعبانیه، در مراسمی از نسخه دست‌نویس صحیفه سجادیه متعلق به سال ۴۱۶ هجری قمری رونمایی شد. این نسخه، از نفایس یافت شده در سال ۱۳۴۸ است که برای در امان ماندن از غارت اُزبکان، بیش از ۳۵۰ سال، در قُبه مطهر مدفون بود.

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی؛ کارشناس‌مسئول بخش مخطوطاتِ سازمان در این مراسم درباره این نسخه نفیس، گفت: این نسخه به شماره ۱۲۴۰۵ در گنجینه نُسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده و بخشی از مجموعه فوق‌العاده نفیسی است که پنج کتاب و رساله دربردارد.

وی افزود: سومین کتاب از این مجموعه، «صحیفه سجادیه» به روایت علی‌بن‌مالک و مشتل بر ۳۸ دعا از ادعیه صحیفه مبارکه سجادیه است که برخی کلمات و فَقَرات با روایات سیدنجم‌الدین بهاءالشرف ابوالحسن محمد، اندکی اختلاف دارد.

این کارشناس مخطوطات ادامه داد: روایت ابن‌مالک در هیچ منبعی معرفی نشده است و بعد از شیخ طوسی متوفی ۴۶۰ قمری هیچ‌کس خبری از آن به دست نداده و اولین نسخه شناخته شده روایت ابن‌مالک متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوی است. این نسخه به خط نَسخ، به دست حسن‌بن‌ابراهیم‌بن‌محمد الزامی و در ابعاد ۵/۱۱*۵/۱۷ سانتی‌متر کتابت شده است.

فاضل هاشمی با اشاره به اینکه این نسخه از صحیفه سجادیه، قدیمی‌ترین نُسخه در ایران است و تاکنون نیز قدیمی‌تر از آن در جهان یافت نشده، یافتن این نسخه را امری معجزه‌آسا توصیف و اظهار کرد: در سال ۹۹۷، زمانی که اُزبکان به حرم مطهر حمله کردند و نفایس آن را به غارت بردند، به دلیل هوشیاری متولی باشی، نسخه‌های فوق‌العاده نفیس، در ستونی در قسمت قبه مبارک پنهان شده که در سال ۱۳۴۸ هنگام توسعه حرم مطهر این نسخه‌ها کشف و استخراج شده است.

این نسخه به مدت یک هفته در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض دید عموم قرار داد.

گنجینۀ نُسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی با بیش از ۵۵ هزار نسخۀ خطی در موضوعات مختلف و ۲۲ هزار نسخه خطی و نفیس از قرآن کریم و جزوات قرآنی از بزرگترین مراکز نُسخ خطی در جهان به‌شمار می‌رود. این مرکز همچنین با دارا بودن حدود چهار هزار و ۶۰۰ نسخه ادعیه، میراث‌دار تشیع محسوب می‌شود. /۹۹۸/د ۱۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات