۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۰۲۴۹۰
حجت الاسلام زمانی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

شهریه طلاب هیچ ارتباطی با بودجه دولتی ندارد | واکنش به هجمه ها علیه حوزه

شهریه طلاب هیچ ارتباطی با بودجه دولتی ندارد | واکنش به هجمه ها علیه حوزه
مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه با اشاره به بودجه کم حوزه در سرانه بودجه ای کشور تأکید کرد که بخش عمده مخارج حوزه از جمله شهریه طلاب هیچ ارتباطی با بودجه های دولتی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی از شبهات مطرح شده در فضای مجازی در ارتباط با بودجه حوزه های علمیه، اظهار داشت: حوزه علمیه دو مدل بودجه ای دارد، یکی شهریه ای است که به طلاب می دهد و دیگری بودجه ای که از طرف دولت دریافت می کند.

وی افزود: حتی یک ریال از شهریه ناچیزی که هر ماه به طلاب حوزه علمیه داده می شود از بودجه های دولتی نیست؛ بلکه شهریه و بخش عمده ای از مخارج حوزه از طرف مراجع بزرگوار تقلید است که بخشی از وجوهاتی را شامل می شود که مردم متدین پرداخت کرده اند و در زمان غیبت امام عصر(عج) به طلاب علوم دینی پرداخت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به بودجه حوزه از سوی دولت خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در بخش هزینه های عمرانی در بودجه سرانه ای در مصوبات دولت دارد که این بودجه نسبت به بودجه دانشگاه ها بسیار کمتر است.

وی تصریح کرد: بودجه حوزه های علمیه در سراسر کشور تقریبا یک دهم سرانه ای است که از سوی دولت برای دانشگاه ها پرداخت می شود و از این جهت نیز به نظر نمی رسد که مبلغ چندانی باشد؛ به علاوه این که غالب مبالغ پرداختی از سوی حوزه های علمیه به مردم سیل زده همگی از پول هایی است که خود طلاب پرداخت کرده اند.

مسؤول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه در ادامه این گفت‌وگو بیان داشت: البته ملت مؤمن ایران در سده های متعدد و در ادوار گوناگون زمین ها و مستغلاتی را وقف حوزه های علمیه در شهرهای مختلف کشور کرده اند که هنوز عواید حاصل از آنها به حوزه نرسیده؛ در حالی که اگر درآمد آنها در اختیار حوزه قرار داده شود احتیاج به دریافت یک ریال از دولت هم نخواهد داشت.

وی در ارتباط با شخصیت افرادی که علیه حوزه های علمیه و انقلاب و نظام اسلامی القای شبهه می کنند، گفت: بلأخره در کشور ما هنوز هم هستند افرادی که مشابه همان یک درصدی هستند که رأی به جمهوری اسلامی ندادند و طیف هایی هستند که از حاکمیت اسلام در رنج هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: یکی از راه های انتقام گرفتن از حاکمیت دینی ایجاد شایعات متعدد در فضای مجازی و بزرگ نمایی بودجه دریافتی حوزه های علمیه است، به همین جهت از این نظر هم تعجبی در ایجاد این شبهات وجود ندارد./1330/ج

ارسال نظرات