۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۰۲۷۹۰
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی:

مبانی اسلامی تأکید بر سیر و سیاحت دارد

مبانی اسلامی تأکید بر سیر و سیاحت دارد
حجت الاسلام ابراهیم زاده بر ضرورت رونق اصولی و مفید صنعت گردشگری بر مبنای روش‌های متون معتبر دینی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده امروز در کارگاه هم‌اندیشی همایش بین‌المللی فقه گردشگری اظهار داشت: دین مبین اسلام سیاحت و گردشگری را مورد تشویق و ترغیب قرار داده است. آیات قرآنی با موضوع سیر، سیاحت، هجرت و عروج همه حاکی از اهمیت سفر و مسافرت در اسلام دارد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلام سیاحت آفاق در برابر سیر انفس مطرح شده است، اضافه کرد: اسلام نگاه ویژه‌ای به انسان و نیازهای انسانی دارد. هر آنچه که زندگی را لذت‌بخش می‌کند و رنگ و بوی خاص به آن می‌بخشد در آیات قرآنی و روایات معصومین آمده است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: انسان با مطالعه آیات قرآنی سیر و سفر به روشنی می‌تواند از طریق مردم‌شناسی و وضعیتی که در جامعه حاکم است علم‌اندوزی کرده و مبانی اسلامی خود را تقویت و با استفاده از تجربیات اقوام گذشته و از طریق طبیعت‌شناسی مسیر را برای رسیدن به خدا هموار کند.

حجت الاسلام ابراهیم‌زاده در ادامه با اشاره به آداب سفر مطرح کرد: خداحافظی کردن از خانواده و بستگان، بدرقه کردن کسی که به سفر می‌رود، شروع کردن سفر با «صدقه »، خواندن دو رکعت نماز، دعا کردن و جان و مال خانواده را به خدا سپردن و بر او توکل کردن، رعایت اخلاق و مراعات حال همسفر، بار بر دوش دیگران نبودن، همکاری و مشورت در امور و تصمیم‌گیری‌ها، مواظبت بر خواندن نماز در اول وقت، نقل نکردن سختی‌ها و ناملایمات مسافرت بعد از سفر، سوغات آوردن برای اهل خانه، خدا را شکر کردن و بر نعمت سلامتی، حمد کردن و ... برخی از آداب مسافرت است.

وی یادآور شد: لازم است جلسات متعددی در دانشگاه در مورد گردشگری و دیدگاه اسلام در این رابطه برگزار شود تا شاهد رونق اصولی و مفید صنعت گردشگری بر مبنای روش‌های متون معتبر دینی باشیم./935/د102/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات