۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۶۰۲۸۲۴
آیت الله اعرافی در اختتامیه مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام:

قرآن پرچم تمدن اسلامی است | تئوری های نادرست باید در حوزه پاسخ داده شود

قرآن پرچم تمدن اسلامی است | تئوری های نادرست باید در حوزه پاسخ داده شود
آیت الله اعرافی قرآن را پرچم تمدن اسلامی عنوان و تأکید کرد که باید حوزه های علمیه نسبت به پاسخ به شبهات مستشرقان در مورد قرآن اهتمام ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی عصر امروز در سالن همایش های بین المللی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در این مراسم با اشاره به این که این مسابقات ظرفیت های عظیم فکری حوزه های علمیه را در قلمرو فعالیت های قرآنی فعال تر می‌ کند، گفت: در این مسابقات طلاب حوزه های علمیه و محصلان علوم اسلامی از ایران و جهان در یک عرصه مشترک شرکت می‌ کنند که از امتیازات آن است.

وی افزود: طبعا انتظاری که از مسابقات قرآنی طلاب حوزه های علمیه می‌ رود این است که متمایز باشد و وجه تمایز این مسابقات آن است که به حوزه های مبتنایی و فکری و قلمروهای معرفتی بیشتر اهتمام بورزد.

آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه ویژه قرآن در کلمات امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه خاطرنشان کرد: نزدیک ترین فرد به قرآن کریم مخاطب آن یعنی پیامبر گرامی اسلام(ص) و نزدیک فرد به ایشان نیز امام علی(ع) بود و از این رو سخنان امام و تصویرهای جذاب از امام و تبیین ابعاد و عظمت آن در نهج البلاغه ممتاز است.

وی با اشاره به این که حضرت علی(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه به نکاتی اساسی اشاره کرده اند، گفت: ایشان می‌ فرماید اگر امت اسلام بخواهد از همه مشکلات رهایی پیدا کند راه آن قرآن است و این قرآن راه نجات امت از انحرافات است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: ایشان در ادامه بیان کرده اند: اگر می‌ بینیم سراسر عالم اسلام پر از فتنه و مشکل است به این دلیل است که از کتاب خدا فاصله گرفته ایم، هرچه می‌ خواهید از هدایت و سعادت از قرآن بگیرید.

وی تصریح کرد: امروز هم امت اسلام بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به مفاهیم قرآن است و مسابقات قرآنی باید پرچمدار نشر و گسترش این معارف در سراسر عالم باشد؛ از این مسابقات انتظاری فراتر از سایر مسابقات بین المللی می‌ رود.

آیت الله اعرافی در ادامه با تأکید بر این که برگزاری سی و شش دوره مسابقه بین المللی قرآن کاری بسیار ارزشمند است، گفت: اما در این بین، مسابقات قرآنی طلاب باید در جهان موج آفرین باشد و بار این رسالت سنگین بر دوش شما طلاب جوان است که باید در ایران و جهان پرچم قرآن را به اهتزاز درآورید.

وی افزود: سال گذشته عرض کردیم که حوزه های علمیه در دهه های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به همت مراجع عظام و بزرگان حوزه آفاق گسترده ای را در پیش روی خود می‌ بیند، اما خلأها و ضعف هایی نیز در حوزه در این عرصه دیده می‌ شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این مسابقات هم باید دستاوردها را برشمرد و فعالیت های خود را در این عرصه فراموش نکند و هم باید کمبودها و نیازهایی که وجود را نیز عنایت داشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: این مسابقات باید به سمت قلمروهای محتوایی و معرفتی برود و همه طلاب و اساتید را نسبت به آن خلأها حساس کند و به نیازهای جدید و نو نیز توجه داشته باشد.

آیت الله اعرافی با بیان این که قرآن پرچم تمدن اسلامی است، گفت: برخی گفته اند تمدن اسلامی نص محور است و نص محوری این تمدن قرآن کریم است که محور بنیادین آن محسوب می‌ شود، چراکه جهان را با نزول خود تکان داد و بشریت را با عرصه ای جدید مواجه کرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم که اندیشه قرآنی و معارف بلند قرآنی هم درست استخراج و استنباط کنیم و هم به درستی این اندیشه ناب و تمدنی را به بشر امروز عرضه کنیم؛ امروز در این سالن عزیزان قرآن و سایر نقاط جهان حضور دارند، تلاش وسیع برای این که مضامین قرآنی و اندیشه های بلند قرآنی در عمق جان بشر امروز ریشه بداوند بسیار اهمیت دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: شیاطین به دنبال این هستند که از فروغ قرآنی بکاهند؛ تحقیقات وسیعی در مورد قرآن در بین مستشرقان انجام شده است، نمی گوییم همه آنها انگیزه های استعماری دارند ولی بخشی از این تحقیقات پایه های قرآنی را متزلزل می‌ کند، از این رو باید آنها را بشناسیم و عالمانه به آنها پاسخ بدهیم.

وی با اشاره به تجربه بشری بودن قرآن به عنوان یکی از تئوری های مطرح از سوی مستشرقان اظهار داشت: در این خصوص شبهه پراکنی های زیادی انجام شده است درحالی که ما به استدلال های قطعی قائلیم که این کتاب متن یک تجربه پیامبری نیست بلکه از عالم غیب و قدس به بشر عرضه شده است و تنها کتابی است که تمام الفاظش وسیله رشد و تعالی بشر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: تأثر پذیری قرآن از اندیشه های زمانه تئوری دیگری است که قرآن را مورد تعرض قرار داده است؛ ما معتقدیم آنچه در این کتاب آمده است به الفاظ و معانی آن با همه ظاهر و بطون از خدا است و هیچ تحریفی در آن راه ندارد.

وی تصریح کرد: آنچه که مراجع و علمای بزرگ ما بر آن تأکید دارند این است که قرآن بی کم و کاست به دست ما و بشر امروز رسیده است، قرآن حاوی معارف بلندی است که هدایت گر بشر امروز است و برای نجات بشر باید به قرآن بازگشت و این مسابقات باید راه را برای شناخت بیشتر قرآن در سراسر عالم فراهم کند.

آیت الله اعرافی در ادامه با تأکید بر این که قرائت و تجوید و حفظ و تفسیر و عرصه های مختلف علوم قرآنی باید در حوزه به عنوان محور اساسی مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: باید از برگزار کنندگان این مسابقات تقدیر و تشکر داشته باشیم و امیدواریم که همه مراکز و مؤسسات حوزوی در گسترش آفاق حوزوی برنامه ریزی بهتری داشته باشند./1330/ج

ارسال نظرات