۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۰۲۸۴۱
رسا گزارش می‌دهد؛

حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه
حجت الاسلام والمسلمین نکونام هر ساله به طور مستمر جهت سرکشی به مناطق محروم و صعب العبور استان چهارمحال و بختیاری راهی این مناطق می‌شود و با مردم از نزدیک دیدار می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، چهارمحال و بختیاری استانی است که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر دارد. در این استان ۱۰ شهرستان به نام‌های شهرکرد، فارسان، کوهرنگ، لردگان، اردل، بروجن، بن، سامان، کیار و خانمیرزا وجود دارد که نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت این مناطق را عشایر تشکیل می‌دهند که غالبا دارای زندگی سطح پایین با توقعات بسیار کم هستند. در بین شهرستان‌های این استان، لردگان، اردل و کوهرنگ دارای مناطق بسیار محروم با جاده‌های صعب العبور و حتی بدون دسترسی هستند که علی رغم اینکه مردمی باصفا و غیرتمند دارند، اما در نهایت محرومیت با کمبود‌های بسیار به سر می‌برند و این برازنده نظام اسلامی نیست که پس از ۴۰ سال از عمر انقلاب هنوز مناطقی وجود داشته باشد که دارای جاده دسترسی نباشند و حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی برای مردم وجود نداشته باشد.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

در شهرستان کوهرنگ که یک منطقه توریستی است و سر منشأ آب رودخانه‌های دز، کارون و زاینده رود است و آب ۴ استان را به نحوی تأمین می‌کند، مناطقی وجود دارد که هر ساله با آغاز فصل بارش‌های زمستانه در برف فرو می‌روند و تا ۶ ماه هیچ گونه ارتباطی با سایر مناطق ندارند و این یعنی محصور شدن بیش از ۴ هزار نفر از مردم دهستان موگویی که شاید همچنین وضعیتی در هیچ کجای کشور وجود نداشته باشد و از این لحاظ منحضر به فرد هست.

راه ارتباطی دهستان موگویی به شهرستان کوهرنگ هر ساله با نخستین بارش‌های فصل زمستان به دلیل بی کیفیت بودن مسیر و بارش شدید برف که در اوج فصل زمستان در برخی سال‌های خوش بارش همانند امسال، به بیش از ۸ متر می‌رسد، مسدود می‌شود و مردم این منطقه هیچ گونه ارتباطی با مرکز شهرستان ندارند مگر اینکه از طرف استان لرستان پس از عبور از دره‌های صعب العبور بتوانند با خارج از دهستان ارتباط بگیرند و این در نوع خود از لحاظ مظلومیت بی سابقه است.

مردم دهستان موگویی در بیشتر فصل‌های سال به فکر تهیه آذوقه و جمع آوری مواد غذایی مورد نیاز خود و دام‌های منطقه هستند تا در فصل سرما بتوانند جان سالم به در برند، البته ناگفته نماند هر ساله دولت قبل از آغاز فصل زمستان در بحث تهیه آرد و مواد نفتی مورد نیاز سوخت مردم اقداماتی انجام می‌دهد، هر چند مختصر و ناکافی است، اما مردم کم توقع این منطقه شکرگزار هستند.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

به لطف الهی در سال‌های گذشته با پیگیری‌های شبانه روزی حجت الاسلام والمسلمین نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اقدامات قابل توجهی در این مناطق برای رفع محرومیت صورت گرفته است که ان شاءالله با روندی که وی در پیش گرفته اند و با پیگیری‌هایی که می‌کنند، بزودی مشکل مردم این منطقه برطرف می‌شود.

یکی از مشکلات عمده مردم این منطقه وجود گردنه عسل کشان در مسیر ارتباطی آن هاست که با پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان باید کار کارشناسی برای حذف این گردنه و جایگزینی مسیر دیگر صورت گیرد که این مهم هم به مسؤولان کشوری و هم به مسؤولان استانی تذکر داده شده است و ان شاءالله به زودی مراحل اجرایی آن صورت می‌گیرد.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

امسال نیز همزمان با آغاز بارش‌های بهاری که در بسیاری از استان‌ها از جمله استان چهارمحال و بختیاری میزان این بارش‌ها از حد معمول و در مقایسه با سال‌های گذشته چندین برابر بود، بسیاری از روستا‌های منطقه موگویی با بارش بیش از حد برف نسبت به سال‌های گذشته رو به رو شدند و همین امر سبب شد نگرانی‌ها نسبت به محصور ماندن آن‌ها و افزایش مشکلات بیشتر شود که دوباره امام جمعه شهرکرد در بزنگاه مسؤولان ستاد بحران و برخی دیگر از مدیران اجرایی استان را راهی این منطقه کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرند و در ضمن راه ارتباطی آن‌ها هر چه سریعتر باز شود.

این سفر که از چند روز پیش به محوریت حجت الاسلام والمسلمین نکونام آغاز شد، با تشکیل نشست بحران در دفتر وی و بحث و بررسی جوانب کار کلید خورد. در ادامه دستگاه‌های خدمت رسان اقدام به تهیه و آماده سازی بسته‌های غذایی برای کمک به مردم آن منطقه کردند و در نهایت سفر به بلندترین نقطه استان آغاز شد. در چنین سفر‌هایی که همیشه با پیش قدمی و پیشتازی امام جمعه شهرکرد صورت می‌گیرد، گروه‌های مختلف از نیرو‌های دفتر وی گرفته تا مسؤولان ارشد استان حضور دارند تا با حضور در منطقه و پیگیری‌های مستقیم، مشکلات را هر چه سریعتر و بهتر رفع کنند.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

بالاخره زمان موعود فرا رسید و مسؤولان با اتومبیل‌های شاسی بلند کمک دار پس از اقامه نماز صبح به امامت نماینده ولی فقیه در استان سفر به دهستان موگویی را آغاز کردند. به پیشنهاد امام جمعه شهرکرد مسؤولان به همراه وی راهی شهرستان کوهرنگ شدند تا از درون خود استان به دهستان موگویی و روستا‌های محصور در برف این منطقه برسند، اما ارتفاع برف و بارش‌های دوباره این اجازه را نداد. در نهایت کاروان این سفر دشوار، مجبور شدند از طرف استان لرستان و منطقه بزنوی سفر خود را به این مناطق از سر گیرند. اگر چه در این مسیر، برفی وجود نداشت، اما راه‌های سراسر گِل اجازه حرکت به اتومبیل‌ها را نمی‌داد. حرکت به شدت با کندی پیش می‌رفت، اما باید به سرانجام می‌رسید. در میانه راه به صورت مستمر نیرو‌ها و مسؤولان، راه را آماده حرکت اتومبیل‌ها می‌کردند که در رأس همه این افراد، امام جمعه شهرکرد حضور داشت و این در نوع خود بی سابقه بود.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

بالاخره پس از دو روز تلاش و کوشش طاقت فرسا کاروان به نخستین روستای این منطقه که همان روستای چین بود، رسیدند. نخستین کمک‌ها و بسته‌های غذایی در بین مردم تقسیم شد و مردم از نزدیک با نماینده حضرت آقا در استان دیدار و گفتگو کردند. نبود راه ارتباطی و مشکلات بهداشتی و درمانی مهمترین مشکل آن‌ها است که عاجزانه از حجت الاسلام والمسلمین نکونام می‌خواهند برای رفع مشکل آن‌ها کاری انجام دهد.

امام جمعه شهرکرد هم قول مساعد داد مشکلات آن‌ها را از سوی مسؤولان کشوری پیگیری کند و وضعیت آن‌ها را به رهبر معظم انقلاب منتقل کند.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

کاروان به راه خود ادامه داد، آب و بارندگی‌های شدید همان نیمچه راهی هم که بود با خود شسته و برده بود و حرکت کاروان کندتر از گذشته صورت می‌گرفت تا اینکه به سختی و پس از گذر از کوه‌ها و صخره‌های صعب العبور به روستای صالح کوتاه رسیدند. آن جا نیز گویا مردم آماده دیدار بودند. از وضعیت اسفناک خود گلایه می‌کردند، اما از حضور نماینده رهبر انقلاب در منطقه خود خوشحال بودند.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

حجت الاسلام والمسلمین نکونام دیدار با مردم را در امامزاده واجب التعظیم این منطقه قرار داد و از آن جا با مردم گفتگو کرد و قول داد مشکلات آن‌ها را به جد پیگیری کند. در نهایت بسته‌های غذایی بین آن‌ها نیز توزیع شد و کاروان به راه خود برای رسیدن به آخرین روستا یعنی روستای سرآقاسید ادامه داد. هر چه کاروان جلوتر می‌رفت، مسیر سخت‌تر می‌شد، اما انچه قوت می‌گرفت، اراده‌ای بود که می‌خواست مشکل مردم را برطرف کند و همین عاملی بود برای ادامه مسیر هر چند غیر ممکن.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

با حضور همه نیرو‌های امداد رسان بالاخره کاروان پس از عبور از روستای خویه به روستای سرآقاسید رسید. این همان روستایی بود که سال ۷۱ میزبان حضور رهبر معظم انقلاب بودند. اگر چه خدمات قابل توجهی نسبت به آن زمان در روستا صورت گرفته بود، اما همچنان فقر و محرومیت بیداد می‌کرد. انگار نماینده ولی فقیه در این سال‌ها چیزی در این مناطق گم کرده است که شب و روز و لحظه‌ای از فکر مردم این مناطق غافل نمی‌شود و هر ساله به هر طریقی می‌شود توجه‌ها را به این سمت جلب می‌کند. آری کاملا مشخص است، وی از خدمت رسانی به مردم این منطقه رضایت ندارند و عدم عدالت در توزیع امکانات را سبب محرومیت مردم این منطقه و استان می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در این باره به خبرنگار ما گفت: مشکلات مردم محروم استان با تنگ نظری و نگاه‌های کوتاه مسؤولان استانی حل نمی‌شود؛ باید کمک‌های کشوری به این سمت سرازیر شود تا محرومیت رخت برکند.

وی با بیان اینکه تا عدالت برقرار نشود، محرومیت همچنان وجود دارد، اظهار کرد: باید مسؤولان به فکر چاره باشند و یکبار برای همیشه مشکلات مردم این منطقه را برطرف کنند.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به سفر چند روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به استان و دیدار با وی ابراز کرد: در این دیدار مشکل مردم مناطق محروم استان در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل را به طور کامل توضیح دادم و تأکید کردم که باید این مشکلات برطرف شود چراکه این ابتدایی‌ترین حق مردم است که از حداقل‌ها برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه باید استان به جایگاهی که لیاقت آن را دارد، برسد و این نیازمند همدلی است، تصریح کرد: باید مسؤولان به فکر رشد و پویایی استان باشند و این نیازمند کار جهادی است.
 
حضور مستمر امام جمعه شهرکرد در مناطق محروم؛ سنتی دیرینه

گفتنی است این سفر طاقت فرسا پس از ۴ شبانه روز تلاش و حضور جهادی در میدان عمل، شب گذشته به کار خود پایان داد و آن چه ماند همدلی و همکاری بود که تا ابد در قلب مردم محروم این منطقه نقش خواهد بست./۹۴۵۷/پ201/ب1
گزارش از سجاد محمدی فارسانی
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات