۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۶۰۲۸۶۷
دبیرکل ابتکار ملی فلسطین:

در کابینه جدید حاضر نشدیم، چون کابینه وحدت ملی نیست

در کابینه جدید حاضر نشدیم، چون کابینه وحدت ملی نیست
کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین را کابینه وحدت ملی ندانست و اظهار داشت: «پیشاپیش گفته بودیم در چنین کابینه‌ای حاضر نمی‌شویم.»
به گزارش خبرگزاری رسا، مصطفی برغوثی، دبیر کل ابتکار ملی فلسطین کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین را کابینه وحدت ملی ندانست و اظهار داشت: «پیشاپیش گفته بودیم در چنین کابینه‌ای حاضر نمی‌شویم.»
مصطفی برغوثی که در واکنش به سوگند یاد کردن کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمد اشتیه سخن می‌گفت، تصریح کرد، این کابینه، کابینه وحدت ملی نیست و بعید است بتواند آنچه را که وعده داده است محقق سازد.
وی یکی از دلایل اصلی غیبت نمایندگان ابتکار ملی فلسطین در کابینه جدید را فاصله داشتن این کابینه از وحدت ملی خواند و گفت: «ما نیز، چون دیگر گروه‌ها در ائتلاف دموکراسی طلبان در فلسطین، خواستار دولت وحدت ملی هستیم.»
البرغوثی افزود: «نه تنها کابینه جدید بلکه به طور کلی شرایط کنونی فلسطین با سه چالش اساسی و بزرگ روبروست، اولین مورد چگونگی مقابله با طرح معامله قرن است. حتی این مورد تنها مشکل موجود به شمار نمی‌آید بلکه در حال حاضر شاهد طرح اسرائیل برای الحاق کرانه باختری رود اردن به خاک خود هستیم تا از این طریق بتواند شکاف میان کرانه باختری و نوار غزه را تثبیت کند و این شکاف را تا حد جدایی کامل میان این دو منطقه توسعه دهد.»
دبیر کل ابتکار ملی فلسطین افزود: «تنها راه برای مقابله درست با این شرایط، روی کار آمدن کابینه وحدت ملی است نه اینکه کابینه ایی با مشارکت برخی گروه‌ها و با غیبت گروه‌های اساسی فلسطینی، شکل بگیرد. چالش دوم چگونگی برگزاری انتخابات است، ما از سال ۲۰۰۶ به بعد شاهد برگزاری انتخابات در فلسطین نبوده ایم در نتیجه چگونه می‌توان در کابینه ایی حاضر شد که اعضای آن از جانب مردم و از طریق انتخابات، گزینش نشده اند. ما در طول این سال‌ها انتخابات ریاستی، انتخابات شورای قانونگذاری یا انتخابات شورای ملی فلسطین را برگزار نکرده ایم.»
برغوثی گفت: «چالش سوم که به نظر می‌رسد خطرناک‌تر از دو مورد دیگر باشد وظایف تشکیلات خودگردان در مراحل آینده است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید اجازه نمی‌دهد کشور مستقل فلسطین تشکیل شود. تمامی احزاب صهیونیستی هم چنین می‌گویند، نتایج انتخابات اسرائیل نشان می‌دهد تنها سه نفر از اعضای کنست از طرح تشکیل دو کشور مستقل سخن می‌گویند. ضمن اینکه این سه نفر هم راه حل تشکیل دو کشور مستقل را راه حلی ناکافی می‌دانند.»
مصطفی برغوثی ادامه داد: «در چنین شرایطی سئوال این است که تشکیلات خودگردان چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟ اگر برنامه اش در همین حد باشد که به نام حکومت خودمختار آن هم حکومتی ضعیف در برخی مناطق حاضر باشد و به مسئولیت‌های امنیتی خود عمل نماید راه به جایی نخواهد برد در شرایطی که باید در پی متوقف ساختن هماهنگی‌های امنیتی (با اسرائیل) بر آید، که اگر چنین کند ما نیز از این سیاست حمایت خواهیم کرد. تشکیلات خودگردان باید توافق اقتصادی پاریس را متوقف سازد، باید توافقنامه اوسلو را که اسرائیل سالهاست آن را زیر پا نهاده است متوقف سازد. اگر کابینه و تشکیلات خودگردان در این مسیر گام بردارند ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم.»
دبیر کل ابتکار ملی فلسطین گفت: «ائتلاف دموکراسی طلبان فلسطین متشکل از پنج گروه فلسطینی مثل جبهه خلق، ابتکار ملی، جبهه دموکراتیک، حزب الشعب و جنبش فداء، در کنار تعداد قابل توجهی نهاد‌های مدنی، جنبش‌های وابسته به جوانان و اتحادیه‌های کارگری است به همین منظور ائتلاف گسترده‌ای را شامل می‌شود. این ائتلاف قبل از تشکیل کابینه جدید در تصمیمی جمعی اعلام کرد در کابینه‌ای که وابستگی گروهی و حزبی داشته باشد حاضر نخواهد شد بلکه در کابینه وحدت ملی حاضر می‌شود.»
برغوثی گفت: «در این میان برادران ما در جنبش فداء و حزب الشعب تصمیم دیگری گرفتند در کابینه حاضر شوند و طبیعی است که ائتلاف دموکراسی طلبان مانع استقلال رای جنبش‌های سیاسی نشود. اما به عقیده ما این دو گروه بر خلاف تصمیم جمعی عمل کردند در نتیجه اگر ائتلاف دموکراسی خواهان بیانیه صادر نمی‌کرد تا به وضوح و قاطعانه موضع اساسی اش را مشارکت در دولت وحدت ملی بخواند از هم فرو می‌پاشید در نتیجه این بیانیه صادر شد تا ثابت شود رویکرد سیاسی قاطعی دارد. البته ما نمی‌خواهیم کسی از این ائتلاف بیرون برود، اما از سوی دیگر معتقدیم باید به رویکرد‌های دیگران هم احترام گذاشت.»
ارسال نظرات