۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۶۰۲۹۷۶
آیت الله رشاد:

طلبه با بصیرت و زمان شناس می‌تواند یک تاریخ را تغییر دهد + فیلم

طلبه با بصیرت و زمان شناس می‌تواند یک تاریخ را تغییر دهد + فیلم
آیت الله رشاد با تاکید بر اینکه طلبه باید نافذالبصیره باشد، گفت: طلبه امروز باید با درک و بصیرت کامل آینده را ببیند و بداند چگونه عمل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رشاد رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در نخستین جلسه درس اخلاق سال جاری در همین مدرسه علمیه گفت: در واقعه کربلا از میان مسلمانان آن دوران تنها 72 تن به امام حسین(ع) ملحق شدند.

وی افزود: می توان گفت در آن دوران نیمی از جمعیت جهان مسلمان شده بودند اما در میان این جمعیت مسلمانان افرادی در سنین پایین مانند حضرت عباس(ع) در زمره یاران ایشان قرار می گیرند و درخشیده می شوند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه اغلب مراجع تقلید در سن بالا مجتهد و شناخته می شوند، ابراز کرد: یک فرد باید برای مطرح شدن با همه دوره های خود هم تراز و هم قتال شود و اگر شخصیت های برجسته دیگری باشد، فرد نمی درخشد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: گاه در حوزه معرفتی، شخصیت و قله ای ظهور می کند و چند قرن تاریخ را تحت تاثیر قرار می دهد و دیگر به چشم نمی آیند و نمی درخشند. به عنوان مثال شیخ طوسی ظهور کرد و ۱۵۰ سال در قله بود. زیرا ایشان فقه حدیثی را به فقه استنباطی تبدیل کرد و کتاب مبسوط را نوشت.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه استان تهران اضافه کرد: امام صادق(ع) در مورد  حضرت عباس(ع) می فرمایند: ایشان نافذ البصیره بود، تیز بین و باهوش بود و زمانه و حقایق را درک کرد؛ نکته اساسی این بود که حضرت تشخیص دادند در این زمان چه باید کرد، چه چیز موجب امتیاز و تمایز  می شود؟ این افراد انسان هایی هستند که می دانند در کدام بخش تاریخ ایستاده‌اند.

وی با اشاره به دوران حیات امام راحل، گفت: پیش از انقلاب مردم زندگی عادی داشتند و همزمان با امام خمینی(ره) مراجع بسیار زیادی در قم بودند اما باید دانست چه چیزی امام را ممتاز کرد. امام عارف، فیلسوف و سیاستمدار بودند ما در این زمینه ها عالم کم نداشتیم به عقیده بنده امام نافذ البصیره بودند، ایشان فهمیدند در کجای تاریخ ایستاده است، گذشته را نگاه کردند که در طول تاریخ چه گذشته و حال و آینده را به تماشا نشستند از این رو آنچه مناسب روزگار بود انجام دادند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه امام راحل تاریخ دو هزار و 500 ساله را تغییر دادند، بیان کرد: زمانی که شهادت آقا مصطفی را به امام خبر دادند ایشان فرمودند از الطاف الهیه است؛ تحریم و جنگ را نیز فرمودند: از الطاف خفیه الهیه است؛ این بصیرت را همه ندارند. ما الان بعد ۲۰ سال می فهمیم جنگ از الطاف خفیه الهیه بوده است.

این استاد اخلاق افزود: اگر آن جنگ نبود الان ما این امنیت و تجهیزات را در دنیا نداشتیم و دشمن خود را اینگونه خفیف نمی کرد. مگر می شود نیروی نظامی یک کشور که چند صد هزار نفر عضو دارد تروریسم باشد؟ این حاصل و ثمره تجربه جنگ است. این قضایا همه از یک نقطه بود اینکه امام می دانستند در کجای تاریخ ایستاده است. اگر ندانیم در کجای تاریخ ایستاده ایم نمی توانیم تاریخ ساز باشیم.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه استان تهران بیان داشت: حضرت ابوالفضل مهمترین خصوصیتشان همین است که یک جوان ۳۵ ساله در یک جامعه عظیمی که نیمی از مردم جهان به یک دین هستند و از این جمعیت تنها ۷۲ نفر آمده اند تا در کنار سیدالشهدا(ع) قرار بگیرند؛ تشخیص این راه سخت بوده و قرار گرفتن در این موقعیت دل و جرات می خواهد.

آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: طلبه هم باید نافذ البصیره باشد در غیر این صورت با طلبه هزار سال پیش فرقی نمی کند. طلبه امروز باید با درک و بصیرت کامل آینده را ببیند و بداند چگونه عمل کند. گاه یک نفر کافی است که نفوذ و بصیرت داشته باشد تا تاریخ را تغییر دهد. طلاب باید به مقیاس تاریخ از حضرت ابوالفضل تشکر و سپاس گزاری داشته باشند و در پشت امام امت و رهبر فعلی خود بایستد و ایشان را تنها نگذارد چرا که وظیفه و تکلیف در قبال امام معصوم و امام عادل یکی است./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات