۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۶۰۳۰۸۴
آیت الله رشاد:

جریان منورالفکری الگوی دشمن شناسی است + فیلم

جریان منورالفکری الگوی دشمن شناسی است + فیلم
رییس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جریان منورالفکری به عنوان یک الگوی دشمن شناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در جمع اعضای این پژوهشگاه و نشست علمی تقی زاده های جدید و وضع منورالفکری در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تقی زاده ها به عنوان یک نماد روشنفکری مطرح هستند و مقام معظم رهبری نیز از این استعاره هدف اشاره به جریان منورالفکری را داشته و هیچگاه شخصیت حقیقی وی مورد نظر معظم له نبوده است.

وی در ادامه افزود: موضوع مهم این است که تقی زاده ها چه ویژگی هایی داشتند و چه سیر و مسیری را در حیات نسبتا طولانی خود سپری کردند؟

استاد حوزه علمیه گفت: مقام معظم رهبری به علت یک ویژگی خاص وی را نماد منورالفکری در بیانات شان قرار دادند و حال باید سرشت و صفات جریان روشنفکری که تقی زاده تجلی آن بود را مورد بررسی قرار داد و از آن به عنوان یک الگوی دشمن شناسی شناخت و از آن ویژگی ها پرهیز کرد.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه روشنفکری جریان باز آمده از غرب است ابراز داشت: موضوع روشنفکری یک امر بومی نیست، جوشیده از بطن جامعه و فرهنگ تاریخی این مرز و بوم نبوده، بلکه یک جریان باز آمده از ورای مرزها است.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی این جریان گفت: مهمترین ویژگی این جریان روشنفکری حیات مجازی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند و این حیات مجازی بر ذهن و زبان زیست و سبک زندگی جاری است.

آیت الله رشاد با اشاره به هنر مقام معظم رهبری از تعبیرات خاص در قاموس ادبیات سیاسی معظم له را دارای جاذبه هنر در تکلم و دقت در بیان معرفی کرد و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری کرارا به چشم می خورد که ادبیات سیاسی معظم له کاملا متفاوت و در نهایت دقت است به عنوان مثال آنجا که جریان روشنفکری را ناقص الخلقه در ایران معرفی می کنند و عدم صحت در این مولود است.

وی در پایان افزود: اگر جریان روشنفکری بخواهد در ایران شکل بگیرد خاستگاه آن حوزه های علمیه است کما اینکه شخص تقی زاده نیز حوزوی بود و در پایان عمر از عقاید خود بازگشت و مخالف شدید جریان روشنفکری شد.

آیت الله رشاد در پایان خاطر نشان کرد: طلبه پخته و درس خوانده آخوند شده، هیچگاه هویت و مسیر را گم نمی کند و بی گانه برتر بین نیست و در ظاهر ضد استبداد نیستند بلکه عملا با استعمار مقابله می کنند./۸۱۱/پ202/ب1

تعداد بازدید : 5
محرمی محرمی
ارسال نظرات