۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۶۰۳۰۹۹
عصر امروز؛

نشست علمی "تقی زاده های جدید و وضع منورالفکری در ایران" برگزار شد

نشست علمی
نشست علمی تقی زاده های جدید و وضع جریان منورالفکری در ایران در پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تقی زاده های جدید و وضع جریان منورالفکری در ایران عصر امروز در پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این محفل علمی ضمن قرائت قرآن، دکتر صفار هرندی ضمن ارائه و طرح موضوع نشست سخنرانان را به این سوال به گفت و گو دعوت کرد که ضمن تشریح تاریخچه جریان روشنفکری، این جریان چه استراتژی را دنبال می کرد و استفاده از مطالب آن مقام معظم رهبری از کلید واژه تقی زاده ها به چه دلیل بوده است؟

استاد حوزه علمیه گفت: مقام معظم رهبری به علت یک ویژگی خاص وی را نماد منورالفکری در بیانات شان قرار دادند و حال باید سرشت و صفات جریان روشنفکری که تقی زاده تجلی آن بود را مورد بررسی قرار داد و از آن به عنوان یک الگوی دشمن شناسی شناخت و از آن ویژگی ها پرهیز کرد.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه روشنفکری جریان باز آمده از غرب است ابراز داشت: موضوع روشنفکری یک امر بومی نیست، جوشیده از بطن جامعه و فرهنگ تاریخی این مرز و بوم نبوده، بلکه یک جریان باز آمده از ورای مرزها است.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی این جریان گفت: مهمترین ویژگی این جریان روشنفکری حیات مجازی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند و این حیات مجازی بر ذهن و زبان زیست و سبک زندگی جاری است.

آیت الله رشاد با اشاره به هنر مقام معظم رهبری از تعبیرات خاص در قاموس ادبیات سیاسی معظم له را دارای جاذبه هنر در تکلم و دقت در بیان معرفی کرد و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری کرارا به چشم می خورد که ادبیات سیاسی معظم له کاملا متفاوت و در نهایت دقت است به عنوان مثال آنجا که جریان روشنفکری را ناقص الخلقه در ایران معرفی می کنند و عدم صحت در این مولود است.

وی در پایان افزود: اگر جریان روشنفکری بخواهد در ایران شکل بگیرد خواستگاه آن حوزه های علمیه است کما اینکه شخص تقی زاده نیز حوزوی بود و در پایان عمر از عقاید خود بازگشت و مخالف شدید جریان روشنفکری شد.

در ادامه این محفل علمی که به دبیری دکتر صفار هرندی برگزار می شد، استاد دانشگاه تهران حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به تفاوت مکانیزم جریان روشنفکری در ایران ابراز داشت: جریان روشنفکری کاملا در ایران با مکانیزم متفاوتی اداره می شود و با رویه ی قدرت و اقتدار کار خود را پیگیری کرده است.

وی تاکید کرد: کار مجاهدان حفظ فرهنگ در شرایط کنونی کمتر از عالمانی نیست که در حفاظت و صیانت از دین قدم برداشته اند.

استاد حوزه علمیه در ادامه خاطر نشان کرد: جریان غرب با قدرت و اقتداری که به وجود آورده است نسبت به تمام احزاب و جریان ها یک حالت هیبت و هیمنه سبع زدگی ایجاد کرده است و همین باعث مجذوبیت وی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسا نیا با اشاره به اینکه تقی زاده نسل دوم جریان روشنفکری در ایران است گفت: نسل اول جریان روشنفکری وزرا و وکلا و کارکنان دولتی عصر معهود بود و تقی زاده دومین شکاف روشنفکری در ایران قلمداد می شود.

وی در پایان گفت: نسل دوم از میان کسانی که در نهاد های فرهنگی پیشه فرهنگی دارند لکن از میان همین اقشار منورالفکری شکل می گیرد، از این رو حوزه های علمیه در معرض چنین آسیبی هستند و باید هوشیار باشند./۸۱۱/پ203/ب1

محرمی محرمی
ارسال نظرات